Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Betrouwbaar LPG systeem bouwen (K-Jet)
#1
Heren,

Even oude koeien uit de sloot halen, zoals ik zie wanneer dit topic zijn laatste bericht heeft gehad:

Orsouw en Smits bestaan tegenwoordig niet meer, in ieder geval niet meer te pakken gekregen.
Wel HPO en die komt met hetzelfde verhaal zoals Stockholmmarathon met zijn 242GT heeft via een luchtveer.

Nou heb ik zelf reeds een 244 GLE (met kjetronic) gekocht vanuit Frankrijk die ooit in 2006 door Orsouw omgebouwd is naar LPG.
Zoals ik kan zien is dit vrij banaal gedaan door de slang direct in de balg te "prikken" en kan zo snel niets vinden waarmee de luchtweger opengezet wordt (daar ga ik nog meer onderzoek naar doen). Wel heeft het luchtfilterhuis en de aanvoerslang een ruwe tijd achter de rug gehad, dus backfire heeft DENK IK zijn sporen wel nagelaten.

maargoed, de reden dat ik dit topic weer oprakel, ik sta voor het punt om door te zetten en naar HPO te gaan om door te zetten om dit systeem eens degelijk te kunnen maken, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen horen! iemand hier die mij kan vertellen of de Kjetronic op LPG betrouwbaar te maken is?

of is iedereen wijs geworden en is Kjetronic gewoonweg niet betrouwbaar op lpg te zetten Smile

Ik hoor graag de ervaringen/bevindingen sinds het laatste bericht!
Antwoord
#2
Afsplitsing gemaakt van het oude topic;
https://volvolvo.nl/thread-2945-page-10.html

Welliswaar veel vergelijk bare info te vinden daar, maar eigenlijk gewoon een nieuwe vraag die een nieuw topic verdient.
Antwoord
#3
LPG omhoog in een groot spruitstuk blijft lastig maar de gevolgen van de onvermijdelijke backfire af en toe zijn goed te handelen met overdruk-afblaaskleppen en/of dit soort gevallen: https://www.lpgshopalkmaar.nl/stuwschijf-105
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Onze 245 GLE rijdt nu 11 jaar op lpg. Ook door Orsouw ingebouwd met dubbele slang op die grote balg.
Geen backfires tot dusver. Elk jaar wel 5000 of meer gereden. De laatste 5 jaar grofweg 10-12kKm elk jaar.
Kort na RDW keuring wel direkt een B230E met AW71 gemonteerd.
Het kan dus wel met normaal niet overdreven onderhoud.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
@dopski: bedankt! inderdaad nieuwe vraag naar ervaring Smile

@Marc1970: Hmm, is dit niet enkel voor de Mercedes systemen?
Ik hoorde dat bij dat systeem de klep naar beneden beweegt ipv naar boven (zoals bij de Volvo) waardoor deze rubberen flap door zwaartekracht zou afsluiten (wat bij volvo dan moeilijk wordt). hoe dan ook is het altijd goed om eens te onderzoeken! Bedankt voor de link!

@skidje: Kijk! dit is fijn om te horen! en ook nog eens bij Orsouw met, zoals het klinkt, precies dezelfde manier als dat het bij ons in gemonteerd! heeft u er nog foto's van?
Wat is de reden eigenlijk dat u over bent gegaan naar een B230E? heeft u het systeem overgezet of bent u overgegaan op een ander systeem?

Veel vragen haha! ik zal zelf ook nog even morgen wat foto's maken van het systeem wat er nu inzit.
Wat betreft het onderzoek wat ik heb gedaan bij het wip-systeem heb ik niets kunnen vinden van een extra cilinder die de klep openzet...
Zoals ik het nu hoor van Skidje, neig ik eerst om het systeem exact hetzelfde weer na te bootsen met de twee slangen in de balg geprikt, hoewel er wel duidelijk sporen zijn van backfire.

Ik hoor graag van u skidje en andere ervaringen!
Bedankt alvast voor de reacties
- Volvo 244 GLE '80 (dagelijks)
- Volvo 245 Turbo '83 (Mooi weer)
- Fiat panda 34 Abarth '86 (Slalom project)

Antwoord
#6
(2 January 2021, 21:22)Mattijs36 schreef: @skidje: Kijk! dit is fijn om te horen! en ook nog eens bij Orsouw met, zoals het klinkt, precies dezelfde manier als dat het bij ons in gemonteerd! heeft u er nog foto's van?
Wat is de reden eigenlijk dat u over bent gegaan naar een B230E? heeft u het systeem overgezet of bent u overgegaan op een ander systeem?

Zoals ik het nu hoor van Skidje, neig ik eerst om het systeem exact hetzelfde weer na te bootsen met de twee slangen in de balg geprikt, hoewel er wel duidelijk sporen zijn van backfire.

Ik hoor graag van u skidje en andere ervaringen!
Bedankt alvast voor de reacties

Heel simpel... mijn vrouw reed de drijfstanglagers uit de B21E dus ideaal moment om en van de motor en de automaat meer comfort te krijgen.

Stuur gerust een pb met mobiel nr dan kan ik je foto sturen om hier te plaatsen. Maar wss is jou opstelling hetzelfde.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Dankzij Skidje (en zoon) de 245 van hem kunnen bekijken en ter info zal ik hier even wat foto's plaatsen!

       

uiteindelijk zelf aangedurft om mijn eigen balg eraf te halen en toen werd alles wel zo'n beetje duidelijk! de "gaspitring" zit in de balg en de bovenste slang zit er op aangesloten.

       

Hierna de gebroeders Orsouw opgezocht, na een flinke zoektocht uitgekomen op een gasafstelbedrijf genaamd Reprofair die het meerendeel van de klanditie van Orsouw zou overgenomen hebben. daar een afspraak gemaakt en voila, de GLE rijdt op gas!

Ik dacht toch nog even dit topic een sluitend verhaal maken. uiteraard ga ik proberen te onthouden om een update te geven of ik ook de 11 jaar zonder problemen haal!

Bedankt!
- Volvo 244 GLE '80 (dagelijks)
- Volvo 245 Turbo '83 (Mooi weer)
- Fiat panda 34 Abarth '86 (Slalom project)

Antwoord
#8
Graag gedaan. Mooi dat het nu in orde is. Was dat niet een Hans van Van Orsouw die daar werkt
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 635 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Standalone LPG injectie systeem. aRjen.T 2 3.615 7 September 2017, 23:35
Laatste bericht: aRjen.T
  pulsair systeem verwijderd, fluitje van een (40) cent! 245GLE1981 0 1.626 3 August 2015, 22:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  brandstof systeem carb tov injectie xseto 13 7.103 26 May 2014, 22:39
Laatste bericht: xseto
  Vraagje: Tartarini dampgas LPG systeem Estoque 12 7.082 4 November 2013, 17:13
Laatste bericht: Estoque
  autonoom injectie systeem? patrick2wd 2 2.132 24 October 2012, 20:30
Laatste bericht: patrick2wd
  CNG systeem voor B200-motoren jerom 3 2.279 1 December 2010, 10:05
Laatste bericht: jerom
  Motor inbouwen en uit bouwen manuel60 2 1.512 17 February 2010, 12:26
Laatste bericht: jos245
  HET OPGANG BRENGEN VAN EEN B21ET K-JETRONIC SYSTEEM NA 5 JAAR STILSTAND. kaasie 41 52.327 30 September 2009, 21:30
Laatste bericht: kaasie
  Vreemd ontstekings systeem montypattaya 15 7.550 4 February 2006, 21:05
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)