Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
16 November 2016, 12:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2016, 12:28 door jos245.)
Dat is het platte zwarte kastje waar o.a. de ene dunnere rode draad vanaf de accu naartoe loopt. Het kapje kun je recht omhoog eraf trekken.
Maak eerst de accupolen los als je de aansluitingen schoon wilt maken.
Edit na het zien van je foto's : jij hebt nog het zeskantige blokje erin zitten. Je kunt proberen de schroef waar de rode draad mee vastzit los te draaien en dan kijken of het oogje van de draad niet gecorrodeerd is.
Als je de auto op contact zet en je groot licht aanzet en eventueel andere stroomgebruikers zoals de kachel blijven de lichten dan fel wit schijnen of worden ze zwakker en geler van kleur? Is het laatste het geval meet dan de accu door en controleer ook of de accupolen goed vastzitten en niet gecorrodeerd zijn.
Ik zie nu overigens op je foto dat er zo te zien een nieuwe accu in je auto zit. Dan is het onwaarschijnlijk dat de accu de boosdoener is.
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Juist, een filmpje. Wellicht verheldert het wat:
https://vid.me/63wM<strike></strike>
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
jos245 schreef:Dat is het platte zwarte kastje waar o.a. de ene dunnere rode draad vanaf de accu naartoe loopt. Het kapje kun je recht omhoog eraf trekken.
Maak eerst de accupolen los als je de aansluitingen schoon wilt maken.
Edit na het zien van je foto's : jij hebt nog het zeskantige blokje erin zitten. Je kunt proberen de schroef waar de rode draad mee vastzit los te draaien en dan kijken of het oogje van de draad niet gecorrodeerd is.
Als je de auto op contact zet en je groot licht aanzet en eventueel andere stroomgebruikers zoals de kachel blijven de lichten dan fel wit schijnen of worden ze zwakker en geler van kleur? Is het laatste het geval meet dan de accu door en controleer ook of de accupolen goed vastzitten en niet gecorrodeerd zijn.
Ik zie nu overigens op je foto dat er zo te zien een nieuwe accu in je auto zit. Dan is het onwaarschijnlijk dat de accu de boosdoener is.
Beste Jos, dank voor je reactie. Ik ga het zo nog eens rustig doorlezen, dan snap ik het beter. Wat betreft de accu: Ik heb de accu toch doorgemeten? 12.77V, staat op de foto’s. Of is dat niet doormeten?
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
16 November 2016, 12:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2016, 12:51 door jos245.)
De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .
12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
jos245 schreef:De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .
12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.
Max 14,6 volt als het daarboven komt is je spanning regelaar kapot. Je accu gaat er dan ook aan op den duur.
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
jos245 schreef:De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .
12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.
Nouja, om hem te meten met draaiende motor moet hij toch echt kunnen starten, en het ontbreken van die mogelijkheid is nu net de aanleiding van dit topic.
Berichten: 61
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
Op foto 2, dat zwarte plastic blokje daar zit een stuk koper in waar alles op vastgeschroefd zit. Demonteren, schuren, ook de kabel ogen, monteren. Opnieuw de spanning meten. Met draaiende motor moet dit rond de 14 volt zijn.
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
16 November 2016, 13:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2016, 13:23 door jos245.)
Oh ja, tuurlijk
Wat je kunt doen is even een los stuk draad pakken waar aan een zijde een schoentje aan zit.
Trek het schoentje met (ik dacht blauw-gele draad) van het strartrelais af(bovenop de startmotor) en schuif het schoentje van de losse draad op het startrelais.
Houdt vervolgens het andere uiteinde van de losse draad op de plus pool van de accu (zorg wel dat de auto in zijn vrij staat !!).
Ik vermoed dat ie het dan wel doet.
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Goed, ik ga beide opties z.s.m. proberen. Waar zit de startmotor eigenlijk? Ik kan hem niet vinden.
Berichten: 9.977
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 November 2016, 14:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2016, 14:37 door Marc1970.)
De startmotor zit onder de inlaat en de stuurstang ergens in het donker, ws. kan je er in jouw motorruimte makkelijker van onderaf bij.
De accupoolklemmen zijn zo te zien geen van beide origineel, de + kant ziet er gammel uit, haal die klem eens uit elkaar en geef al die kabels eens een schuurpapiertje. Vooral de dunnere rode draad en de binnenkant van die klem. Massa (-) kant zo mogelijk ook, de hele massakabel is anders (origineel 2 blauwe kabels).
Steek je mulitmeter eens in de kabels, dan zie je ws. een lager voltage dan op de accupolen direct. Dat is gevolg van overgangsweerstand.
Klemmetjes die los hangen kan je laten, die hingen altijd al los, het gaat om de klemmetjes die wel op hun plek zitten, maar niet klem zitten. Ik heb echt wel eens staan te kijken van een niet startende 145, waarvan de schakeldraad van het startrelais afgestuiterd was.
12,7 volt is goed voor een rustende accu, die zit nog vol genoeg. Na een paar startpogingen mag het wat zakken naar 12,6 of zo. En kijk uit met kortsluiting en dikke kabels, er gaat erg veel energie door zo'n kabel. Genoeg om schroevedraaiers te smelten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969