Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
multilink achteras
#1
Hallo, welke modellen van volvo hebben een multilink achteras (achterwiel aandrijving, geen AWD)?
Het liefste met schroefveren zodat hij makelijker te verlagen is mocht dat nodig blijken.
Ik heb een idee in mijn hoofd om een Amazone met multilink achteras te bouwen.
De grotere spoorbreedte los ik wel op...
Het is de bedoeling om uit te kijken naar een Amazone die redelijk wat plaatwerk nodig heeft, zo ook de vloer enz, en mechanisch in minder goede staat is (het zou zonde zijn om een goede auto om te bouwen).
Eventueel komt ook de motor en versnellingsbak van een donorauto eronder, ik zie nog wel wat haalbaar is.
Antwoord
#2
De late 740 hebben dat gehad. Wel opletten ze zijn er ook geweest met bladveer.
Antwoord
#3
Ben benieuwd, dat plan heb ik ook..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Zonder dit topic te misbruiken, ik heb de beschikking over 2 multilink assen. Denk wel met bladveer trouwens.


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#5
kan iemand me het voordeel van de multilink uitlegge ? en waarom je het zou willen?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#6
-Beide achterwielen bewegen onafhankelijk van elkaar en anticiperen beter op hobbels
-camber etc instelbaar
-geen zwieber naar links/rechts van de kont bij in/uitveren
-enz
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Waarom zou je voor zo'n mega ingewikkeld project jezelf beperken tot Volvo IRS? Er is veel meer keus en misschien zelfs in precies de juiste breedte.

Hier komt eea voorbij: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=186292

Hier een ombouw met Jaguar irs: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=213641 Deze is wel apart, heeft maar een enkele wishbone zo te zien. En z'n eigen wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_inde...suspension

Deze komt een heel eind met een Toyota Supra: http://irsforum.boardhost.com/viewtopic.php?id=477 Dat hele forum gaat over IRS aanpassen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Waarom zou je voor zo'n mega ingewikkeld project jezelf beperken tot Volvo IRS? Er is veel meer keus en misschien zelfs in precies de juiste breedte.

Hier komt eea voorbij: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=186292

Hier een ombouw met Jaguar irs: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=213641 Deze is wel apart, heeft maar een enkele wishbone zo te zien. En z'n eigen wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_inde...suspension

Deze komt een heel eind met een Toyota Supra: http://irsforum.boardhost.com/viewtopic.php?id=477 Dat hele forum gaat over IRS aanpassen.

Omdat ik graag de onderdelen merkgebonden wil houden, zo blijft het een Volvo (als zijn er natuurlijk meer mogelijkheden) :-)
Antwoord
#9
Ik wil het een Volvo houden, ook al zijn er meer mogelijkheden natuurlijk.
En zijn het enkel de 740 modellen?

Toch reeds bedankt voor de info en reacties...
Antwoord
#10
960 heeft het ook. De meeste tenminste.
Das Volvo.

Geloof mij, verschil tussen starre as en multilink.
Een wereld van verschil! Mijn 940 was 2 jaar geleden goed bij mbt vering, dempers, banden en rubbers. Maar rond die tijd met een slecht onderhouden 960 estate gereden. Vooral op hogere snelheid, 160+ gaat zo'n auto zo ontzettend veel beter bochten door! Gewoon snelweg bochten met 180 a 200 door met het grootste gemak.
Ik heb er toen ook naar gekeken om zo'n as onder mijn 940 te zetten. Maar schroeven, bouten en moeren willen prima, lassen niet. Dus tja.




Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 24.980 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 2.148 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 17.253 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 7.098 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.663 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 7.652 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970
  Wat weegt een achteras? (240) 1031 Volvo Eindhoven 15 14.352 19 February 2015, 00:47
Laatste bericht: boedr
  Achteras volvo 245 - 1983 met overbrengingsverhouding van 3,15 : 1 fcvisser 11 11.031 24 June 2013, 22:30
Laatste bericht: fcvisser
  Achteras wissel, problemen met snelheidsmeter volvomagazijn.nl 5 4.755 7 October 2012, 21:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Trillingen en metaalbonkend geluid van de achteras/aandrijving geertkroon 15 12.152 22 April 2012, 14:47
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)