15 May 2015, 10:01 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2015, 10:03 door rene_ehv.)
Hallo mijn eerste post hier maar al langer actief met een volvo 244 B21A uit 1979 die hier eerder is genoemd door DeKleef.
Wat nu dus het geval is: heftig trillen/vibreren van de auto als ik gas geef (ook bij lichte aandrijving) zodra ik ga los laat is het vibreren helemaal weg ook op de snelweg bij 100 km p/u (wat ik eigenlijk niet meer goed durft )
Net apk gekregen voor de komende 2 jaar dus het moet eens worden opgelost.
De APK meester wees (zie foto) aan als de eerste boosdoener: Het stabilisatie ding rubber geval zit dus in het midden onder de auto om de aandrijf stang heen en is nu dus door de vorige eigenaar met wat boutjes 'opgevuld' om het rubber wat meer tegen de stang aan te drukken.
Maar ik weet niet wat het is, waar ik het kan bestellen en laat staan hoe ik het kan monteren :confused:
Kan iemand hier mij vertellen wat dit is?
Ik heb er ook al een tijd last van, niet heftig maar wel duidelijk voelbaar bij gasgeven. Soms resoneert de auto iets als ik het gas loslaat bij hoge snelheden. Bij mij is het steunrubber van de cardanas uitgelubberd (zoals op jouw foto), het lager in dat rubber joelt en mijn hardyschijf is uitgedroogd, maar die heb jij niet. Ook een van mijn kruiskoppelingen heeft ietwat speling, maar dat ziet de keurmeester iedere keer opnieuw over het hoofd...
jos245 schreef:De auto heeft net twee jaar apk dus de kruiskoppelingen zouden goed moeten zijn.
UIt eigen ervaring weet ik dat keurmeesters soms bepaalde dingen niet opmerken. Ook andersom meegemaakt, dingen afkeuren die geen afkeur zijn. Ik zou toch zelf zeker even de kruiskoppeling controleren.
Die kruiskoppeling is niet meer de originele, aan de afdichtrubbers te zien, en sommige imitatie zijn echt bar slecht. De originele is van GKN.
Dat steunlagerrubber hoort onderin een veertje hebben die het geheel op hoogte houdt, dit ziet er bij jouw auto wat rommeling uit maar verder lijkt alles aanwezig. Als het grote lager erin zonder al teveel gruis en knars draait (beetje stroef is beter) is het nog good to go, desnoods haal je een stofdeksel eraf en propt er wat vers vet bij.
Nou.. zo'n rubbertje besteld inclusief lager, willen we de as los draaien zien we ineens dat 1 van de kruiskoppelingen zich uit het staal van de as heeft weten te breken :eek:
dus eh... wie heeft er nog een as liggen?
snif... misschien gaan we toch maar afscheid nemen :'(
Inderdaad, assen zat. Als je een gaat halen kun je het beste de oude meenemen en meteen vergelijken. Er zijn nl toch wel enige verschillende type in omloop.