2 January 2019, 16:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 March 2019, 17:49 door Grey240Polar.)
Edit: probleem opgelost.
Edit: nog een elektrisch probleem opgelost.
Al een tijdje probeer ik de oorzaak op te sporen van het op willekeurige momenten doorbranden van zekering no. 8 in mijn 1992 245.
Dat is de zekering voor o.a. sigarettenaansteker en achterruitenwisser.
Een tijdje geleden had ik al het circuit gesplitst door de achterruitenwisser naar een (voor mijn auto) loze zekering te verplaatsen, en daarmee weet ik inmiddels dat het probleem niet bij de aansteker of radio zit.
Het vervelende bij het zoeken is dat er dan steeds niets aan de hand lijkt te zijn.
Vandaag heb ik met het schema erbij eens wat uitgeprobeerd. In de Haynes manual wordt er een stroom van 1 A genoemd voor de ruitenwissermotor en 3,4 A voor de sproeiermotor.
Die eerste trekt echter beduidend meer, wisselend, maar waarden van 4 A zie ik wel even kortstondig voorbij komen met de wisser op een droge ruit.
Ik heb het mechanisme eens uit de klep gepeuterd, maar dat voelt gewoon gangbaar. De motor onbelast (met alleen de reductie) trekt toch nog zo'n 1,5 A.
Op zich geen waarden die de 8 A zekering laat knallen.
Ik heb nu de stekkers van de motor los laten zitten en ga weer een tijdje rondrijden om te kijken of de zekering weer doorsmelt of intact blijft. Dit om uit te sluiten of de kabelboom ergens doorgeschuurd is en soms kortsluiting maakt met het chassis. In de scharnieren kan ik iig geen ongein van een gebroken kabel o.i.d. ontdekken.
Ondertussen vraag ik me af of er in dit circuit vaker voorkomende problemen bekend zijn. Kan het de motor zelf zijn?
Edit: nog een elektrisch probleem opgelost.
Al een tijdje probeer ik de oorzaak op te sporen van het op willekeurige momenten doorbranden van zekering no. 8 in mijn 1992 245.
Dat is de zekering voor o.a. sigarettenaansteker en achterruitenwisser.
Een tijdje geleden had ik al het circuit gesplitst door de achterruitenwisser naar een (voor mijn auto) loze zekering te verplaatsen, en daarmee weet ik inmiddels dat het probleem niet bij de aansteker of radio zit.
Het vervelende bij het zoeken is dat er dan steeds niets aan de hand lijkt te zijn.
Vandaag heb ik met het schema erbij eens wat uitgeprobeerd. In de Haynes manual wordt er een stroom van 1 A genoemd voor de ruitenwissermotor en 3,4 A voor de sproeiermotor.
Die eerste trekt echter beduidend meer, wisselend, maar waarden van 4 A zie ik wel even kortstondig voorbij komen met de wisser op een droge ruit.
Ik heb het mechanisme eens uit de klep gepeuterd, maar dat voelt gewoon gangbaar. De motor onbelast (met alleen de reductie) trekt toch nog zo'n 1,5 A.
Op zich geen waarden die de 8 A zekering laat knallen.
Ik heb nu de stekkers van de motor los laten zitten en ga weer een tijdje rondrijden om te kijken of de zekering weer doorsmelt of intact blijft. Dit om uit te sluiten of de kabelboom ergens doorgeschuurd is en soms kortsluiting maakt met het chassis. In de scharnieren kan ik iig geen ongein van een gebroken kabel o.i.d. ontdekken.
Ondertussen vraag ik me af of er in dit circuit vaker voorkomende problemen bekend zijn. Kan het de motor zelf zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47