Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Ik kan met de portiersleutel wel alle portieren op slot draaien van mijn Volvo 240 TIC (1983), maar als ik met de sleutel het bestuurdersportier open, gaat alleen de pin van die deur omhoog, van de andere 3 deuren blijven de pinnetjes omlaag. Dus op slot doen gaat goed, maar openen niet. Ik heb al de stekkers vd motortjes even in- en uit elkaar gehaald en met elektronica contactspray behandeld, maar dit heeft niet geholpen. Ik zie de pinnetjes van de deuren wel licht bewegen als ik de sleutel omdraai.
Waar moet ik het zoeken?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
16 September 2024, 16:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2024, 17:00 door Rin.)
Wanneer u met de sleutel opent en sluit, wordt mechanisch contact gemaakt met de electrische contacten. Die contacten zitten in een 'tonnetje' direct onder de bekleding bij de deurknop. Waarschijnlijk raakt het contact niet de electrische trigger bij openen..
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Bedank, ik heb gekeken en inderdaad was de isolatie om de beide draden vh tonnetje poreus en afgebrokkeld waardoor de koperdraden elkaar raken. Het is een lastig te bereiken plaats zo in de de deur. Zou het opnieuw isoleren vd draden (blauw en geel) de boel weer werkend krijgen ?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
De draden (opnieuw) isoleren kan in ieder geval geen kwaad. Hoe dan ook goed om kortsluiting te voorkomen.
Als de koperdraden nog goed zijn, en er vooral stroom weglekt, dan zal het mogelijk zelfs helpen.
Dus als je er een betje bij kunt zonder alles te hoeven demonteren, dan zou ik het zeker gewoon proberen. Klein stukje isolatietape ertussen kan dan al genoeg zijn.
Overigens, bij de 340 (1990) zat er geen plus en massa draad aan: de aansturing (in chauffeursdeur) regelde open en dicht via ompolen. dus beide draden kunnen plus en massa worden. Mogelijk bij de 240 ook zo.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar dit is toch die plastic ring rond het deurslot van de bestuurdersdeur wat je vrij gemakkelijk even los kunt halen en met bekabeling en al door de deur naar binnen trek? SUcces
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..