Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrisch probleem, iets nat?
#11
Dat is het platte zwarte kastje waar o.a. de ene dunnere rode draad vanaf de accu naartoe loopt. Het kapje kun je recht omhoog eraf trekken.
Maak eerst de accupolen los als je de aansluitingen schoon wilt maken.

Edit na het zien van je foto's : jij hebt nog het zeskantige blokje erin zitten. Je kunt proberen de schroef waar de rode draad mee vastzit los te draaien en dan kijken of het oogje van de draad niet gecorrodeerd is.



Als je de auto op contact zet en je groot licht aanzet en eventueel andere stroomgebruikers zoals de kachel blijven de lichten dan fel wit schijnen of worden ze zwakker en geler van kleur? Is het laatste het geval meet dan de accu door en controleer ook of de accupolen goed vastzitten en niet gecorrodeerd zijn.

Ik zie nu overigens op je foto dat er zo te zien een nieuwe accu in je auto zit. Dan is het onwaarschijnlijk dat de accu de boosdoener is.
Antwoord
#12
Juist, een filmpje. Wellicht verheldert het wat:

https://vid.me/63wM<strike></strike&gt;
Antwoord
#13
jos245 schreef:Dat is het platte zwarte kastje waar o.a. de ene dunnere rode draad vanaf de accu naartoe loopt. Het kapje kun je recht omhoog eraf trekken.
Maak eerst de accupolen los als je de aansluitingen schoon wilt maken.

Edit na het zien van je foto's : jij hebt nog het zeskantige blokje erin zitten. Je kunt proberen de schroef waar de rode draad mee vastzit los te draaien en dan kijken of het oogje van de draad niet gecorrodeerd is.



Als je de auto op contact zet en je groot licht aanzet en eventueel andere stroomgebruikers zoals de kachel blijven de lichten dan fel wit schijnen of worden ze zwakker en geler van kleur? Is het laatste het geval meet dan de accu door en controleer ook of de accupolen goed vastzitten en niet gecorrodeerd zijn.

Ik zie nu overigens op je foto dat er zo te zien een nieuwe accu in je auto zit. Dan is het onwaarschijnlijk dat de accu de boosdoener is.

Beste Jos, dank voor je reactie. Ik ga het zo nog eens rustig doorlezen, dan snap ik het beter. Wat betreft de accu: Ik heb de accu toch doorgemeten? 12.77V, staat op de foto’s. Of is dat niet doormeten?
Antwoord
#14
De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .

12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.
Antwoord
#15
jos245 schreef:De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .

12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.

Max 14,6 volt als het daarboven komt is je spanning regelaar kapot. Je accu gaat er dan ook aan op den duur.
Antwoord
#16
jos245 schreef:De startmotor zou ook het probleem kunnen zijn .

12,7 volt is goed maar heb je ook gemeten met draaiende motor?Dan moet ie boven de 14 volt komen.

Nouja, om hem te meten met draaiende motor moet hij toch echt kunnen starten, en het ontbreken van die mogelijkheid is nu net de aanleiding van dit topic.
Antwoord
#17
Op foto 2, dat zwarte plastic blokje daar zit een stuk koper in waar alles op vastgeschroefd zit. Demonteren, schuren, ook de kabel ogen, monteren. Opnieuw de spanning meten. Met draaiende motor moet dit rond de 14 volt zijn.
Antwoord
#18
Oh ja, tuurlijk Cool

Wat je kunt doen is even een los stuk draad pakken waar aan een zijde een schoentje aan zit.
Trek het schoentje met (ik dacht blauw-gele draad) van het strartrelais af(bovenop de startmotor) en schuif het schoentje van de losse draad op het startrelais.
Houdt vervolgens het andere uiteinde van de losse draad op de plus pool van de accu (zorg wel dat de auto in zijn vrij staat !!).
Ik vermoed dat ie het dan wel doet.
Antwoord
#19
Goed, ik ga beide opties z.s.m. proberen. Waar zit de startmotor eigenlijk? Ik kan hem niet vinden.
Antwoord
#20
De startmotor zit onder de inlaat en de stuurstang ergens in het donker, ws. kan je er in jouw motorruimte makkelijker van onderaf bij.

De accupoolklemmen zijn zo te zien geen van beide origineel, de + kant ziet er gammel uit, haal die klem eens uit elkaar en geef al die kabels eens een schuurpapiertje. Vooral de dunnere rode draad en de binnenkant van die klem. Massa (-) kant zo mogelijk ook, de hele massakabel is anders (origineel 2 blauwe kabels).
Steek je mulitmeter eens in de kabels, dan zie je ws. een lager voltage dan op de accupolen direct. Dat is gevolg van overgangsweerstand.

Klemmetjes die los hangen kan je laten, die hingen altijd al los, het gaat om de klemmetjes die wel op hun plek zitten, maar niet klem zitten. Ik heb echt wel eens staan te kijken van een niet startende 145, waarvan de schakeldraad van het startrelais afgestuiterd was.

12,7 volt is goed voor een rustende accu, die zit nog vol genoeg. Na een paar startpogingen mag het wat zakken naar 12,6 of zo. En kijk uit met kortsluiting en dikke kabels, er gaat erg veel energie door zo'n kabel. Genoeg om schroevedraaiers te smelten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 264 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 3.767 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 5.855 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.495 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 7.651 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Probleem met het klokje CK070 4 5.481 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 2.998 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  Elektrisch schema van een volvo 265 (6-cilinder) Roger007 8 5.525 7 May 2016, 22:06
Laatste bericht: 265gl
  groot licht probleem bij 740 adebouwer1 5 4.654 17 June 2015, 22:32
Laatste bericht: henqui
  knipperlicht probleem Groove 5 3.860 2 September 2014, 19:00
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)