Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen Benzine, geen vonk
#1
Goede dag Volvo-forum.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Luci, kom uit Gelderland en al jaren groot fan van Volvo. Mijn eerste volvo was een 244 uit 1974. Prachtig ding was het.

Momenteel heb ik een Volvo 245 uit 1988, en ik sta sinds 3 weken er mee stil. Dacht eigenlijk dat het een probleem was met de brandstofpomp(en), echter is dit uitgesloten.

Korte omschrijving van het probleem:

Als ik hem op contact zet geeft hij kort een slurp benzine, zolang als ik de pomp hoor, als ik hem daarna start krijgt hij geen benzine. Ook heeft hij geen vonk.

Anwb (lid van geworden om hem weg te kunnen laten slepen) heeft hem volgens mij verder kapot gemaakt. Hij gaf eerst met op contact zetten wel vonk, alleen met starten niet. Toen is hij de contact puntjes en shit gaan vijlen, incl dat... ik weet even de naam niet... motor management dingetje achter de linker koplamp.

Hierna ging die constant vonken, waarna hij helemaal niet meer deed vonken. Krukassensor doet het wel, krijgt enkel geen signaal van boven genoemde.

Weet iemand zo 1,2,3, wat dit zou kunnen zijn?

Mijn eigen idee was misschien brandstof relay, omdat hij überhaupt niet op druk komt (zou moeten blijven doorstromen op contact tot die op druk is). Maar zou dit de vonk ook verklaren?
Antwoord
#2
De eerste benzineslurp is een functie van het pomprelais, dat doet ie altijd zodra je de sleutel omdraait. De krukasssensor is daarna de baas vd motor, het hele injectiesysteem wacht op een draaiende krukas. Pas als de krukas draait, gaan de pompen echt pompen.

Dus, hoe weet je dat de krukassensor het doet? Is de isolatie om de draad er naar toe nog heel?

Het wordt algemeen afgeraden puntjes in de verdelerkap te vijlen/poetsen/schoonkrabben dat is een rare move van de ANWB. Het dingetje achter de koplamp kan je weinig aan doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Er zit een nieuwe krukassensor in, 4 maanden geleden vervangen. Heb deze ook gecontroleerd, en lijkt naar behoren te werken.
Antwoord
#4
OK daar is weinig mis mee. Nieuwe onderdelen altijd een tijdje in de gaten houden.

Een leerzaam plaatje (uit de 740 waardoor sommige stekkers op andere plaatsen kunnen hangen): https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i...89-7.shtml

Rood is 12V met de sleutel op II. De 419 is de vonkregelaar/versterker/power stage, controleer verbindingen en de aarding van het ding op het spruitstuk want dat is uiteindelijk wat de vonk laat knallen.
Pel de rubber hoes vd stekker terug dan kan je achterop de stekkertjes meten.

En de massadraad vanaf kleppendeksel en de dikke vanaf het motorblok.

Oh ik weet natuurlijk niet zeker welk ontstekingssyteem je daar hebt, ik neem aan een B230F. Wat voor motor zit erin?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(9 March 2020, 18:16)Marc1970 schreef: ...

Het wordt algemeen afgeraden puntjes in de verdelerkap te vijlen/poetsen/schoonkrabben dat is een rare move van de ANWB. Het dingetje achter de koplamp kan je weinig aan doen.

Vorige week de vrienden van de WW bij de 340 gehad. De vriendelijke mijnheer heeft de puntjes in de verdelerkap licht geschuurd, net als de rotor. Aanslag en roest er even af, was het motto. Dat soort dingen doen ze dus inderdaad, en is misschien ook en correcte road-side-assistence truc. Hun doel is dat je weer thuis komt, niet dat je probleemvrij blijft de komende maanden.
Maar in de 340 is wellicht ook een wezenlijk ander systeem (Ducellier systeem met Renix op 1.4 L Renault blok).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Nee dat is uiteindelijk dezelfde rotor en verdelerkap. Ik heb die elektrodes ook wel s een tijdje schoon gekrabd (ook Ducellier op een 1100 Renault blokje) en allerlei verdelerkappen vernieuwd maar dat maakte nooit wat uit. Ik denk niet dat je iets stuk maakt als je voorzichtig de brokken eraf haalt, maar het helpt niks. Verwijder kruipsporen, vocht, koperstof, vet en eigenlijk alles uit de binnenkant vd verdelerkap.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
sorry dat ik stil was deze weken, erg druk met al het gedoe rondom corona. Ik ga morgen weer verder met de auto. Dank je wel alvast voor de informatie ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 3.465 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.475 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.007 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Tellerbak diesel versus benzine HSGHOR 2 3.552 24 June 2017, 07:11
Laatste bericht: HSGHOR
  Oplossing: gecombineerde benzine / LPG brandstof meter BartJu 4 6.826 11 January 2017, 14:27
Laatste bericht: BartJu
  Geen spanning radio snaakkie 1 3.638 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.159 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  Geen knipperlichten Stinky 5 4.230 11 July 2015, 14:39
Laatste bericht: Stinky
  Sigaretten aansteker en radio geen stroom skidje 3 3.499 13 April 2015, 10:23
Laatste bericht: skidje
  geen remlichten herman78 8 6.104 22 January 2015, 16:41
Laatste bericht: herman78

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)