Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
hoi even een vraagje. Hoe kan ik zien welke achteras / overbrenging er in zit. de witte stikker is eraf. het enigste dat ik weet is de nummers die in het klok zijn ingegoten. 102553 en andere 1023543. De eerste zou uit een 244 turbo kunnen komen de 2de uit een 244 gl. Dit zou ik graag controleren. Alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tellen. Een wiel van de grond, 2, 20 of 200x ronddraaien en tellen hoevaak de aandrijfas draait. Er zijn maar een paar verhoudingen geleverd, dus als je 0,1 omwenteling mist geeft dat niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
24 December 2018, 15:54
klinkt idd erg makkelijk Maar je ziet dan toch niet of het een 3.54 3.72 3.92 4.01 is of zie ik het dan niet goed? Je zal dan idd wel zien of het een 3.54 of 4.01 is maar nooit toch niet precies. Had de hoop dat het nummer iets zou zeggen. Maar ga hier in ieder geval mee aan de slag om een idee te hebben. Alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Meeste kans op 3.31:1, 3.54:1, 3.73:1 en 3.91:1. OK met twee keer draaien zit je er gauw 1/10 omwenteling naast, maar met 10 of 20 keer zou je een halve of een hele omwenteling mis moeten tellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Turbo mt M46 was meestal 3.73.
Als ze losliggen kunnen je ook het deksel lichten (pakking is 7 eur) en dan zie je op het grote wiel ergens 39/11 of zoiets staan dus 39/11 zit op 3,54 : 1
Maar met die manier van Marc werkt het ook goed.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
ben aan het tellen geweest en zoals ik het nu zie is het idd een 3.73 zijn. Ik ga ook nog even op de tandwiel kijken. idd voor 7 euro weet je het en dan is hij meteen ook weer lekvrij. Verbeter me als ik het niet goed heb. Ik heb een 3.91 en een 3.73 achteras. met de 3.91 loopt hij harder en minder koppel onderin. de 3.73 geeft meer koppel en minder snelheid? Er zit nu nog een b21a in maar wil tzt naar een b23a met andere nokkenas en carburateur. Dan is de 3.91 as toch de betere? alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee andersom. Met de 3,91 draait je motor meer toeren per achterwielomwenteling, een 'kortere' as om snel mee weg te rijden. Je bent sneller door de eerste versnelling. Het scheelt maar 5%, beide motoren zullen je auto wel van z'n plek krijgen. Wil je raggen of vind je wat minder verbruik en wat minder schakelen leuker?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
Raggen is niet het goede word maar als het een beetje leuk van de plek komt ben ik wel voor te porren. En wat fijn is als je 130+ rijd en niet het idee hebt dat je de radio op max moet zetten om boven de motor uit te komen. Heb nu de 3.91 klaar gemaakt voor onder de auto met de b21. Als ik het zo lees is het dus verstandig om er later wellicht toch de 3.73 as onder te leggen in combi met de b23.
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60