Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F in plaats van B21E
#1
Goedendag,

Ik heb een Volvo 244 GL uit 1981 met de B21E (Kjet dus) en een 3 bak automaat.
Omdat ik toch wat meer lange afstanden met de auto wil maken vind ik de B21 niet zo betrouwbaar meer en wil dus een B230F in de auto leggen. Daarnaast heb ik een AW71 klaarliggen om er achter te hangen.

Mijn vraag:

Gezien de B21E nagenoeg mechanisch is, en de B230F electronisch aangestuurd word, was ik benieuwd wat ik moet aanpassen aan het electronische deel van de auto om deze motor werkend te krijgen. 
En zijn er nog andere cruciale punten die vervangen moeten worden (zoals de brandstofpomp)

De vraag zal vast al eerder gesteld zijn, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp Smile
Antwoord
#2
Ga je LH2.2 of LH2.4 gebruiken? Van die laatste is meer te vinden, maar je hebt daar wel het juiste vliegwiel voor nodig i.v.m. de krukassensor. Je hebt een kabelboom met ECU's nodig, verder heb je ook nog te maken met een luchtmassameter voor de inlaat en een lambdasonde in de uitlaat. De rest van alle sensoren zit op de motor zelf, als je die compleet hebt. Ik weet niet of je de brandstofpomp-setup van de B21E ook kunt gebruiken voor een B230F.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
(28 May 2020, 10:10)Mark244 schreef: Ga je LH2.2 of LH2.4 gebruiken? Van die laatste is meer te vinden, maar je hebt daar wel het juiste vliegwiel voor nodig i.v.m. de krukassensor. Je hebt een kabelboom met ECU's nodig, verder heb je ook nog te maken met een luchtmassameter voor de inlaat en een lambdasonde in de uitlaat. De rest van alle sensoren zit op de motor zelf, als je die compleet hebt. Ik weet niet of je de brandstofpomp-setup van de B21E ook kunt gebruiken voor een B230F.

Nou, daar kom je al bij het punt dat ik echt de ballen verstand heb van injectiesystemen, dus ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik gebruiken wil. Waar ik vooral mee zit is dat ik het liefste niet te veel in die dikke bak kabels achter het dashboard wil rommelen. Een labda in het uitlaatsysteem plaatsen zal geen probleem zijn.
Antwoord
#4
Je hoeft geen verstand te hebben van injectiesystemen alleen een hoop geduld en onderdelen. Je pakt een donor 240 met B230F en haalt alles eruit wat in de verste verte verbonden is met de motor en de ontsteking, en zet dat in je eigen 240.
Als je het overzichtelijk wilt houden kan je er ook een carburateur op zetten van een B21A, een elektrisch pompje voor de benzine, ontsteking kan je houden. Wordt ie zeker zuiniger van, niet sneller.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(28 May 2020, 11:33)Marc1970 schreef: Je hoeft geen verstand te hebben van injectiesystemen alleen een hoop geduld en onderdelen. Je pakt een donor 240 met B230F en haalt alles eruit wat in de verste verte verbonden is met de motor en de ontsteking, en zet dat in je eigen 240.
Als je het overzichtelijk wilt houden kan je er ook een carburateur op zetten van een B21A, een elektrisch pompje voor de benzine, ontsteking kan je houden. Wordt ie zeker zuiniger van, niet sneller.

Zuinigheid heb ik de hoop al lang voor opgegeven, en carburateurs ben ik allergisch voor geworden, vandaar de overstap naar een B230F. 

Een donorauto heb ik inderdaad ook aan zitten denken, alleen dat word snel een prijzige aangelegenheid als je een blok met niet al te gekke kilometers wilt vinden.
Antwoord
#6
Is de K jet betrouwbaar op korte afstand? Waarom niet op lange? Volgens mij staan de meeste 240's nog steeds stil door gedoe met stekkers, als je die netjes houdt blijft alles eindeloos doordraaien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Waarom staart iedereen zich altijd zo blind op een kilometerstand, waarvan je je bij zo'n oude auto altijd maar af moet vragen of het klopt? Deze auto's en motoren gaan met het juiste onderhoud bijna oneindig mee, dus de algemene indruk van de auto en de techniek zegt veel meer. Zoek dus een auto die niet te duur is, rijd er een stukje mee, let op hoe de motor loopt, bekijk hoe alles onder de motorkap eruit ziet, controleer alle vloeistoffen, kijk even onder de olievuldop en als je er een goed gevoel bij hebt koop je hem.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#8
(28 May 2020, 12:18)Marc1970 schreef: Is de K jet betrouwbaar op korte afstand? Waarom niet op lange? Volgens mij staan de meeste 240's nog steeds stil door gedoe met stekkers, als je die netjes houdt blijft alles eindeloos doordraaien.

Nee, ook op korte afstanden is het al geen pretje meer. Echter ben ik dan nog redelijk in de buurt. Planning is om volgend jaar in ieder geval naar Oosterijk en Engeland te gaan, vandaar.

De B21 heeft, ondanks dat er nog geen 160k op de teller staan, een zwaar leven gehad met een LPG verleden. Denk dat het blokje daarom niet meer zo fris is.
Antwoord
#9
Een 90-93 benzineblok met 5 ton kilometers is nog niet zo'n probleem. In de buurt van Genemuiden-Nieuwleusen zijn ze altijd bezig met 240's uit elkaar halen en in elkaar rijden, de motor blijft dan vaak over.

Ik denk eerder dat ie te lang heeft stilgestaan, of de teller niet klopt, 160k is 4000 per jaar. Zelfs op LPG is dat geen enkel probleem voor het mechanisch deel van het motorblok.

Een mankerend injectiesysteem kan wel een probleem voor de motor worden, vooral als ie te rijk staat en/of injectors slecht zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik ben vrij bekent met de geschiedenis van de auto en de kilometerstand klopt. Daarbij, jaren terug toen ik de auto kocht, deed de auto het een stuk beter.
Echter zei ik de kmstand ook meer als extra informatie dan echt een reden, ik begrijp dat dit niet een garantie is voor een goed werkend blok.

Ongeacht de staat van het blok, zou ik gewoon liever naar een 2.3 met electronische injectie overstappen omdat ik wel een beetje.. "klaar" ben met het verhaal genaamd K-Jet Wink
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorproblemen B230F concept75 8 1.088 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
Video B230F bokt Hanatarash 6 1.029 20 March 2020, 19:36
Laatste bericht: Marc1970
  B230F schudden op LPG Hanatarash 13 2.468 18 July 2019, 14:44
Laatste bericht: aRjen.T
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 1.627 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  B230F Tuning? gydomatra 12 4.344 8 November 2018, 00:34
Laatste bericht: Raymond_63
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 2.149 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 11.915 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  b230E of b230F Freerk 6 2.794 26 December 2017, 23:34
Laatste bericht: Marc1970
  Opgelost: 240 B230f Start moeizaam bij bijna lege (kwart) benzinetank henri84 8 3.624 29 August 2017, 10:19
Laatste bericht: henri84
  5 bar op injectorrail, B230f Kuypie 6 2.669 25 August 2017, 19:32
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)