Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vreemd ontstekings systeem
Mijn '84 Volvo 245 heeft een beetje een vreemd ontstekings systeem.

De motor is een b230 met lh 2.2 injectie. Ik denk dat die injectie er als modificatie is opgezet omdat de meeste hier (in Thailand) de K-jet hebben.

Geen problemen met injectie, werkt perfect, maar ik denk dat de ontstekin ook aangepast is maar op een vreemde manier.

De verdeel unit heeft een vacuum aansluiting, vermoedelijk voor de ontstekings vervroeging.
Darenboven wordt de ontsteking ook gestuurd met een electroniscshe control unit (zie foto), die ook nog eens een vacuumaansluiting heeft!
[Afbeelding: F600060354PRO.JPG]

Gaan deze dingen elkaar niet negatief beinvloeden?
Motor loopt heel lekker maar is boven de 4500 toeren wel snel buiten adem. Standaard M nokkenas, dus is sowieso niet sneldraaierig aangelegd!
Enig idee???
Antwoord
hai monty

leuk hier een verwegistaan in de club te hebben
ik heb net je verhaaltje zitten lezen verder op op het forum.
welkom hier op het forum.
je hebt in ieder geval een strakbakkie.

neem eens een foto hoe het opgebouwd zit in je machinekamer
dat lijkt me wel wat.
dit lijkt me een soort onstekingsunit voor extra sterke vonk met een vacuumvervroeger
ik had wel meer begrepen dat die spleetogen helemaal gek zijn van tunen
vooral de turboos zijn zeer intrek van allemerken uiteraard.

hou ons op de hoogte
ik weet niet hoe technisch je bent?

ik heb eventueel wel nokken-assies liggen hoor als je eens wat wilt proberen.
opsturen zal wel wat kosten dan
maar misschien kom je nog eens in europa dan kunnen we altijd wat regelen.

succes daar met je wagen
Antwoord
Zal nog enkele foto's posten van motor compartiment...
ben momenteel nog aan het uitzoeken welke motor het exact is, je hebt verschillende versies, lage compressie, hoge compressie etc...

Weet nu alleen dat het een 230 blok is, een 531 kop erop en amateuristisch ingebouwde injectie en ontsteking! Gellukig is het wel allemaal Volvo spul.

In geval dat het de lage compressie F versie (zoals gebruikt in Amerika denk ik) moet ie wel lekker te turbo'en te zijn Big Grin

Ben technisch redelijk handig, heb alleen weing gereedschap hier.
Er is wel een garage kortbij die enkel aan Volvo, Saab, Mercedes en BMW sleutelt. En het uurloon van een goede mechanieker is slechts 1 Euro hier Tongue

Zal hopelijk wel een T nokkeneas kunnen vinden ergens van een totalled 700 turbo ofzo. Een agresiever wil ik niet echt hebben omdat ik niet teveel koppel bij lage toeren wil inleveren (automaat!)

Bedankt voor je help...
Hou jullie zeker op de hoogte met mijn Thailand verhalen Big Grin
Antwoord
montypattaya schreef:En het uurloon van een goede mechanieker is slechts 1 Euro hier :Big Grin

Confusedhock: Confusedhock: Big Grin Big Grin . Wat te denken van het verschepen van een lading van onze Volvo's naar Thailand, daar de boel mooi laten opknappen (krijg je vast wel kwantumkorting (0,80 euro/uur Smile ) en weer terug varen naar Nederland.
Sander, regel dat ! (daar kunnen ze in Polen niet tegen op ) Smile )
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Da's ook ongeveer 'the going rate' in Polen..................... :lol:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
"the going rate"; dat zal wel Gronings voor "het gebruikelijke tarief" zijn ??
Zijn die Polen z? goedkoop ?? Of gaat dat alleen over "zwarte Polen" ? Kan me niet voorstellen dat het uurtarief hier op 30 a 40 euro ligt en daar op 1 euro.... (dan wordt het bijna aantrekkelijk om de auto voor een beurtje "even" naar Polen te brengen... Big Grin )
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
In de zomervakantie, met de hele volvolvoclub, caravannetje/tentje mee... (en Sander als reisleider)
Antwoord
Da's idd Grunnings.........anders krijg ik weer gezeik met PP....... :lol:

Ja, ze zijn echt zo goedkoop. Wat er dan weer NIET goedkoop is, zijn onderdelen voor onze wagens. Die rijden daar niet of nauwelijks. Omdat ik elke keer vaste prijsafpsraken heb gemaakt, krijg je er ook niet echt zicht op.....ik ga er dus maar vanuit dat ik vanuit hun perspectief teveel heb betaald...... :lol:

De grap is dat Poolse bedrijven als ze aan een aantal voorwaarden voldoen geen administratie hoeven te voeren (!!). Ze betalen dan een vast bedrag aan belasting.........ben benieuwd hoe lang ze DAT nog volhouden nu ze bij de EU-vriendenclub horen........... :roll:

Op zich heb je dus gelijk als je zegt dat je er haast voor op en neer zou rijden, helemaal met je kofferbak vol onderdelen...............
Het is echter wel 2000km in totaal en je bent ook zeker 4 dagen onder de pannen. Op zijn minst, want het loopt ALTIJD uit daar...... :twisted:
Dan gaat de lol van zo'n beurtje er snel af.................voor een 'extreme make-over' blijft het echter een (goede) optie.

Groeten.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Sander van Buiten schreef:je bent ook zeker 4 dagen onder de pannen..

Nee, dan weet ik dat. Gaat de fiets ook op het dak.
Antwoord
Sander van Buiten schreef:Da's ook ongeveer 'the going rate' in Polen..................... :lol:

Dat lijkt me wel heel erg weinig. Mijn auto behoeft nog en urrtje of 100 laswerk, strakzetten en spuiten etc, alle onderdelen heb ik liggen. Dus voor ? 100,- + transportkosten en een krat bier voor de moeite voor Sander ben ik klaar... :lol: :lol: :lol:
Vanavond tijd dat ik hem afgooi :lol: :lol: :lol:
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.446 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Betrouwbaar LPG systeem bouwen (K-Jet) Mattijs36 7 3.342 10 February 2021, 21:33
Laatste bericht: skidje
  Standalone LPG injectie systeem. aRjen.T 2 4.659 7 September 2017, 23:35
Laatste bericht: aRjen.T
  pulsair systeem verwijderd, fluitje van een (40) cent! 245GLE1981 0 1.967 3 August 2015, 22:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  brandstof systeem carb tov injectie xseto 13 9.258 26 May 2014, 22:39
Laatste bericht: xseto
  Vraagje: Tartarini dampgas LPG systeem Estoque 12 8.732 4 November 2013, 17:13
Laatste bericht: Estoque
  autonoom injectie systeem? patrick2wd 2 2.807 24 October 2012, 20:30
Laatste bericht: patrick2wd
  vreemd geluid startmotor Jw240 6 5.161 29 March 2012, 19:34
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  ontstekings waarden B230FT o.i.d. aernout 2 2.511 7 April 2011, 21:56
Laatste bericht: aernout
  CNG systeem voor B200-motoren jerom 3 2.935 1 December 2010, 10:05
Laatste bericht: jerom

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)