Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F Tuning?
#1
Ik heb een Volvo Amazon waar ik volgend jaar een B230F of K motor in wil bouwen samen met een M47 en volvo 240 achteras.

Maar nu zou ik graag iets van 150 pk willen hebben om zo een vlotte amazon te hebben.

Weet iemand of je een B230 K of F blok makkelijk (zonder erg veel geld uit te geven) kan tunen om zo ongeveer een betrouwbare 150 pk te krijgen? De bedoeling is om dan ook het blok op LPG (injectie) te laten lopen.

Ombouw naar een 16v of b230fk b230ft zie ik niet zitten vanwege ruimte gebrek en complexiteit..
Antwoord
#2
Wat is er zo complex aan een B230fk of ft. Er zijn er zat die het al gedaan hebben. En met een LPT met MBC zit je zo op de 165 pk.
Antwoord
#3
ik denk dat je al verbaasd zult zijn over het koppel van een 230..! PK is minder belangrijk..
Antwoord
#4
Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm
Antwoord
#5
(3 November 2018, 07:33)RM schreef: Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm

Volgens het 240 boekje heeft een F-je een koppel van 185 nm/2700 rpm
                                      De FK heeft een koppel van 234 nm/2300 rpm
                                                               en een FT 270 nm/3450 rpm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
De niet-turbo 240 motoren zijn natuurlijk enorm brave 'under-achievers'. De felste B23E was 130 pk, voor de oliecrisis/milieutijd, en met de FB zoals die in de in de 940 zat, haalde Volvo eindelijk weer die 130 pk, de B20E haalde al vergelijkbare resultaten in 1970. De enige serieuze poging om turboloos iets uit het onderblok te halen was de B234F, dat is helaas een nogal omvangrijk blok.

Voor ruigere carburateur motoren kan je de Penta versies nabouwen, de 2,3L bootmotor met dubbele carbs ging tot 145 pk. Niet goedkoop.

Met alle 'moderne' blokken kom je links of rechts ruimte te kort omdat de Amazon ontworpen is voor in- en uitlaat aan de rechterkant, en vrij krap is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
B230F met behoorlijk gevlakte kop (0,5 - 0,8mm) met de juiste nokkenas, lpg chip en dampgas zal zonder turbo ook wel in de buurt van de 150 uitkomen. Is niet zo spannend.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
(3 November 2018, 11:07)edwin schreef:
(3 November 2018, 07:33)RM schreef: Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm

Een beetje een misverstand.
De lpt en de hpt zijn indentieke motoren .Alleen draait de hpt met een hogere turbodruk.
Een koppelkromme van een turbomotor ziet er uit als een tafelberg.
De tafelberg van een FT ligt in de grafiek in z'n geheel boven die van de FK.
En de koppelpiek van die tafelberg ligt bij 3200 rpm
Maar het sleuren begint al bij 2200 rpm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
De reden dat ik geen turboblok wil is vooral ruimte gebrek (amazon motorruimte is smal) en bij een turbo project komt toch wel wat meer bij kijken ( sterkere v.bak, sterkere remmen/schokdempers, tunnel aanpassen(?) Ook zijn de b230 blokken  goedkoper in aanschaf en onderhoud. En ik denk dat een licht getunde b230 prima rijd in een amazon. Heb in het verleden een 740 gehad met een B230K blok en dat reed erg fijn door het aanwezige koppel onderin de motor. De compressie druk was  ongeveer 14 bar en dat merk je wel bij lage toeren. Zo een motorkarakter zal prima passen bij een amazon en misschien ook wel icm een aw71 automaat. Het voordeel van de automaat is natuurlijk het zelf niet schakelen, maar ook 500 toeren minder op de snelweg. Dus meer rust, minder lawaai, zuiniger, etc.

Doel is uiteindelijk een betrouwbare vlotte  luxe volvo amazon te bouwen die elke dag gebruikt kan worden.

(3 November 2018, 14:17)skidje schreef: B230F met behoorlijk gevlakte kop (0,5 - 0,8mm) met de juiste nokkenas, lpg chip en dampgas zal zonder turbo ook wel in de buurt van de 150 uitkomen. Is niet zo spannend.

zou de compressie waarden dan na het vlakken uitkomen  op die van het B230K blok?

Heb je een idee waar deze lpg chips te koop zijn?

En welke nokkenas zou ik het beste kunnen gebruiken voor deze combinatie met als doel veel koppel onderin?
Antwoord
#10
bij Fabian Bijlsma van BTI tuning
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 319 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.029 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.418 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 1.936 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.525 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.173 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 5.588 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 7.512 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz
Video B230F bokt Hanatarash 6 4.008 20 March 2020, 19:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)