Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!!
#1
Goedemiddag,

mijn Volvo doet het sinds kort niet meer.......... Het is een Volvo met een b23e (injectie) blok op gas. 
Verschijnsel wat zich sinds gisteren voor doet is dat hij niet start op gas. Hij startte en liep sowieso alleen op gas en niet op benzine.
Als ik sleutel op contact zet hoor ik zoals altijd wel even wat gaskomen in de balg(inlaat ruimte).Tijdens het starten dus contact helemaal naar rechts waar bij de startmotor draait, slaat de motor aan en kan ik ook goed gasgeven etc. Maar zodra ik de sleutel loslaat stop hij er direct mee!!
niet na pruttelen oid gewoon meteen stoppen alsof electrisch het contact wordt verbroken oid.....
Heeft iemand een idee? 
Ik heb wat schoongemaakt bij de relais dus daar heb ik het eerst gezocht. Alle verbindingen goed nagekeken maar daar lijkt niks aan de hand......
Ik hoop het van harte! want dit is echt klotezooi!!!!

Het lijkt er op dat de afsluiters niet opengelaten worden door de stroom die door de bobine wordt geleverd. Zou dit betekenen dat het veiligeheidsrelais gewoon stuk is gegaan? of gaan die eigenlijk nooit stuk?

Antwoord
#2
De gekste dingen gaan stuk na 40 jaar. De draad is wel s van pin 50 van de startmotor gevallen, dan gebeurt er helemaal nul als je de sleutel omdraait, behalve dat je humeur ook naar nul daalt.

Zet gewoon 12V op alle afsluiters en nog s proberen. Maar 'moderne' relais gaan niet zo gauw stuk.

Verder heeft de ontsteking uit die tijd nog wel s een 'onderspanningscircuit' hoe heet dat, tijdens het starten (stand III) krijgt de bobine 12V direct vanaf de startmotor, en anders 10V langs een weerstand op het schutbord. ALs die draad los hangt, stopt de motor ook meteen op stand II.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(18 June 2020, 17:30)Marc1970 schreef: De gekste dingen gaan stuk na 40 jaar. De draad is wel s van pin 50 van de startmotor gevallen, dan gebeurt er helemaal nul als je de sleutel omdraait, behalve dat je humeur ook naar nul daalt.

Zet gewoon 12V op alle afsluiters en nog s proberen. Maar 'moderne' relais gaan niet zo gauw stuk.

Verder heeft de ontsteking uit die tijd nog wel s een 'onderspanningscircuit' hoe heet dat, tijdens het starten (stand III) krijgt de bobine 12V direct vanaf de startmotor, en anders 10V langs een weerstand op het schutbord. ALs die draad los hangt, stopt de motor ook meteen op stand II.

Dank Marc1970 Ik ga straks eens kijken want daar ben ik inderdaad ook in de weer geweest om eea een beetje schoner te krijgen. Ik zag zo drie draden op de vier aansluitingen van de weerstand. Maar ik heb dat in het verleden ook al eens gehad en toen was er inderdaad ook een draad los daar.

Antwoord
#4
Nou gekeken er zitten drie draden aan de weerstand maar alles lkijkt goed vast te zitten.
Maar het feit dat hij alleen loopt tijdens de startfase doet vermoeden dat dat wellicht iets in het ontstekingscircuit los/stuk is.

Afsluiters hoor ik althans die op de verdamper. Maar die bij de tank zal het ongetwijfeld ook doen anders zou hij toch geen gas krijgen uit de tank......

Maar voor mijn begrip. :
Tijdens startfase, dus sleutel in stand III, loopt de motor wel en kan ik ook gasgeven. Dat suggereert dat ook de afsluiters open zijn.

wat kan er dan stuk zijn? Om het mog leuker te maken de geel/rode draad van het brandstofrelais van onderhet dashboard is ook onderbroken en voorzien van een relais dat in het gascircuit zit. Dat relais klikt overigens wel als ik er stroom op zet.
in stand 2 geeft het veilgheidsrelais een dotje gas en gaat dus ook de afsluiter open.

Antwoord
#5
Klinkt als iets electrisch, dat is immers het enige dat veranderd tussen stand III en II. 

Hoe geef je trouwens gas in III, dan is toch ook de startmotor 'actief' Geeft dat geen rare neven-effecten?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km (geschorst wegens roest) | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#6
Ja het LPG systeem moet wel de druk van de injectie afhalen via de pompen, dat is de beste manier om K jet te stoppen. En dan zal er ook nog ergens een afsluiter in de benzineleiding zitten.

Kijk s waar de plus voor de hele LPG installatie vandaan komt, meest wordt er in de zekeringkast ergens een draad afgetapt met een 3M knijper. Verschillende groepen zekeringen krijgen wel of geen spanning bij verschillende sleutelstanden.

Lastig dat ie alleen nog maar op LPG draait, benzine is net iets zichtbaarder zeg maar. Om de ontsteking uit te sluiten, zou ik de brandstofkant kortsluiten zodat het gas hoedanook loopt, door vanaf de accu direct 12V op alle afsluiters te zetten en heel snel de motor te starten.

Pas op dat je de LPG niet te lang laat lopen, het kan rare klappen geven. Ook herhaalde mislukte startpogingen kunnen een goeie knal geven op een raar moment (backfire). ALs er nog iets over is van het benzinesysteem zou dat zomaar kapot kunnen gaan.
In dit verband zou ik bijvoorbeeld de schijf vd luchtweger afhalen, of de rubber balg losvast zodat die eruit klapt ipv dure onderdelen. Of zoiets, ik heb Kjet niet zelf aan de hand gehad.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(18 June 2020, 21:05)BartJu schreef: Klinkt als iets electrisch, dat is immers het enige dat veranderd tussen stand III en II. 

Hoe geef je trouwens gas in III, dan is toch ook de startmotor 'actief' Geeft dat geen rare neven-effecten?

Ja de draad vanaf het contact slot werd wel erg warm...... Maar goed ik doe het dan inderdaad natuurlijk kort!

(18 June 2020, 21:14)Marc1970 schreef: Ja het LPG systeem moet wel de druk van de injectie afhalen via de pompen, dat is de beste manier om K jet te stoppen. En dan zal er ook nog ergens een afsluiter in de benzineleiding zitten.

Kijk s waar de plus voor de hele LPG installatie vandaan komt, meest wordt er in de zekeringkast ergens een draad afgetapt met een 3M knijper. Verschillende groepen zekeringen krijgen wel of geen spanning bij verschillende sleutelstanden.

Lastig dat ie alleen nog maar op LPG draait, benzine is net iets zichtbaarder zeg maar. Om de ontsteking uit te sluiten, zou ik de brandstofkant kortsluiten zodat het gas hoedanook loopt, door vanaf de accu direct 12V op alle afsluiters te zetten en heel snel de motor te starten.

Pas op dat je de LPG niet te lang laat lopen, het kan rare klappen geven. Ook herhaalde mislukte startpogingen kunnen een goeie knal geven op een raar moment (backfire). ALs er nog iets over is van het benzinesysteem zou dat zomaar kapot kunnen gaan.
In dit verband zou ik bijvoorbeeld de schijf vd luchtweger afhalen, of de rubber balg losvast zodat die eruit klapt ipv dure onderdelen. Of zoiets, ik heb Kjet niet zelf aan de hand gehad.
Ja zoiets moet ik inderdaad maar gaan proberen ik denk dat ik probeer de draad van het relais te gebruiken die gaat immers naar beide afsluiters toe. Dan met een draad naar massa die ik lang maak met een schakelaar erin zodat ik die kanm indrukken terwijl ik ga starten. Dan gaat er nooit heel veel LPG door.

E zit geen afsluiter in de benzineleiding. Volgens mij krijgen de injectoren gewoon geen stroom in de gasstand waardoor er geen benzine in komt. Afsluiter is dan ook niet nodig bij injectie heb ik begrepen.

nou wat een toestand weer!! In elk geval vast bedankt voor het meedenken!!

Ik heb al eens eerder probleme gehad met starten op lpg in 2012 toen zat de vorige eigenaar ook nog op het forum en die gaf het volgende aan:
(2 March 2012, 19:03)abbabak schreef: Het is een Kjet:
De benzinesysteem+ = doorgeknipt om de lpg knop te voeden.
De benzinepomp draait alleen als de startmotor loopt (startfase) die hoor je op stand II dus niet. Pas als de motor loopt neemt een ander relais dit over.

Kortom, als door de LPG knop de benzinepomp niet wordt gevoed is dat je afsluiter. In de benzine stand is dit systeem dus orgineel.

Het relais in het midden van je schema is dus het LPG choke relais. Die laat het gas stromen...

Antwoord
#8
Kan het niet in die bruine schijf met pinnen onder je sleutel Contactslot zitten? Lijkt erop dat er daar iets verstoord wordt in de signalen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Net even getest met de gasafsluiters op een schakelaar met 12 volt. Die werken beide en probleem is nog precies hetzelfde. Auto start en loopt in stand III maar slaat direct af in stand II. dus bij loslaten sleutel.

maar.......... Hij doet het weer!!!!
Ik ben van pure ellende gewoon maar stekkertjes gaan schoonmaken en vervangen waar ze er slecht uitzagen en warempel na het vervangen van de stekkertjes bij de ballast weerstand bleef hij zowaar lopen!!!!!!!

mensen dank voor jullie berichten en tips. Dat voelt goed om zo hulp te krijgen!!

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Interval ruitenwisser werkt niet Boet 10 640 14 April 2020, 13:41
Laatste bericht: Boet
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 6 341 9 March 2020, 12:30
Laatste bericht: MacVolvo
  Accu past niet bij accubevestiging JDDV 9 697 11 November 2019, 20:43
Laatste bericht: Marc1970
  Elektrische Gremlin (opgelost) Grey240Polar 7 1.240 16 March 2019, 17:48
Laatste bericht: Grey240Polar
  Kachelmotor werkte niet goed Nicolaas H 29 3.470 15 March 2019, 02:18
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ruitenwissers werken niet Bart240 4 762 1 March 2019, 22:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 4 767 5 February 2019, 07:30
Laatste bericht: skidje
  Richtingaanwijzer werkt niet UraniumFever 5 1.126 11 December 2018, 11:28
Laatste bericht: 245GLE1981
  Verlichtingsschakelaar werkt niet goed Mark244 0 544 10 December 2018, 21:01
Laatste bericht: Mark244
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 35.330 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)