Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
11 May 2018, 15:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 May 2018, 15:49 door jacob.bijsterbosch.)
Met geringe Volvo kennis heb ik vorige week de B20a uit mijn Volvo 145 gehaald en de kop gelicht. So far so good!
Na inspectie van mijn cilinderkop blijkt één klep veel dieper te liggen dan de andere kleppen. Tevens is deze klep bruin uitgeslagen, terwijl de andere kleppen wittig zijn. Zie onderstaande foto's. Waar zou dit door gekomen zijn? Hogere temperatuur ivm de slijtage? Maar waarom alleen deze klep?
Aangezien ik uiteindelijk ook meer vermogen uit mijn blok wil halen twijfel ik of het verstandig is om deze kop te laten reviseren. Welke deuren spijker ik dicht als ik deze b20a kop laat reviseren? Ik rijd nagenoeg altijd op LPG.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 May 2018, 12:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 May 2018, 12:53 door Marc1970.)
Dat ziet er niet goed uit, alsof die inlaatklep in z'n geleider hangt te zwabberen. De rest vd kleppen ligt ook veel te diep, er zit een dikke laag loodvervanger of motorolie residu overal op en aan en verkoolde olie op de koppakking. Zijn die kleppen nog te stellen of zitten ze aan het eind van het stelboutje? Met nieuwe zittingen, geleidingen en kleppen is die kop weer als nieuw uiteraard. Kassa!
De rest van het blok zal niet veel beter zijn qua boring en zuigers.
Ik denk dat je voor veel minder een gewone bruikbare gebruikte kop ergens uit iemand z'n schuurtje kan toveren. Deze kop ziet er zelfs op de wazige foto's al 10x beter uit:
https://link.marktplaats.nl/m1282372323 en er zijn nog wel wat opruimers op MP.
Hier kan je ongeveer zien wat je zoekt, alle kleppen op gelijke hoogte, netjes 'op' de bodem van de verbrandingskamer liggend, beetje koolaanslag mag best, (deze Penta bootmotorkop is zelfs aan te passen voor auro gebruik):
https://link.marktplaats.nl/m1283197928
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
De cilinders zijn aardig verkoold. De wanden zien er nog goed uit.
http://www.jacob-bijsterbosch.nl/public/...165336.jpg
De kleppen konden nog gesteld worden.
Het blok is gedemonteerd aangezien deze aardig olie lekte en verbruikte.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 May 2018, 15:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 May 2018, 15:46 door Marc1970.)
Het glimt. Er zitten geen krassen op van gebroken zuigerveren. En hij reed ermee. Maar als je gaat meten is alles ver buiten specificaties, gladversleten. Desondanks een bruikbare B20, zolang je 120 per uur nog haalt, een liter olie per 1000 km, top. Ik zou er een andere kop opzetten en terug monteren.
Dunnere koppakking van een B20B ertussen, dan gaat de compressie wat omhoog en dat werkt goed met LPG. Kleppendeksel pakking en rand bekijken, daar lekt meest aardig wat olie door. Misschien een van de andere pakkingen (carter, benzinepomp, distributiedeksel), of een van de krukaskeerringen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Volgends mij zie ik vervelende verticale strepen op cilinder 2 en 3
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
14 May 2018, 21:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 May 2018, 21:57 door jacob.bijsterbosch.)
(13 May 2018, 14:42)skidje schreef: Volgends mij zie ik vervelende verticale strepen op cilinder 2 en 3
Nee, dat is volgens mij olie wat je ziet.