Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oplossing: gecombineerde benzine / LPG brandstof meter
#1
Mijn 245 rijdt meestal op LPG, soms op benzine. Er zit echter geen LPG niveau indicator in, zodat ik altijd op de dagteller rijd. De benzinemeter doet het wel, maar de meter staat meestal gewoon net boven het rode deel van de schaal.
Dat moet toch anders kunnen, zodat de meter het niveau aangeeft van de brandstof waarop je dan rijdt? Nu zijn er al meer onderwerpen geweest hierover:
Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine
lpg brandstofmeter

Na wat googlen etc blijkt dat dit inderdaad kan. Hieronder staat dus hoe ik dit heb geregeld.
 
Wat achtergrond:
De benzine tankzender geeft een weerstand van ca 40 Ohm bij volle tank, en ca 280 bij een lege tank. De meter in het dashboard verwacht dus ook dit signaal.
De meeste LPG tanks zijn uitgerust met een meterje (de zender, waarin ook een indicator). Dit meterje zit op de tank geschroefd, en werkt magnetisch op de vlotter die in de tank zit. Deze zender zit dus niet in de tank en kan daardoor in principe veilig verwijderd worden middels de 2 kleine schroefjes (niet verwarrem met de grotere, die zijn WEL deel van de tank!).
De meest voorkomende LPG meterjes heben ook een weerstands-signaal, maar meestal loopt dit van 0 Ohm leeg tot 90 Ohm vol. Een totaal andere range dus, en ook nog omgekeerd. Op zich is dit signaal ook op de dashboard-meter aan te sluiten, maar het resultaat is dan niet logisch afleesbaar.
Ik heb een hele tijd gezocht naar een passend LPGzendertje, dus met juiste range en richting. Helaas bleek dit niet te vinden, temeer omdat mijn installatie bestaat uit een staande LPG-ringtank op de plek van het reservewiel.
[Afbeelding: zender_m.jpg] LPG tankzender

Nu dan de oplossing:
De Spiyda GaugeWizard (mk3).

Updated link: https://www.spiyda.com/fuel-gauge-wizard-mk3.html

Dit meterje kan binnen zeer ruime grenzen een weerstandsignaal omzetten in een ander weerstandsignaal.
De truc is dus om:
-          de weerstand van de tankmeter bij 0/4, ¼, 2/4, ¾, en 4/4 vast te stellen. Dit kun je lineair doen (bv 0-22-45-67-90 Ohm), of met een compensatie voor niet-lineaire effecten van tankvorm. Ik heb bv 0/4: 93 Ohm; 1/4: 81 Ohm; 2/4: 46 Ohm; 3/4: 18 Ohm en 4/4: 4 Ohm gebruikt.
-          de meter volgens instructie in te bouwen
-          de meter volgens instructie te programmeren

De instructies zijn voldoende helder. Update: https://www.spiyda.com/pub/media/wysiwyg...20V4.4.pdf


Deze oplossing is te combineren met bijvoorbeeld de Duobrandstofmeter oplossing van Huke Basart. Ik heb deze relaisoplossing echter niet toegepast, maar de draden direct via de vrije polen van de dubbel uitgevoerde LPG schakelaar laten lopen.
Tot nog toe werkt dit mooi, al moet je wel bedenken dat de LPG zendertjes maar een paar discrete niveaus kennen en niet een continue schaal hebben zoals de originele meter.
Het aansluitschema zal ik later nader uitwerken, indien daar behoefte aan is.

PS: Ik heb geen belang bij Spiyda, ik deel dit met jullie omdat het voor mij een langer lopend vraagstuk oploste
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Hele fijne tip dit! Ik heb voor LPG een aparte meter gemonteerd omdat ik graag beide brandstoffen tegelijk wil kunnen zien. Dit werkt wel maar ik ben niet tevreden omdat de volle tank [volgens de meter] eerst heel snel leegloopt waarna ik nog 100 km kan doorrijden. Ik ga dit maar eens proberen!

Er staat trouwens ook een instructiefilmpje op youtube: even zoeken op Spiyda GaugeWizard.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Leuk om te horen, hoop dat je er weer aan hebt!
Wees je bewust dat deze oplossing wel kan compenseren voor niet lineair signaal, maar nog steeds afhankelijk is van het signaal dat de tank zender geeft. Als je huidige afwijking volgt uit tankvorm en vlotter, dan kun je dat helemaal wegpoetsen dus.
Maar lees graag je bevindingen...

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Vroeg me nog wel af: heb je hem in Nederland gekocht of is het alleen mogelijk op die Engelse site?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Het via eBay (met PayPal) gekocht, wegens de kopers bescherming.
Bleek niet nodig. Duurde lang voor ik het ontving, maar dat bleek te liggen aan het weglaten van het huisnummer. Daardoor was pakje van UK via NL retour gegaan. Een toen met huisnummer nog eens geprobeerd. Goede communicatie, boden al aan na te sturen dus geen moeilijk gezeur of zo....

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 4.359 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  Tellerbak diesel versus benzine HSGHOR 2 3.583 24 June 2017, 07:11
Laatste bericht: HSGHOR
  Storing in de brandstof-aansturing. Jambon 14 10.322 26 June 2016, 10:06
Laatste bericht: Jambon
  Aansluiten economy meter Arjen van Hattem 4 4.806 22 June 2016, 13:44
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Lpg vul meter. A_A 2 2.869 16 February 2015, 23:17
Laatste bericht: Dopski
  Past deze meter? Nicolaas H 17 25.155 5 October 2014, 21:39
Laatste bericht: Nicolaas H
  Hoe test je benzine stand aanwijzer. Madman 6 6.389 1 June 2014, 09:47
Laatste bericht: Madman
  benzine meter en temp meter geven te veel aan Coenraad 3 4.553 10 February 2014, 12:15
Laatste bericht: Coenraad
  aansluiting op de turbodruk meter. BartMandersRacing 3 2.467 6 October 2013, 11:40
Laatste bericht: Ticcie
  Schema/Oplossing 740 1986 gezocht Knippers/Gordelverkl/Lichtschakelaar uitval aernout 5 4.552 30 March 2012, 18:41
Laatste bericht: aernout

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)