Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 zekeringkast - vervanging
#11
Uit: Topic Kleine Beurt

Het makkelijkste is om een complete zekeringhouder aan te schaffen (sloop), die vervolgens op je gemak schoon te schuren, zodat alle contacten weer vrij van aanslag zijn. (Een nacht in de paarse Dasty (anti-kalk) doet ook wonderen voor koper-aanslag).

Het vervangen van de zekeringhouder doe je het best als volgt: schroef eerst de zekeringhouder los zodat je wat ruimte hebt om de draden aan te trekken.
Haal vervolgens alle stekkers 1 voor 1 los met een (gebogen) punttangetje en steek de stekker meteen op de juiste plaats in de nieuwe houder.
Dit doe je vervolgens voor alle (ong. 30 a 40) stekkers.
Zo voorkom je dat je straks niet meer weet welke stekker nou waar zat…..
(Wel even de accu loskoppelen).

Even alle zekeringen vervangen door verse exemplaren en hij kan weer een tijd mee.

[Afbeelding: 49719617243_8c238382ca_z.jpg][url=https://flic.kr/p/2iKy314][/url]

Kosten? eurootje of 5?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#12
Is maar net wat je wilt!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#13
Elegante oplossing, maar heeft één voorbehoud.
Het slechte werken van deze oude zekeringen komt door het kleine contactoppervlak tussen zekering en houder. Op een gegeven moment ontstaat er toch wat corrosie tussen waardoor een zogenoemde overgangsweerstand ontstaat. Daarnaast gaat alle stroom door een klein oppervlak. Als de stroom te hoog wordt op dat kleine oppervlak gaat daar waar het contact niet helemaal goed is een vonk overspringen zodat de contacten inbranden. Op een gegeven moment valt dan de stroom uit. De zekering ronddraaien in zijn houder helpt dan omdat je eigenlijk de contactoppervlakken weer 'opschuurt'. Het is meestal wel een tijdelijke oplossing, maar dat tijdelijke kan gerust een paar jaar duren. Als je je zekeringen eruit haalt en je ziet op de houder kleine putjes op het contactoppervlak dan zou ik de zekeringhouder gaan vervangen. Daarnaast kun je extra accessoires van een extra te plaatsen zekeringkast afpakken. Om bij mijn Amazon het electrische systeem te ontlasten plaats ik alle extra verbruikers (mistlampen, claxon etc) op zo'n kast. Electrisch gezien heb ik met die auto verder geen storingen meer.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 243 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 257 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.188 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.821 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 2.193 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 9.423 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  Volvo 240 GLE 1992 Tankmeter onjuiste waardes Lucca076 12 5.009 3 January 2021, 11:50
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.291 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 7 5.878 8 October 2020, 18:40
Laatste bericht: Lee
  Bedrading contact slot volvo 240 bj83 hoogeboom 4 3.014 8 March 2020, 17:57
Laatste bericht: hoogeboom

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)