Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
inmiddels weer een eindje verder... Hotspark verwijderd, nieuwe contactpuntjes gemonteerd + condensator. Ging even fantastisch, dacht het opgelost te hebben..
Niet dus. Uit het niets opeens veel erger.
Start vlot, kan mooi lopen op zowel benzine als gas, mist dan wel af en toe een slagje, maar valt niet zo op.
Rijden kan goed gaan, voldoende vermogen.
Op willekeurige momenten klopt er weinig van de ontsteking, nauwelijks tot niet aan de praat te houden. Op zo'n moment onder de motorkap luisterend, hoor ik af en toe een "tikje". alsof er een vonk overslaat ergens. Inwendige verdelerpak ziet er netjes uit. Wel giga vonk tussen contactpunten.
Berichten: 59
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
Start m eens met de motorkap open in het donker. Als de verdelerkap gescheurd is oid zie je de vonken goed.
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Bobine ook al vervangen?
En zo ja wel voor het juiste exemplaar met de juiste weerstand waarde voor een punten ontsteking?
Want een moderne bobine voor elektronische ontsteking werkt niet met punten ontsteking en geeft giga veel vonken tussen de punten.
Moderne bobines hebben 1,5 ohm weerstand en je moet er 1 hebben met minimaal 3 ohm weerstand.
Is de voorschakel weerstand niet inwendig verbrandt? Waardoor deze af en toe wel of geen contact maakt?
Anders eens rechtstreeks een plus draad vanaf de accu op de plus van de bobine zetten en dan kijken of het wel goed is. Want dan zit het in het contactslot of de verdere bedrading.
Berichten: 49
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2011
(31 May 2017, 21:30)daddyphilipsen schreef: Bobine ook al vervangen?
En zo ja wel voor het juiste exemplaar met de juiste weerstand waarde voor een punten ontsteking?
Want een moderne bobine voor elektronische ontsteking werkt niet met punten ontsteking en geeft giga veel vonken tussen de punten.
Moderne bobines hebben 1,5 ohm weerstand en je moet er 1 hebben met minimaal 3 ohm weerstand.
Is de voorschakel weerstand niet inwendig verbrandt? Waardoor deze af en toe wel of geen contact maakt?
Anders eens rechtstreeks een plus draad vanaf de accu op de plus van de bobine zetten en dan kijken of het wel goed is. Want dan zit het in het contactslot of de verdere bedrading.
Ja, het zou kunnen dat je met die hot spark ook een andere bobijn erop gezet hebt wat je punten niet leuk vinden. Maar dan zou ik verwachten dat het snel helemaal over en uit is. Ik heb op mijn b20 en had op mijn b21 altijd punten met een bobine zonder voorschakelweerstand. Bobine rechtstreeks op accu heb ik ook een tijdje mee gereden om uit te sluiten, goeie tip. Best leuk om de motorkap open te moeten doen om de motor uit te zetten.
Als het idd een electriek probleem is dan dacht ik ook nog aan de grondplaat van de punten. Die is draaibaar en daar zit nog een massadraad aan die niet goed zou kunnen zijn? Anders een andere onsteektoren erin?
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat puntjesontsteking ook nodig heeft, om die vonk over de puntjes te onderdrukken, is een condensator. Dat busje wat aan de verdeler hangt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969