Ik heb een 244 uit '75 - maar er zit niet meer de originele bak en motor in :-)
Hoe kan ik precies zien of het een B23E of B21E blok is? En hoe zou ik kunnen zien of het de vroege B23E is, of de latere B23E?
Dan ik weten of de voorontsteking op 5 of 10 graden zal moeten...Ander probleem is dat de hele onsteking vast zit. De bout losgedraaid, veel wd40, met de hamer wat tikjes, maar geen enkele beweging.... :-(
Weet je wel zeker dat het een B2xE is?
Heb je een foto? Is het met hoog inlaatspruitstuk?
In 75 werd er nog niet zo'n blok in de 2serie toegepast vlgs mij.
skidje schreef:Weet je wel zeker dat het een B2xE is?
Heb je een foto? Is het met hoog inlaatspruitstuk?
In 75 werd er nog niet zo'n blok in de 2serie toegepast vlgs mij.
Nee, inderdaad, er zit niet meer de originele motor+bak in :-)
Het is in iedergeval geen b20 die in dat jaar werd toegepast. Ziet er wel uit als kjet. Als het goed is staat aan de uitlaatzeide van het motorblok een gietnummer. Scheelt je misschien al wat zoek werk.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
15 August 2015, 10:48 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 August 2015, 10:51 door jos245.)
Het is niet echt voor de hand liggend dat er naderhand een K-Jet motor is ingelegd als er eerst een carburateurmotor in lag. Alhoewel het brandstoffilter op een wat vreemde plaats zit.
Aan het kleppendeksel te zien zou het een vroege motor moeten zijn wat inhoudt dat het waarschijnlijk een B21E is.
edit: ik zie nu dat de distributiekap van een jonger type is,dus er zal het een en ander geknutseld zijn.
Dan toch maar op zoek naar de code op de zijkant van het blok.
Het zou een 1975 GL versie kunnen zijn, of een modeljaar 1976 uit de USA, dan is het een B21E of een B21F. Die hebben zo'n plaat op het schutbord waar o.a. het filter aanhangt, en in dit geval de vacuumtank van de kachelbediening. Staat er toevallig net zo 1 op MP: http://link.marktplaats.nl/m948900167 De rembekrachtiger van een carb versie is groter en platter. Ziet er origineel uit allemaal.