Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21A loopt beroerd
#1
Beste leden, 

Heb problemen om mijn volvo 245 uit 79 met B21A motor goed lopend te krijgen op benzine. Pasgeleden de dynamo vervangen dat is allemaal goed gegaan en er zit weer een apk op. Motor rijdt echter beroerd. Wat al is gedaan:

  • Boegiekabels vervangen 
  • Nieuwe bougies 
  • Rotor, kap en contactpunten vervangen 
  • Benzinefilter vervangen

Contactpunt staat op 0,4 mm, tijdstip op 12 graden gezet met stroboscoop (met de vacuumslangen los). Auto start wel en rijdt maar houdt soms in bij gasgeven en merk ook dat ie stationair niet regelmatig loopt. Ik heb de vacuumvervroeging van de slang die naar de carburateur gaat getest, dat werkt. Er gaat er ook een naar het spuitstuk, mij is onduidelijk wat deze doet. 

Wellicht is de bobine de veroorzaker (er zit er een op die naar ik mij heb laten vertellen hoort bij een electronische ontsteking). Of is dat wellicht een oplossing, 123 ontsteking erop zetten? Of moet ik het zoeken in de carburateur (zenith stromberg 175 CD).

Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast hartelijk dank! 

Groet Guido
Antwoord
#2
Misschien even controleren of het membraan in de carb nog heel is? 

ik heb het al 2x gehad dat daar een scheurtje in zit. Start dan prima, maar zit bijna geen vermogen meer in (ook b21a).
Sinds dien altijd een reserve membraan bij me. 


je zou ook over kunnen gaan naar elektrische ontsteking. 123 ontsteking is de dure optie.
of via E-spark alleen elektrische contact puntjes (de benodigde bobine heb je al):

http://e-spark.eu/nl/bosch/65-3bos4u1.html

Je behoudt dan je huidige ontstekingspen. installatie stelt niks voor en je kan altijd (ook onderweg) weer terug naar originele contact punten als je wilt. 
1x afstellen, dan nooit meer, ik ben er al een paar jaar blij mee.
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#3
Dank Henry. In een pb heb je mij die suggestie van de goedkope variant van de electronische ontsteking al gegeven. Ik heb deze al in huis maar vermoed dat t toch ergens anders zit, met gewone contactpunten moet ie ook goed kunnen lopen lijkt mij. 

Waar vind ik dat membraam? Kwam deze filmpjes tegen op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=wQaRvarG5oY 

Even zoeken op Rebuilding Stromberg 175 CD


Groet Guido
Antwoord
#4
(26 January 2021, 09:55)guido2 schreef: Dank Henry. In een pb heb je mij die suggestie van de goedkope variant van de electronische ontsteking al gegeven. Ik heb deze al in huis maar vermoed dat t toch ergens anders zit, met gewone contactpunten moet ie ook goed kunnen lopen lijkt mij. 

Waar vind ik dat membraam? Kwam deze filmpjes tegen op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=wQaRvarG5oY 

Even zoeken op Rebuilding Stromberg 175 CD


Groet Guido



owja Smile


Het membraam (rubbere rand) komt bij 2:45 tevoorschijn. De carb kan hiervoor gewoon op de auto blijven zitten.
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#5
Hej Guido,

Heb je met de contactpunten óók de condensator vervangen??
Saab 96 1970
Volvo 245 1980
Saab 900 1989
Volvo 245 1992
Antwoord
#6
ja condensator is ook vervangen .... heb maar even z on membraam besteld kijken wat dat doet
Antwoord
#7
Membraam vervangen zag er nog wel goed uit eigenlijk .... helaas geen effect. Motor start maar loopt onregelmatig en reageert amper op gas geven ...
Antwoord
#8
Hoe zijn de klachten precies? Warm of koud draaiend, zwarte rook, knallen, start ie makkelijk met of zonder choke?

Heeft deze motor ooit fantasties gedraaid of is het een schuurvondst en alles onzeker? Dan zou je het best helemaal teruggaan naar het begin, van het blok zoals compressie meten, kleppen nakijken, van de ontsteking, is alles gangbaar in de verdeler, klopt de timing van kleppen en vonk, de carburateur kan je als laatste doen, vlotter, valse lucht, luchtfilter, stationair draaiknop, afstelling van de choke. Bij elkaar honderden items.

Je hebt daar al net zoveel onderdelen vervangen als ik ooit op drie Volvo's bij elkaar, het is vaker een kwestie van schoonmaken en afstellen dan vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 376 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 5.165 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 1.786 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 5.700 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 3.885 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 2.846 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  [SPOED!!!] Auto loopt zeer onregelmatig na 'reset adaptation of throttle' TheMarshal 2 1.068 17 December 2018, 19:17
Laatste bericht: simon
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 4.437 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 2.289 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 5.092 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)