Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe achteras 740
#1
Aangezien er geen specifiek differentieel topic is plaats ik mijn vraag maar hier. 

Ik heb alle opties om een geluid uit mijn auto te krijgen aangepakt en het geluid is er nog steeds. Dit betekent dat het uit mijn differentieel moet komen. Nu is het de bedoeling dat ik een andere achteras ga laten plaatsen. Ik heb vernomen dat er verschil zit in de overbrengingsverhouding van een diff voor een handgeschakelde en een automaatbak. Ik heb zelf een automaat. 

Er zit een sticker op de achteras waarop de informatie staat over de as. Helaas zit deze helemaal onder de meuk welke er grotendeels niet af te krijgen is. Ik heb wel twee nummers er vanaf kunnen lezen, namelijk 1218271 (onderdeelnummer?) en 131900. Ik vind net het nummer 4.10. Ik vermoed dat dit de overbrengingsverhouding is. 

Is er iemand hier die mij verder oan helpen met het vinden van de juiste as? ALLE hulp is welkom, van info betreffende de as tot waar eventueel een as te vinden. 

Ik hoor graag. 

Bvd, Jeroen
Antwoord
#2
Het differentieel is onderdeel van de transmissie dus je zit helemaal goed. Het zal 1216271 zijn.

Rear axle (MARKED 4.10-1216271 740 4DRS CH 294100-, 740 5DRS CH 176800-, 760 4DRS CH 67304-, 760 5DRS CH 27155-, (SE))

Ik ben het niet helemaal eens met de conclusie dat het dan wel in het diff moet zitten. Ten eerste mankeren die bijna nooit iets en twee doen die dat bij belasting en veel minder bij gas los. Onder mijn 144 zit een diff met een constant brom/knor geluid, dat wordt alleen minder in de bocht naar links en erger in een bocht naar rechts. Dat soort dingen verwacht ik eerder bij een differentieel probleem.
Kijk s naar de diff olie, als die vol metaalgruis zit kan je wel een probleem hebben.

Waarom vervang je het andere eind niet, misschien is er een lager versleten in de bak, wat ook onwaarschijnlijk is maar misschien een fractie logischer omdat de lagerbus uitgelopen was.
Hier iemand die er niet meteen uitkomt: http://www.turbobricks.com/forums/showth...p?t=242809
Probeer eens 90-110 te rijden in de niet-overdrive, misschien dat de bak in een andere versnelling anders/beter draait. Kijk eens of er belast/onbelast verschil is op de snelweg.

Maar ja, als alle logische oplossingen niet werken moet je verder met de onlogische, dat ben ik helemaal eens. Succes met de as. Je zou een 3,91:1 of 3,73:1 kunnen overwegen, dan ben je iets minder snel weg bij het stoplicht maar draait de motor 100-200 rpm minder toeren op de snelweg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hoi Marc,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb inmiddels alles uitgesloten: nieuw tussenaslager, nieuw lagerbus in de automaatbak, nieuwe achterwiellagers, nieuwe achtervelgen en banden. Er blijft niets anders over. Ze hebben kortgeleden geconstateerd dat er ijzerslijpsel in de cardanolie zit en deze heb ik ook laten vervangen. Het geluid is er nog steeds.

Mijn specialist zei me dat het het linker achterwiellager zou kunnen zijn dus die heb ik nog een keer extra laten checken bij de garage die deze hadden gemonteerd. Zij hebben ook nog eens goed geluisterd naar het diff. Ze hebben een wiel vastgehouden en aan het andere wiel gedraaid en ze horen allerlei geluiden uit het diff komen. De ene Volvospecialist zegt dat deze assen onverwoestbaar zijn en de andere zegt dat deze wel vaker kapot gaan. Daar kan ik niets mee uiteraard. De automaatbak schakelt als een zonnetje en heeft ook nieuwe olie sinds kort.

Ik heb verder weinig opties of zie ik misschien toch nog iets over het hoofd?

Jeroen
Antwoord
#4
Alles kan stuk natuurlijk maar als er nare geluiden uit je diff komen dan denk ik dat je die wel kan afschrijven inderdaad.
Antwoord
#5
Hallo allemaal,

Ik heb nog een garage gebeld met veel Volvo ervaring, Bosscha in Langezwaag, en die hebben mij nog een test aangereikt om uit te sluiten dat het de bak zelf niet is: 100 km/u rijden en bak in N zetten, contact uit en even later weer aan. Het geluid is er dan nog dus dit zou dan betekenen dat het niet de vak kan zijn en dus het diff moet zijn. Toch de zoektocht naar een goeie gebruikte as doorzetten maar.

Jeroen
Antwoord
#6
OK. Goeie test, wijst richting een probleem na de bak inderdaad. Een geluid wat belast en onbelast zich voordoet, bijzonder lastig.

Het differentieel onder mijn 240 maakte ook vreemd rommelende geluiden als je een wiel vasthield en de andere draaide, maar op de weg was-ie stil.
Als je wat gaat vervangen, zou ik beginnen met de aandrijfas, dat is het makkelijkst.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Hoi Marc,

Vorige week heeft de auto apk gehad en ze hebben op mijn verzoek de hele aandrijfas losgehad en nagekeken (ook omdat er een trilling in zat, die is nu weg) dus ook die is in orde.

Gr. Jeroen
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  achteras pieter2 7 530 24 December 2018, 18:18
Laatste bericht: pieter2
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 5.099 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  Nieuwe achteras, hoe testen? marc-f 6 1.955 30 November 2017, 15:15
Laatste bericht: Marc1970
  achteras 240 overbrengingen ruud 178 3 1.290 20 November 2017, 16:33
Laatste bericht: skidje
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 6.228 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra
  Redneck achteras 240 Arn02 6 7.197 18 March 2016, 13:03
Laatste bericht: smarty
  wat kan een originele achteras aan? ('93 volvo 240, geen sper, b200f) Quick-T 3 2.318 30 December 2015, 08:46
Laatste bericht: skidje
  Brommende achteras E reinen 10 5.177 6 July 2015, 08:55
Laatste bericht: polestar-volvo
  Dana 30 achteras/ differentieel? 13301 20 8.598 20 November 2014, 23:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Hoe werkt een 240 ABS achteras skidje 7 8.222 28 May 2014, 12:27
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)