Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterruitverwarming stuk !! OPGELOST !!
#21
(12 October 2020, 22:45)Boet schreef: Spanningsverlies wordt veroorzaakt in schakelaar. Hoofdverdachte is nu het lampje wat erin zit. Heb niet hele goede voltmeter maar meet 15 Ohm. Daarmee wordt de stroom veel te laag. Wordt vervolgd!

(12 October 2020, 22:45)Boet schreef: Spanningsverlies wordt veroorzaakt in schakelaar. Hoofdverdachte is nu het lampje wat erin zit. Heb niet hele goede voltmeter maar meet 15 Ohm. Daarmee wordt de stroom veel te laag. Wordt vervolgd!

Na nog eens goed kijken naar schema moet er volgens mij wel een massa naar lampje schakelaar! Die is er niet waardoor lampje in serie staat met verwarming ipv parallel! Bingo !

Kijk, de Wet van Ohm werkt altijd. Het lampje samen met het verwarmingselement heeft een spanningsdeler gemaakt. Het grootste deel van de spanning valt nu over de hoogste weerstand (immers V = I * R, en in een stroomkring is I overal gelijk) waardoor er voor de achterruitverwarming te weinig over blijft.

Rest je alleen nog om het lampje parallel te zetten aan de verwarming. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#22
Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker

Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten

Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!

Dank iedereen voor het meedenken!

Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.
Antwoord
#23
(13 October 2020, 10:57)Boet schreef: Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker

Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten

Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!

Dank iedereen voor het meedenken!

Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.

Kijk, dat is inspirerend! :-) Gefeliciteerd! Toch fijner als de winter eraan komt.

Kun je makkelijk bij die kabeltjes of moet dan het hele dashboard eruit? Ik ben zelf helaas niet technisch, de vraag is eigenlijk of ik dit zelf zou kunnen.

Een aantal jaren geleden is mijn kachelventilator vervangen. Zouden daarbij deze kabeltjes verkeerd gemonteerd kunnen zijn of zitten die daar niet bij in de buurt?

Met vriendelijke groet,

CK070 (Den Haag)
Antwoord
#24
(14 October 2020, 00:23)CK070 schreef:
(13 October 2020, 10:57)Boet schreef: Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker

Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten

Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!

Dank iedereen voor het meedenken!

Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.

Kijk, dat is inspirerend! :-) Gefeliciteerd! Toch fijner als de winter eraan komt.

Kun je makkelijk bij die kabeltjes of moet dan het hele dashboard eruit? Ik ben zelf helaas niet technisch, de vraag is eigenlijk of ik dit zelf zou kunnen.

Een aantal jaren geleden is mijn kachelventilator vervangen. Zouden daarbij deze kabeltjes verkeerd gemonteerd kunnen zijn of zitten die daar niet bij in de buurt?

Met vriendelijke groet,

CK070 (Den Haag)
Daar kom je makkelijk bij. Met plastic spatel de schakelaar eruit wippen en dan zie je hoe die is aangesloten. Als je de schakelaar eruit haalt moet je twee stekkers zien: een platte zwarte met zwarte kabel (massa) die op het lampje is aangesloten en een grotere L-vormige stekker waar twee kabels uit moeten komen: blauw-zwart en gele kabel.

Als je hiervoor een nieuw topic aanmaakt dan kan daarop gereageerd worden. Troubleshooting leert dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn voor hetzelfde probleem: kapotte verwarming...
Antwoord
#25
(14 October 2020, 17:15)Boet schreef: Daar kom je makkelijk bij. Met plastic spatel de schakelaar eruit wippen en dan zie je hoe die is aangesloten. Als je de schakelaar eruit haalt moet je twee stekkers zien: een platte zwarte met zwarte kabel (massa) die op het lampje is aangesloten en een grotere L-vormige stekker waar twee kabels uit moeten komen: blauw-zwart en gele kabel.

Als je hiervoor een nieuw topic aanmaakt dan kan daarop gereageerd worden. Troubleshooting leert dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn voor hetzelfde probleem: kapotte verwarming...

Dank je wel voor je reactie Boet, ik ga binnenkort een poging wagen.

Groet!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 3.730 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 955 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.795 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.305 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Verwarmde buitenspiegels !! OPGELOST !! Boet 31 15.716 27 October 2020, 11:35
Laatste bericht: Boet
  Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!! Boet 11 8.549 27 July 2020, 00:04
Laatste bericht: Boet
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 5.974 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  kachelmotor 164 stuk? MacVolvo 7 3.867 7 June 2019, 14:42
Laatste bericht: volvoman0_0
  Elektrische Gremlin (opgelost) Grey240Polar 7 5.754 16 March 2019, 17:48
Laatste bericht: Grey240Polar
  Achterruitverwarming draadbreuk in klepscharnier JaapV 2 2.747 1 January 2017, 23:30
Laatste bericht: JaapV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)