Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inhouden na koude start op LPG
#1
Hallo mede Volvoliefhebbers,

laat ik nou ook eens voor het eerst in 25 jaar dat ik mijn trots heb met een probleem te maken krijgen, die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Ik heb de laatste tijd iets (nog) onverklaarbaars. Mijn 240 uit 1983 met B19A draait alleen op LPG en dat altijd zonder problemen. Ook de koude start is probleemloos. Maarrrrrrr, de laatste tijd houdt de nog koude motor na zo'n 100 meter ineens in. Gas geven heeft dan geen zin meer en hij slaat dan bijna af. Mijn eerste gedachten was dat de boel dan ineens bevriest. Als ik dan meteen onder de kap duik is dat niet zo (denk ik) en voelt de (OMVL 90E) verdamper niet extra koud aan. Ook het koelvloeistof niveau is goed en blijft op peil. Na dat korte inhouden is alles weer gewoon en kan ik verder rijden.

Laat ik de koude motor eerst een minuut of 2 draaien voor ik wegrijd is er niks aan de hand.  Maar rijd ik ineens weg met koude motor dan gaat het na zo'n 100 meter even mis.  De LPG-installatie is nu 11 jaar oud. En er is maar in die tijd 50.000km mee gereden. Kan de verdamper dan toch al langzamerhand de geest gaan geven?  Heeft iemand een gouden tip om eens te onderzoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Kees.
Het is toch zo fijn Volvo240 rijder te zijn.
Antwoord
#2
Ik denk dat hij iets te arm staat afgesteld. Als het goed is zit in de slang naar het LPG-mengstuk een stelschroef, probeer eens of het probleem minder erg wordt als je die stelschroef een slag verder opendraait.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
Kijk eens onderop de verdamper, daar zit een aftapschroef voor LPG sludge. Of daar wat uitkomt als je die eruit draait.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Goeie van MArk. Nergens aan gaan draaien als die auto al 10 jr goed draai.

Maar als je de 175cd carb heb zou ik direct de zuiger met rubber flamoes eruit halen. Deksel er week op en je zult verrast zijn hoeveel gemakkelijker de motor oppikt. (Werkt natuurlijk alleen indien je alleen op LPG rijdt. Maar op benzine zal het wel niet zo lekker gaan als het er al 10jr niet meer doorheen is gegaan.

Zuigermet rubber/veer en naald in zak achter in de auto. Met schroeven draaier. Zonder gas kun je dan snel nog wel een keer op peut verder.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
@Mark244. Ik had het a geprobeerd met het draaien aan de hoofdschroef in de slang. Zowel meer open en wat meer dicht. Heeft helaas geen invloed.

@Marc1970. Voor zover ik weet en kan zien heeft dit type verdamper geen aftapplug.

@Skidje. De zuiger met flamoes :-) is er al uit. Het benzine-systeem is helemaal buiten werking.
Het is toch zo fijn Volvo240 rijder te zijn.
Antwoord
#6
Vreemd dat er geen aftapplug in de verdamper zit. Na verloop van tijd verzamelt daar wel wat sludge, na 11 jaar kan daar behoorlijk wat zitten.

Ik heb zelf een paar maanden geleden een niet goed werkende verdamper gehad. Soms viel de motor uit, dat gebeurde meestal als de motor warm was, gas geven hielp ook niet. Het had te maken met vervuiling in de verdamper. Er zat geen stroperige sludge onderin, maar wat aangekoekt vuil. Daardoor waren een aantal klepjes en hefbomen in de verdamper niet meer goed gangbaar. Dit heb ik schoongemaakt, weer in elkaar gezet en alles werkt weer naar behoren.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#7
Ik heb de verdampert maar vervangen want zo duur zijn ze nou ook weer niet. En ja, dat was het probleem. Ik heb de oude open gemaakt en er zat onderin flink wat stroperige sludge. Het grote membraan bewoog daardoor niet soepel genoeg en is ook wat gerimpeld. Ook één van de kleine membranen zag er versleten uit.
Het gaat nu dus weer als vanouds. Wel even de juiste (vooral stationaire) afstelling weer (op het gehoor) op moeten zoeken en gaan met die banaan voor de komende 10 jaar?
Het is toch zo fijn Volvo240 rijder te zijn.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 262 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  auto start slecht andreolie 8 1.104 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 1.053 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 622 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 2.582 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 1.431 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 4.038 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 897 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 2.986 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 3.857 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)