Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vraag over cruise control inbouw
#11
Dat heb ik geprobeerd; kopie kant met een beugeltje uit te rusten maar dat werkt niet omdat de beweging en daarmee de lengte draad die nodig is voor de CC niet gelijk is aan de lengte die de gaskachel aflegd.

Ik zal op zoek gaan naar een andere gasrol met een extra baan. Misschien kan ik nog iets verbouwen aan de huidige, omdat er 2 banen op zitten. Een extra probleem is dat de kabel van de CC  dan slap gaat hangen.

Groet Gert.
Antwoord
#12
Mijn ervaring met de B230F gasrol is dat de kabel er vrij makkelijk afloopt als je alleen de rol verdraait. Kweenie hoe de originele dubbele gasrol van Volvo werkte. Hier is ie met een derde kabel er ook nog aan (kickdown voor de automaat): https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...ust-39702/

Misschien heeft deze een vrijloop of een ratel ergens zodat de ene kabel strak blijft als de ander aan getrokken wordt. Ond.no. 1326195

Hier de complete Volvo opzet voor cc: https://www.volvopartswebstore.com/produ...26195.html (deze is beter).
Bij GCP.se (kan je bestellen via de Volvo dealer) kost ie maar 35 euro (limited stock).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Het verschil zit volgens mij in de lengte van de kabel, m.a.w. als ik de rol wil gebruiken, dan moeten beide kabels van gas en CC dezelfde afstand afleggen, gemeten vanaf de stationaire stand tot aan volgas.
Met een hendeltje is die afstand voor de CC te kort. Of het met een rol gaat moet ik uitzoeken.

Dat gaat echter wel een poosje duren, ivm vakantie.

Groet Gert.
Antwoord
#14
CC hoeft niet per se vol gas te kunnen geven, doe je op constante snelheid eigenlijk nooit (volgas op de CC lijkt me niet ideaal Smile Met een hefboompje kun je juist de benodigde slag bepalen door de hefboomlengte te variëren. Maar als de kabel van de gasrol af loopt als hij slap hangt (zoals Marc aangeeft) gaat dat inderdaad niet werken.

De gasrol met dubbele poelie houdt inderdaad de niet gebruikte kabel strak met een veer. Dan heb je dus geen last van een er af lopende kabel.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#15
Ok iedereen tot dusver bedankt voor de informatie.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 949 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Lek in cruise control Nicolaas H 4 3.142 21 June 2019, 22:51
Laatste bericht: Nicolaas H
  Inbouwen cruise control UraniumFever 5 4.843 14 November 2017, 03:53
Laatste bericht: UraniumFever
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.114 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Vraag bij probleem Kjet motor Yezzz 6 5.659 9 November 2016, 13:24
Laatste bericht: RM
  B23E vraag dashdot 11 7.250 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Makkelijke vraag, lastig antwoord? Nicolaas H 52 26.796 1 July 2015, 22:57
Laatste bericht: Nicolaas H
  carb vraag herman78 25 11.842 23 January 2015, 15:51
Laatste bericht: herman78
  Cruise control en ECC Volvo 940 vacuüm? Volvo 142 B23 2 3.025 15 December 2014, 07:24
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Koelsysteem 142 B20 vraag 142&RS2000 0 3.287 25 January 2014, 08:07
Laatste bericht: 142&RS2000

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)