Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2015
Hallo, welke modellen van volvo hebben een multilink achteras (achterwiel aandrijving, geen AWD)?
Het liefste met schroefveren zodat hij makelijker te verlagen is mocht dat nodig blijken.
Ik heb een idee in mijn hoofd om een Amazone met multilink achteras te bouwen.
De grotere spoorbreedte los ik wel op...
Het is de bedoeling om uit te kijken naar een Amazone die redelijk wat plaatwerk nodig heeft, zo ook de vloer enz, en mechanisch in minder goede staat is (het zou zonde zijn om een goede auto om te bouwen).
Eventueel komt ook de motor en versnellingsbak van een donorauto eronder, ik zie nog wel wat haalbaar is.
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
De late 740 hebben dat gehad. Wel opletten ze zijn er ook geweest met bladveer.
Berichten: 11.643
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Ben benieuwd, dat plan heb ik ook..
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Zonder dit topic te misbruiken, ik heb de beschikking over 2 multilink assen. Denk wel met bladveer trouwens.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
kan iemand me het voordeel van de multilink uitlegge ? en waarom je het zou willen?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
-Beide achterwielen bewegen onafhankelijk van elkaar en anticiperen beter op hobbels
-camber etc instelbaar
-geen zwieber naar links/rechts van de kont bij in/uitveren
-enz
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 March 2015, 20:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 March 2015, 21:01 door Marc1970.)
Waarom zou je voor zo'n mega ingewikkeld project jezelf beperken tot Volvo IRS? Er is veel meer keus en misschien zelfs in precies de juiste breedte.
Hier komt eea voorbij:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=186292
Hier een ombouw met Jaguar irs:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=213641 Deze is wel apart, heeft maar een enkele wishbone zo te zien. En z'n eigen wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_inde...suspension
Deze komt een heel eind met een Toyota Supra:
http://irsforum.boardhost.com/viewtopic.php?id=477 Dat hele forum gaat over IRS aanpassen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2015
Marc1970 schreef:Waarom zou je voor zo'n mega ingewikkeld project jezelf beperken tot Volvo IRS? Er is veel meer keus en misschien zelfs in precies de juiste breedte.
Hier komt eea voorbij: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=186292
Hier een ombouw met Jaguar irs: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=213641 Deze is wel apart, heeft maar een enkele wishbone zo te zien. En z'n eigen wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_inde...suspension
Deze komt een heel eind met een Toyota Supra: http://irsforum.boardhost.com/viewtopic.php?id=477 Dat hele forum gaat over IRS aanpassen.
Omdat ik graag de onderdelen merkgebonden wil houden, zo blijft het een Volvo (als zijn er natuurlijk meer mogelijkheden) :-)
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2015
Ik wil het een Volvo houden, ook al zijn er meer mogelijkheden natuurlijk.
En zijn het enkel de 740 modellen?
Toch reeds bedankt voor de info en reacties...
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
960 heeft het ook. De meeste tenminste.
Das Volvo.
Geloof mij, verschil tussen starre as en multilink.
Een wereld van verschil! Mijn 940 was 2 jaar geleden goed bij mbt vering, dempers, banden en rubbers. Maar rond die tijd met een slecht onderhouden 960 estate gereden. Vooral op hogere snelheid, 160+ gaat zo'n auto zo ontzettend veel beter bochten door! Gewoon snelweg bochten met 180 a 200 door met het grootste gemak.
Ik heb er toen ook naar gekeken om zo'n as onder mijn 940 te zetten. Maar schroeven, bouten en moeren willen prima, lassen niet. Dus tja.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km