Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ?
#1
Hoi beste volvoliefhebbers,
In mijn  240 uit 1985 (B230A) blijft de binnenverwarming ineens lauwwarm na veel km's.
Een paar weken geleden produceerde hij nog sauna-temperaturen.
Wat kan er aan de hand zijn ??? waar moet ik naar kijken.

Heb sinds een paar weken ook een olielekkage op het blok (achter de uitlaat op de eerste cilinder.
Kan dit ermee te maken hebben?

Geen verbruik koelvlstf ..... geen geborrel op het koelvlstfreservoir.
ik hoor graag van jullie.

grtjs
Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Antwoord
#2
Is de buitenkabel van de warmwaterklep-bediening losgeschoten? Dan duw je dus niet de klep open, maar de hele binnen+buitenkabel richting de klep.
Dat gebeurt meest aan de kant vd schuifjes. Open de klep s handmatig (zit boven het gaspedaal ongeveer) en kijk of de sauna weer werkt.

Olie piept overal tussen pakkingen door, misschien heeft Volvo dat zo ontworpen om je eraan te herinneren dat er olie in zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Kleine auto-correct: op die plek ongeveer tussen cil 1 en 2 komt de olieboring omhoog vanaf de pomp naar de kop, op druk. Als de koppakking daar lekt, kan dat hard gaan. Hou m in de gaten.

Misschien slijtage vd pakking, misschien is er bovenin, bij de nokkenaslagers, wel een verstopping waardoor de olie er aan de zijkant uit piept. Kijk ff of de olie er nog vrolijk uit spettert als je de vuldop eraf draait.

Beide zaken kunnen moeilijk van één kapotte koppakking komen maar wie weet.

Hier een koppakking met de olieboring in beeld (waarvan je je afvraagt hoe het nog rijdt): https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...ket-88316/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
(5 December 2019, 10:53)Marc1970 schreef: Kleine auto-correct: op die plek ongeveer tussen cil 1 en 2 komt de olieboring omhoog vanaf de pomp naar de kop, op druk. Als de koppakking daar lekt, kan dat hard gaan. Hou m in de gaten.

Misschien slijtage vd pakking, misschien is er bovenin, bij de nokkenaslagers, wel een verstopping waardoor de olie er aan de zijkant uit piept. Kijk ff of de olie er nog vrolijk uit spettert als je de vuldop eraf draait.

Beide zaken kunnen moeilijk van één kapotte koppakking komen maar wie weet.

Hier een koppakking met de olieboring in beeld (waarvan je je afvraagt hoe het nog rijdt): https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...ket-88316/

Thanks Marc voor je duidelijke antwoord.
ik heb nog eens goed gekeken maar heb ook een lek bij het kleppendeksel achteraan (bij het halve maantje)
Ik heb daar de bouten maar eens extra aangedraaid tot 19 nm (spec = 12)
De temp is ook opgelost...blijk ik (waarschijnlijk de hele zomer) met een kapotte thermostaat rondgereden, thermostaat vervangen ---> OK
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Antwoord
#5
De halve maantjes worden oud en hard, en krimpen. Een nieuwe is de oplossing, of klem er een stukje binnenband onder, korte termijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Warm-up regulator B21FT/B21ET werking, uitwisselbaarheid en renoveren (K-Jet Turbo) marc-f 2 163 23 October 2019, 18:52
Laatste bericht: Grey240Polar
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 324 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  brandstof relais word warm hoogeboom 1 805 14 March 2018, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 810 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 17.119 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 26 7.087 22 July 2017, 08:23
Laatste bericht: skidje
  krukas tandwiel B230 André1992 2 946 2 February 2017, 15:13
Laatste bericht: Marc1970
  slaat af als hij op LPG warm wordt Koppelmans 7 5.399 29 September 2016, 06:48
Laatste bericht: chris64
  B230 slangmengstuk lpg diameter? Jerry 11 3.291 12 February 2016, 14:58
Laatste bericht: Jerry
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 5.578 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)