Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pingelen bij hoge toeren
#11
Dat is wel heel klein verschil. Het tandwiel heeft 38 tanden, dat is 360/38=9,5 graad per tand. Maar toch raar, zit de rubber dempingslaag in de poelie nog vast?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Ik ga dit weekend weer op onderzoek uit!
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#13
Vandaag op onderzoek uit geweest.
Ben begonnen met de nieuwe bougies met lagere warmtegraat (6).
Dit had niet veel effect.

Vervolgens heb ik de ventilator en behuizing gedemonteerd om de stand van de krukas pulley beter te bekijken.
Deze blijkt beter te kloppen dan op mijn laatste foto (eigenlijk gewoon prima in lijn).
Voor de zekerheid heb ik nog een lijn op het binnenste en buitenste deel van de pulley met harmonische demper getekend.
Deze verging niet, ook tijdens draaien bleef deze netjes in lijn.
Het lijkt me dus sterk dat het probleem hier ligt.

Heb het nummer van mijn stroomverdeler even opgezocht 0231170185

[Afbeelding: IMG-20210428-173322.jpg]

Kon er weinig over vinden, kan het zijn dat deze niet geschikt is voor een B230 blok?

Heb de ontsteking terug iets later gezet, nu ongeveer 14 a 15 graden voor tdc.
De motor tikt nogsteeds bij hogere toeren (>2800) en dan het gas goed open drukken, en dit eigenlijk alleen vanaf versnelling 4.
Het word erger als het gas ingedrukt wordt bij +3200 toeren.

Heb nog even proberen controleren wat McGatver zei over een slecht werkende elektrische ontsteking.
Stationair flink toeren laten maken maar dit gaf eigenlijk geen rare geluiden, dus het lijkt me niet dat de hallgever stuk is.

Verder vond ik wel dat mijn stroomverdeler nogal ver naar 1 kant gedraaid zit.

[Afbeelding: IMG-20210501-175111.jpg]

Kan ik deze verkeerd hebben gemonteerd en heeft dit dan ook gevolgen?
Want als je hem afsteld met stroboscoop zit je toch altijd goed qua ontsteking, hoe de verdeler ook gedraaid staat???

Ook heb ik de "ballast resistor" ofwel de weerstand voor de bobine, nog door gemeten op weerstand.
Deze gaf 1,6 ohm. In mijn haynes boek staat wat anders....

[Afbeelding: IMG-20210428-174133.jpg]

Ik weet niet waar het verder aan kan liggen.
Als het mijn probleem zou oplossen, zou ik zonder twijfel metteen een 123 ignition kopen.
Toch vind ik 300 euro een te grote gok als ik niet zeker kan zeggen dat dit het probleem fixt.

bedankt voor al jullie reacties tot nu toe!
fijn weekend Wink
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#14
Het document hiervoor is TP 30432.

De 0 231 170 185 is nog een 'ambachtelijke' verdeler met puntjes, die is gebruikt in de B17 t/m B21. ALs zodanig minder geschikt voor een 2.3 liter motor want meer cc geeft andere curves.
Die ontsteking heeft een totale hoeveelheid weerstand X die verdeeld is over kabels, kappen en rotor. Ook de bobine heeft een eigen weerstand, de voorschakelweerstand in dit systeem zou 1,3 +/- 0,1 ohm zijn. Maar een goeie blauwe vonk is een blauwe vonk en zou altijd moeten werken.

De aandrijfas voor de verdeler steek je in het blok met cil 1 in BDP en dan komt de inkeping in de aandrijfas met een bepaalde hoek te staan, dat staat in Haynes. Dan is je verdeler weerskanten verstelbaar, als het goed is.

Wat ik wel een beetje raar vind, is dat deze verdeler een condensator heeft op de plek waar die rode draad naar binnen gaat, en bij jouw motor niet meer. Aha ik ziet t er zit zo'n pick-up dingetje in geïnstalleerd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor pingelen, en als ik zo door deze thread lees, zou ik in eerste instantie ook aan het ontstekingstijdstip denken.

Citaat:De motor tikt nog steeds bij hogere toeren (>2800) en dan het gas goed open drukken, en dit eigenlijk alleen vanaf versnelling 4.
Het word erger als het gas ingedrukt wordt bij +3200 toeren.

2800 tpm is niet echt hoog. Maar ik begrijp uit je opmerking dat dat toerental geen problemen oplevert in de lagere versnellingen. Dat wijst erop dat de belasting van de motor een rol speelt. Met het toenemen van de belasting neemt het risico op pingelen toe als er geen maatregelen worden genomen zoals retarderen van het ontstekingstijdstip. Dat is de taak van de distributeur bij motoren zonder ECU, en het lijkt me dan ook verstandig om er eentje te vinden die bij jouw B230K hoort.

Wat gebeurt er eigenlijk als je volgas in een te hoge versnelling een helling op rijdt, dus de motor flink laat zwoegen? Dat is nl. het beste recept voor pingelen.
Maakt het ook nog verschil voor het pingelen of je op benzine rijdt of LPG?

Overigens ben ik het wel met de garage eens om de motor goed te krijgen op benzine. De motor is nu eenmaal ontworpen om op benzine te lopen. Pas als dat weer correct gebeurt heb je een goed uitgangspunt om met LPG verder te gaan en eventueel zaken te gaan optimaliseren voor die brandstof.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#16
Als jet je hoofdbrandstof is kan het geen kwaad dat ontwerp te herzien. En dus optimaal laten draaien op lpg en voor nood op benize.
Antwoord
#17
123 Tune ignition met usb kabel en wisselbare curve binnen gekomen!
Ga dit weekend waarschijnlijk proberen.
Gisteren al wat curves proberen in te laden.
Heel veel verschillende curves in de groene boeken Big Grin Huh
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#18
Jaaaaa zo kan ik t ook, met elektronica. Zijn wel wat grafiekjes van te vinden op www: http://www.mbs.id.au/tuning/Tuning/LPG_tuning.htm en deze is natuurlijk weer anders zoals alles op www: http://www.gasthai.com/boardgas/question...?id=A12123
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Op zich vind ik het niet verkeerd om je motor daarmee te optimaliseren voor gebruik op LPG, maar niet als oplossing voor een probleem dat er in eerste instantie niet was.

Iig valt me aan de benzine- vs LPG-curves op dat het probleem begint daar waar benzine het "beter" doet dan LPG, nl. bij de hogere toerentallen. Het hogere octaangetal van LPG zegt dus ook niet alles. Het kruispunt van de twee curves ligt wellicht niet geheel toevallig bij het genoemde toerental vanaf welke pingelen gaat optreden (ervan uitgaande dat dat steeds bij gebruik op LPG het geval was).

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#20
Vandaag de 123 ignition geinstalleerd en met wat testronde's afgesteld zodat het blok niet meer tikt.
Heb zeker een paar paarden gevonden waar ik geen weet van had.

Loopt nu heerlijk op LPG evenals ron95 Smile
Ik ben er helemaal blij mee, ik post binnenkort mijn curve's wel even voor mensen die nieuwschierig zijn.

Ik heb mijn ontsteking flink veel later moeten zetten voor het tikken over was.

Heerlijk dat ik nu mijn curve kan selecteren met een knopje in mijn dashboard  Sleepy
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.245 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.290 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  V60 T4: trilling/resonantie/brom bij 2000 toeren tommie36 6 6.575 31 October 2016, 20:30
Laatste bericht: tommie36
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.063 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  volvo 244 2.1 lpg stottert bij lage toeren volvo maatje 4 4.556 2 January 2016, 08:49
Laatste bericht: lenlux
  Motor ratelt in hoge toeren Hanatarash 14 11.989 10 December 2015, 14:58
Laatste bericht: Marc1970
  motor geraakt niet in toeren PeterDeM 6 4.103 16 October 2015, 17:26
Laatste bericht: PeterDeM
  Te hoge co2 uitstoot bij 240-polar Sittard 15 12.914 13 January 2015, 23:14
Laatste bericht: boedr
  Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen? Jacolien 44 52.435 1 November 2013, 12:43
Laatste bericht: Jacolien
  (Te) hoge oliedruk Coenraad 8 8.567 26 April 2013, 16:09
Laatste bericht: Coenraad

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)