Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
Hallo allen,
Ik heb nu een half jaar mijn 245 maar de motor begint steeds meer te schudden tijdens het rijden. De uitlaat is zelfs al eens afgescheurd. De motor moet dus opnieuw afgesteld worden vermoed ik.
Maar hoe pak ik zoiets aan? Ik ben nog maar een beginneling op dit gebied... Natuurlijk kan ik hem naar de garage brengen, maar het geld groeit me helaas niet op de rug. Daarom wil ik het graag zoveel mogelijk zelf doen, met een klein beetje hulp.
Maar wat is de juiste volgorde van aanpakken en waar moet ik dan op letten? Heeft iemand een tip waar ik duidelijke informatie kan vinden. Als iemand zich vreselijk verveelt en mee wil kijken/denken is dat natuurlijk ook altijd welkom.
Of wil ik nu teveel en moet ik hier zelf niet aan beginnen?
Alvast bedankt.
Groet,
Heidi

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
18 September 2019, 21:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 September 2019, 21:25 door RM.)
Ik denk dat het niet alleen afstellen is, schudden kan ook betekenen dat je ergens een flinke vacuüm lek hebt. Zo heb ik een Ford transit mk2 en soms leek het wel of de motor van zijn steunen af wilde springen. Ik had alle ontsteking delen van vervangen voor nieuw. Kleppen gesteld en ook de timing met de stroboscoop. En ik kreeg hem toen een stuk beter stationair maar hij schudde nog wel teveel. Bleek dat de carburateur vacuüm te lekken bij de klep as.
Jou 245 is wat geavanceerder dan mijn transit mk2 uit 81, mogelijk heb jij zelfs injectie. Maar begin is met het vervangen van je bougies, kabels, 1 voor 1 vervangen anders is de kans groot dat je ze op de verkeerder bougie doet.
Spuit bij het inlaat spruitstuk is met WD40 als je motor ineens mooi begint te draaien heb je een vacuüm lek(ken)
Maar als je motor tijdens het rijden al zo erg schud dat je uitlaat afbreekt moet hij wel heel erg tekeer gaan. Zijn de rubbers van je motor steunen nog goed, zo ook van de bak. Als alles doorhangt dan krijg je gigantische onbalans in de aandrijf as die dit weer doorgeeft aan de motor en de uitlaat.
Echter kan een goede Volvo garage die gespecialiseerd is in de oudere Volvo’s na en proefrit al vrij snel een diagnose stellen. Ja je bent minimaal €60 ex btw per uur kwijt. Maar wat wij in een middag doen (als het lukt) doen zij in 2 tot 3 uurtjes. Voordeel is dat je garantie hebt. Ik ben geen leek met auto’s, en ik heb meerdere voertuigen waarvan er 2 (een volvo 945 en de Ford Fiesta van mijn vrouw) de auto’s zijn die absoluut moeten rijden en als 1 van de 2 kuren gaat krijgen breng ik ze weg. De rest is hobby en mag wat langer duren om ze zelf te maken. Ik zou naar een garage gaan voordat je zaken gaat vervangen die helemaal niet nodig zijn.
Suc6 met je keuze.
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 September 2019, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 September 2019, 18:02 door Marc1970.)
Ja een vacuumlek kan heel goed, valse lucht oftewel een lekke luchtslang. Maar je hoeft er geen spuitbussen voor te legen, de meeste 'gaten in slangen' kan je gewoon zien.
Waar ze op de motor of wat dan ook geschoven of geklemd zijn scheuren ze het meest, van ouderdom. Rotte uiteinde eraf snijden en weer erop schuiven is een hele goedkope reparatie. De dikke harmonicaslang vd inlaat kan ook lekken, vooral na de luchtmassameter is dat een probleem, plakband is geweldig spul. Slangen kunnen ook gewoon los hangen, koopje.
Een 240 uit 1990 met B200F heeft zeker brandstofinjectie, elektronisch, een behoorlijk betrouwbaar systeem ook nog. Aan de brandstofkant verwacht ik weinig problemen, of hij doet t helemaal niet. Sensors doen wel s gek, of beter de stekkertjes naar die sensors waardoor er teveel weerstand op komt en de ECU vreemde waardes krijgt. De meeste stekkers knappen wel op van simpel los en vast maken, wat contactspray doet wonderen.
Bougiekabels, verdelers en rotors heb ik nooit vervangen en bougies hooguit elke 20.000 km beetje bijpunten en afstellen naar 0,7 mm. Bougieproblemen merk je eerder bij stationair draaien (of hij start helemaal niet).
De ontsteking heeft een vliegwielsensor, een zwarte draad hangt achter de motor naar beneden. Als de isolatie er in rafels bijhangt, werkt ie niet goed meer. Wederom kan plakband de meubelen redden.
Hoedanook, kijk eens een uurtje systematisch alles na onder motorkap. Plaats gerust een foto als je wat geks tegenkomt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
20 September 2019, 12:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2019, 12:00 door heideltje.)
Bedankt voor jullie reacties! Fijn...
Ik heb de bougies vervangen, rotor en verdelerkap, motorsteunen. Ik ga nu eerst maar eens naar de luchtslangen kijken. Ik probeer de geheimen van de motor te doorgronden, eigenlijk die van de hele auto, maar voor iemand zonder technische achtergrond is dat best een hele uitdaging...

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het Beste Autohandboek
https://link.marktplaats.nl/m1429478997, techniek die begint ongeveer bij de jaren 60 en heel erg van toepassing is op de 240.
Voor de 240 zelf kan je een Haynes boek kopen, of op www op zoek naar werkplaatshandboeken van Volvo. Bijvoorbeeld:
https://www.scribd.com/doc/126885359/LH2...l-Complete, of op 240.se
http://www.240.se/litteratur/service200.htm
Deze FAQ is ook top:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html
Maar helaas, meest is er behalve iets met de vliegwielsensor, het injectierelais, of een slecht contact in één van de vele stekkers, zelden iets mis met 240.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.213
Topics: 165
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
@ Rob: Dat topic was ik nog niet tegengekomen bij eerdere zoekacties, maar als ik dit zo lees zou dat best eens het probleem kunnen zijn. Ik ga er meteen mee aan de slag! #erisnoghoop
@ Marc1970: Klopt, dat boek van Haynes staat hier al in de kast en wordt regelmatig opengeslagen.

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
Helaas pindakaas, rubbertjes van de injectoren vervangen heeft niet geholpen. Sterker nog, stationair loopt ie nu nóg beroerder/onregelmatiger en hij neigt zelfs af te slaan.
Er zat wel veel aanslag op de injectoren en ik weet niet of dat een probleem is. Heb er wel op gelet dat ze weer schoon terug de motor in gingen.
Weet iemand hoe nu verder of wat ik eventueel fout heb gedaan?
voor de diagnose van het schudprobleem... stationair schudt de motor behoorlijk en loopt dus erg onregelmatig. En vanaf een snelheid van 45 km/h ongeveer gaat de auto steeds harder trillen. ik weet niet zeker of dit samenhangt met het motorprobleem of dat er iets met bijvoorbeeld de cardanas is...

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 6.687
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Weet je zeker dat de auto op 4 cilinders loopt? En heb je al een compressietest gedaan
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aanslag op injectors gaat niet veel uitmaken, ik heb ze wel s helemaal gepoetst en uitgebaggerd maakt niks uit.
Cardanas problemen komen vooral bij wegrijden en bij 90-110 km/h. Verwacht ik ook weinig van.
Kijk s naar de bougies, dat is meest een snelle manier om te zien of de motor gelukkig is. Bruin en droog is goed, zwart gebarsten en vettig is slecht.
Misschien een versprongen distributieriem? In BDP van de compressieslag van cil 1 moet de rotor ongeveer richting de bougiekabel van cil 1 wijzen (zit een kleine markering op de rand vd verdeler).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969