Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleppendeksel blijft lekken
#1
Beste mede volvoliefhebbers,

Een aantal maanden geleden heb ik bij mijn rode volvo (B230A  1985) de kleppendekselpakking vervangen.
Nu gaat hij plotseling weer lekken aan de bougiekant.
vraag : kan ik het kleppendeksel (flink)meer aandraaien ik heb hem destijds aangedraaid met het moment uit de Haynes manual (ca 12Nm)

of heeft iemand een idee ?
alvast bedankt
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Antwoord
#2
Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Zit er misschien teveel druk op je carter? Dat zou ook een reden kunnen zijn dat een nieuwe pakking weer gaat lekken. Kijk eens hoeveel de motor uit de olievulopening blaast.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Antwoord
#4
Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#5
Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).
Antwoord
#6
(22 November 2020, 14:52)Wijnand schreef: Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).

ik ga maar een nieuwe pakking leggen denk ik 
Thanks
:-)

(22 November 2020, 13:08)Kogelman schreef: Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.

Welk merk pakking is dikker ?
Er zat nl een Elring in

(22 November 2020, 11:09)Grey240Polar schreef: Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.

Thanks voor de reactie
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Antwoord
#7
(, 17:50)adrianus240 schreef:
(22 November 2020, 14:52)Wijnand schreef: Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).

ik ga maar een nieuwe pakking leggen denk ik 
Thanks
:-)

(22 November 2020, 13:08)Kogelman schreef: Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.

Welk merk pakking is dikker ?
Er zat nl een Elring in

Ik weet niet welk merk pakking er in is gegaan (de kleur was blauw). Je zou Timen Smit hierover een bericht kunnen doen, hij heeft die pakking toen geleverd.
groet,
Kogelman



(22 November 2020, 11:09)Grey240Polar schreef: Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.

Thanks voor de reactie
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Blijft niet lopen. Henkjan0 9 2.589 8 April 2013, 20:31
Laatste bericht: Potvisboer
  Drukopbouw onder kleppendeksel 740 benzine carburateur Amazon62 7 3.795 8 January 2013, 01:59
Laatste bericht: DennisvdB
  B200f blijft soms hangen op 1.000 TPM goerloek 7 2.195 17 November 2012, 15:40
Laatste bericht: goerloek
  B230K Het stationair mengsel blijft doorlopen sieko 7 4.371 9 September 2012, 11:59
Laatste bericht: Dopski
  940 g3 blijft moeilijk stat. lopen bij start op benzine (alleen bij bij warme motor) Bjarne 0 866 18 July 2012, 15:29
Laatste bericht: Bjarne
  nokkenaskeering blijft lekken (b23a) Jeroen V 31 9.726 13 March 2012, 19:24
Laatste bericht: Jeroen V
  Gas blijft hangen Volvie 4 2.591 24 August 2011, 13:34
Laatste bericht: Volvie
  Temperatuur kleppendeksel Rob 34 10.244 22 March 2011, 00:42
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 GLE 1983 automaat blijft niet op toeren en slaat af!? bene 12 3.644 23 January 2011, 23:00
Laatste bericht: henqui
  Wat is deze goudgele lak op het kleppendeksel/motor? Bill 9 2.122 4 December 2010, 16:32
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)