In het kader van mijn BMW motorombouwproject (zie: Ik en mijn Volvo) is het nodig een andere achteras onder de '82er 245GL te hangen. Ik heb in ieder geval een electrische km-tellergever nodig, en een zo laag mogelijke eindoverbrenging. Een sper of locker is meegenomen.
Goed, na me behoorlijk verdiept te hebben in de materie (ik ben nog nat achter de oren als het op Volvo's aankomt) heb ik een 1041 achteras gescoord. (Ernaast een 1031 as die ik van de sloop opgevist heb.)
![[Afbeelding: 160720122886resize.jpg]](http://img689.imageshack.us/img689/2672/160720122886resize.jpg)
Met locker!
![[Afbeelding: 160720122894resize.jpg]](http://img38.imageshack.us/img38/8384/160720122894resize.jpg)
Maar goed, het ging mij met name om de tandwielen met de 3,31:1 verhouding. Perfect voor mijn BMW versnellingsbak, een 5-bak prise-direct.
Ik had besloten de tandwielset om te bouwen in de 1031 achteras, want voor zover mijn informatie reikte moet dat kunnen. Tandwielen en pignons eruit dus!
![[Afbeelding: 160720122896resize.jpg]](http://img31.imageshack.us/img31/2039/160720122896resize.jpg)
![[Afbeelding: 160720122897resize.jpg]](http://img21.imageshack.us/img21/6677/160720122897resize.jpg)
De kroonwielen naast elkaar. Die uit de 1041 is de grotere van de twee.
![[Afbeelding: 160720122901resize.jpg]](http://img855.imageshack.us/img855/8171/160720122901resize.jpg)
En die paste dus niet in de 1031 achteras. WTF? Ik had begrepen dat de grotere tandwielen van de 1041 as in de 1031 as moeten passen. Opnieuw internet afgestruind en toen dit gevonden:
![[Afbeelding: housingcutout103130.jpg]](http://img151.imageshack.us/img151/9672/housingcutout103130.jpg)
Op deze site: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm
Er zijn dus verschillen in de latere achterassen in de uitsparing voor de grotere tandwielsets. De mijne is uit een '86er 240. En inderdaad:
![[Afbeelding: 190720122905resize.jpg]](http://img843.imageshack.us/img843/9542/190720122905resize.jpg)
Ik de schurft in dus. Omdat ik geen zin heb om een later type 1031 achteras na te gaan jagen en heel NL af te rijden, ben ik eerst eens gaan kijken of die 1041 as niet pasgemaakt kon worden. Maar helaas, 111 mm langer dan de as van de 240/245. Dat is echt teveel.
![[Afbeelding: 190720122906resize.jpg]](http://img98.imageshack.us/img98/6517/190720122906resize.jpg)
Dus toen waren er nog minder opties. Ik had de post van 240diesel al eens bekeken: http://volvolvo.nl/showthread.php/4344-hybride-achteras.
Maar omdat ik de gereedschappen zoals een grote, zware pers zoals 240diesel die gebruikt heeft niet heb, viel die optie ook af. Ik heb dus twee nutteloze assen en tijd teveel. Dan maar een gokje wagen. Het huis van de ene tussen de assen van de andere. Waarom ook niet?
Eerst een soort van richtbank gemaakt. De 1031 as erin gehangen en stukje bij beetje gefixeerd.
![[Afbeelding: 190720122909resize.jpg]](http://img9.imageshack.us/img9/6794/190720122909resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122911resize.jpg]](http://img195.imageshack.us/img195/3499/190720122911resize.jpg)
De randen schoongemaakt met een komborstel. Er is een lijntje zichtbaar ongeveer 2 cm vanaf het diffhuis. Hier is de diameter een fractie minder om de assen het diffhuis in te persen. Het is een goed punt de assen op af te zagen. Mooi haaks.
![[Afbeelding: 190720122912resize.jpg]](http://img11.imageshack.us/img11/3087/190720122912resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122914resize.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/4003/190720122914resize.jpg)
Het diffhuis eruit:
![[Afbeelding: 190720122915resize.jpg]](http://img707.imageshack.us/img707/2692/190720122915resize.jpg)
En de "richtbank" met de twee assen wachtend op het 1041 diffhuis:
![[Afbeelding: 190720122916resize.jpg]](http://img526.imageshack.us/img526/9186/190720122916resize.jpg)
Het lijnde allemaal zeer netjes uit ondanks de redneck style, dus de assen vastgepunt:
![[Afbeelding: 190720122917resize.jpg]](http://img94.imageshack.us/img94/2298/190720122917resize.jpg)
En een rups rondom getrokken:
![[Afbeelding: 190720122918resize.jpg]](http://img196.imageshack.us/img196/8521/190720122918resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122919resize.jpg]](http://img571.imageshack.us/img571/4474/190720122919resize.jpg)
Toen dat gedaan was, heb ik de as uit de gefixeerde positie bevrijd en het pignon, kroonwiel en steekassen tijdelijk teruggeplaatst:
![[Afbeelding: 190720122921resize.jpg]](http://img850.imageshack.us/img850/2338/190720122921resize.jpg)
Vanwege de locker paste de rechter steekas niet. Hier had ik al iets over gelezen en het blijkt dat hij ongeveer 7 mm te lang is.
![[Afbeelding: 190720122922resize.jpg]](http://img821.imageshack.us/img821/3160/190720122922resize.jpg)
Dus iets van de spiebaantjes afgeslepen:
![[Afbeelding: 190720122923resize.jpg]](http://img845.imageshack.us/img845/941/190720122923resize.jpg)
En toen paste hij wel. Vervolgens de lasrupsen afgeslepen want hoewel de steekassen goed ronddraaide en ik best tevreden was met het werk, wilde ik de assen nog wel verstevigen op de lasnaden:
![[Afbeelding: 190720122926resize.jpg]](http://img43.imageshack.us/img43/807/190720122926resize.jpg)
Ringen van ongeveer 35mm breed van het reststuk van de 1041 as afgezaagd, in tweeen gedeelt, in model geslagen op het reststuk as, en als versteviging over de verbindingen gelast:
![[Afbeelding: 190720122925resize.jpg]](http://img94.imageshack.us/img94/9621/190720122925resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122927resize.jpg]](http://img837.imageshack.us/img837/8361/190720122927resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122930resize.jpg]](http://img819.imageshack.us/img819/9075/190720122930resize.jpg)
En klaar voor vandaag! Morgen gaat het in de Por15.
![[Afbeelding: 190720122929resize.jpg]](http://img692.imageshack.us/img692/5221/190720122929resize.jpg)
Ik weet niet of anderen deze methode ook hebben toegepast en ik weet ook nog niet hoe het gaat uitpakken, maar ik wil het zeker gaan proberen met die ding onder de auto. Mocht het niet (goed) werken om welke reden dan ook kan ik altijd nog een later type achteras zoeken en de tandwielset en locker omzetten.
Goed, na me behoorlijk verdiept te hebben in de materie (ik ben nog nat achter de oren als het op Volvo's aankomt) heb ik een 1041 achteras gescoord. (Ernaast een 1031 as die ik van de sloop opgevist heb.)
![[Afbeelding: 160720122886resize.jpg]](http://img689.imageshack.us/img689/2672/160720122886resize.jpg)
Met locker!
![[Afbeelding: 160720122894resize.jpg]](http://img38.imageshack.us/img38/8384/160720122894resize.jpg)
Maar goed, het ging mij met name om de tandwielen met de 3,31:1 verhouding. Perfect voor mijn BMW versnellingsbak, een 5-bak prise-direct.
Ik had besloten de tandwielset om te bouwen in de 1031 achteras, want voor zover mijn informatie reikte moet dat kunnen. Tandwielen en pignons eruit dus!
![[Afbeelding: 160720122896resize.jpg]](http://img31.imageshack.us/img31/2039/160720122896resize.jpg)
![[Afbeelding: 160720122897resize.jpg]](http://img21.imageshack.us/img21/6677/160720122897resize.jpg)
De kroonwielen naast elkaar. Die uit de 1041 is de grotere van de twee.
![[Afbeelding: 160720122901resize.jpg]](http://img855.imageshack.us/img855/8171/160720122901resize.jpg)
En die paste dus niet in de 1031 achteras. WTF? Ik had begrepen dat de grotere tandwielen van de 1041 as in de 1031 as moeten passen. Opnieuw internet afgestruind en toen dit gevonden:
![[Afbeelding: housingcutout103130.jpg]](http://img151.imageshack.us/img151/9672/housingcutout103130.jpg)
Op deze site: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm
Er zijn dus verschillen in de latere achterassen in de uitsparing voor de grotere tandwielsets. De mijne is uit een '86er 240. En inderdaad:
![[Afbeelding: 190720122905resize.jpg]](http://img843.imageshack.us/img843/9542/190720122905resize.jpg)
Ik de schurft in dus. Omdat ik geen zin heb om een later type 1031 achteras na te gaan jagen en heel NL af te rijden, ben ik eerst eens gaan kijken of die 1041 as niet pasgemaakt kon worden. Maar helaas, 111 mm langer dan de as van de 240/245. Dat is echt teveel.
![[Afbeelding: 190720122906resize.jpg]](http://img98.imageshack.us/img98/6517/190720122906resize.jpg)
Dus toen waren er nog minder opties. Ik had de post van 240diesel al eens bekeken: http://volvolvo.nl/showthread.php/4344-hybride-achteras.
Maar omdat ik de gereedschappen zoals een grote, zware pers zoals 240diesel die gebruikt heeft niet heb, viel die optie ook af. Ik heb dus twee nutteloze assen en tijd teveel. Dan maar een gokje wagen. Het huis van de ene tussen de assen van de andere. Waarom ook niet?
Eerst een soort van richtbank gemaakt. De 1031 as erin gehangen en stukje bij beetje gefixeerd.
![[Afbeelding: 190720122909resize.jpg]](http://img9.imageshack.us/img9/6794/190720122909resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122911resize.jpg]](http://img195.imageshack.us/img195/3499/190720122911resize.jpg)
De randen schoongemaakt met een komborstel. Er is een lijntje zichtbaar ongeveer 2 cm vanaf het diffhuis. Hier is de diameter een fractie minder om de assen het diffhuis in te persen. Het is een goed punt de assen op af te zagen. Mooi haaks.
![[Afbeelding: 190720122912resize.jpg]](http://img11.imageshack.us/img11/3087/190720122912resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122914resize.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/4003/190720122914resize.jpg)
Het diffhuis eruit:
![[Afbeelding: 190720122915resize.jpg]](http://img707.imageshack.us/img707/2692/190720122915resize.jpg)
En de "richtbank" met de twee assen wachtend op het 1041 diffhuis:
![[Afbeelding: 190720122916resize.jpg]](http://img526.imageshack.us/img526/9186/190720122916resize.jpg)
Het lijnde allemaal zeer netjes uit ondanks de redneck style, dus de assen vastgepunt:
![[Afbeelding: 190720122917resize.jpg]](http://img94.imageshack.us/img94/2298/190720122917resize.jpg)
En een rups rondom getrokken:
![[Afbeelding: 190720122918resize.jpg]](http://img196.imageshack.us/img196/8521/190720122918resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122919resize.jpg]](http://img571.imageshack.us/img571/4474/190720122919resize.jpg)
Toen dat gedaan was, heb ik de as uit de gefixeerde positie bevrijd en het pignon, kroonwiel en steekassen tijdelijk teruggeplaatst:
![[Afbeelding: 190720122921resize.jpg]](http://img850.imageshack.us/img850/2338/190720122921resize.jpg)
Vanwege de locker paste de rechter steekas niet. Hier had ik al iets over gelezen en het blijkt dat hij ongeveer 7 mm te lang is.
![[Afbeelding: 190720122922resize.jpg]](http://img821.imageshack.us/img821/3160/190720122922resize.jpg)
Dus iets van de spiebaantjes afgeslepen:
![[Afbeelding: 190720122923resize.jpg]](http://img845.imageshack.us/img845/941/190720122923resize.jpg)
En toen paste hij wel. Vervolgens de lasrupsen afgeslepen want hoewel de steekassen goed ronddraaide en ik best tevreden was met het werk, wilde ik de assen nog wel verstevigen op de lasnaden:
![[Afbeelding: 190720122926resize.jpg]](http://img43.imageshack.us/img43/807/190720122926resize.jpg)
Ringen van ongeveer 35mm breed van het reststuk van de 1041 as afgezaagd, in tweeen gedeelt, in model geslagen op het reststuk as, en als versteviging over de verbindingen gelast:
![[Afbeelding: 190720122925resize.jpg]](http://img94.imageshack.us/img94/9621/190720122925resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122927resize.jpg]](http://img837.imageshack.us/img837/8361/190720122927resize.jpg)
![[Afbeelding: 190720122930resize.jpg]](http://img819.imageshack.us/img819/9075/190720122930resize.jpg)
En klaar voor vandaag! Morgen gaat het in de Por15.
![[Afbeelding: 190720122929resize.jpg]](http://img692.imageshack.us/img692/5221/190720122929resize.jpg)
Ik weet niet of anderen deze methode ook hebben toegepast en ik weet ook nog niet hoe het gaat uitpakken, maar ik wil het zeker gaan proberen met die ding onder de auto. Mocht het niet (goed) werken om welke reden dan ook kan ik altijd nog een later type achteras zoeken en de tandwielset en locker omzetten.