Berichten: 48
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2006
Momenteel geeft mijn brandstofmeter alleen de voorraad LPG aan, als ik op benzine rijd staat de meter gewoon onderin. Nu weet ik dus nooit hoeveel benzine er nog in mijn tank zit.
Is het mogelijk om dezelfde meter zowel de hoeveelheid LPG als benzine aan te laten geven? Had dit namelijk wel in mijn 460, werkt super.
Graag tips, adressen of aanbiedingen.
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
jazeker, met een wissel relais bij een injectie motor,
of met een wissel schakelaar (dubbel polig) bij een carb. motor.
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb hier een simpel schemaatje voor me van Vialle G2 uit 1993, het signaal van de benzinetankmeter gaat via de AMS van de LPG installatie, en het signaal van de LPG tankmeter natuurlijk ook (op een 14 polige stekker). Schakelt via een relais.
Mijn meter geeft beide brandstofhoeveelheden weer, lijkt me niet meer dan logisch voor een auto van 1989. Misschien is de benzinetank meter kapot? Of de bedrading weggerot, stekker los? Dit laatste is makkelijk te controleren onder de laadvloer (even loshalen).
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 48
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2006
J.velde schreef:jazeker, met een wissel relais bij een injectie motor,
of met een wissel schakelaar (dubbel polig) bij een carb. motor.
Hoe ga ik dat aansluiten? Ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nou... Ik zat over hetzelfde te denken.
Maar.. Als je standaard branstofmeter de LPG aangeeft dan heb je kennelijk al zo'n schakeling en wordt deze uitgeschakeld als je op benzine rijdt. Er is dus een deffect.
Achterin de kofferbak zit een metalen dekseltje half onder de LPG tank. Daaraan zitten een aantal draden. De een is voor de opvoerpomp in de tank, de ander is voor de tankvlotter. Deze zouden aangesloten moeten zijn op een stekker die links de kofferbak verlaat naar voren. Is deze draad niet toevallig los ?
Als ik het zou moeten aanleggen, dan zou ik de schakeling in de kofferbak maken want daar heb je het signaal van beide tanks bij elkaar. Kijk eens of je daar iets kan vinden ? Het signaal zal omschakelen op de tankafsluiter.
Berichten: 48
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2006
Beide draden die uit het metalen dekseltje komen zijn aangesloten op een stekker die links naar voren loopt. Geen breukjes of andere verstoringen.
Werd de dubbele functie van de brandstofmeter standaard ingebouwd? Kan het niet gewoon zo zijn dat dat in mijn auto niet zo is en nog aangesloten kan worden?
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dan is de benzinenivometer in de tank de volgende verdachte, lijkt me. Ik ga er wel vanuit dat destijds de dubbele functie geinstalleerd is.
Met een ohm meter moet je kunnen meten dat de weerstand tussen de twee draadjes uit het deksel varieert als je me de auto schudt tot de benzine heen en weer klotst.
Er zit een vlotter in de tank, die een sleepcontact langs een heel dun weerstandsdraadje beweegt. Dunne draadjes slijten wel eens door...
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja, en dan komen de draden van de LPG tank-vlotter en benzinetank. Hoe er gekozen wordt is mij nog onduidelijk.
Probeer het volgende eens:
Als de auto op contact staat heeft een van de 2 polen die naar voren lopen een spanning van 12 volt waardoor de pomp gaat draaien (Benzine ingeschakeld). Neem de andere draad en leg die aan massa. De benzine meter zou nu meteen maximaal moeten gaan aangeven (kan zijn dat ie langzaam oploopt). Pas op dat je niet per ongeluk de draad waar 12 volt op staat aan massa legt (rood/gele draad)
De draad van de vlotter is wit/grijs.
Berichten: 48
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2006
Uit het metalen dekseltje komen 4 draden, twee aan twee. Twee (grijs en rood-geel) gaan naar een stekker en dan in de kabelboom naar voren.
De andere twee (blauw en zwart) worden op twee draadjes (ook blauw en zwart) aangesloten en deze gaan in dezelfde kabelboom naar voren.
Wanneer de auto op contact staat, staat er op de grijzen en rood-gele draad 12V. Op de blauwe en zwart niet. Mijn benzinepomp doet het uiteraard wel, anders zou ik niet kunnen starten.
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
je benzinepomp is nieuw!!!( 7 maanden oud!) :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl