Wie helpt mij aan een goede achteras voor mijn volvo 245 uit 1983.
Ik heb deze auto dec. 2011 bij Scandcar gekocht met een lawaaiig differentieel (incl. 1 jaar garantie op achteras).
Toen dit erger werd heeft Scandcar na lang aandringen uiteindelijk afgelopen voorjaar de achteras gewisseld.
Helaas echter voor een as met een verkeerde overbrengingsverhouding.
Mijn echte snelheid lag veel lager dan op de teller (hoger toerental bij zelfde snelheid).
Na weer lang aandringen heeft Scandcar de as nogmaals gewisseld.
Helaas zonder verstand van zaken want de afwijking is nu nog groter geworden (ongeveer 20%).
Nader onderzoek door mijzelf leert dat onder deze auto een as met overbrengingsverhouding 3,15 : 1 hoort.
Ik heb nu 3,73 : 1.
Met een 4-bak is dit niet fijn!!
Scandcar geeft niet meer thuis en ik kan de snelweg niet meer op.
Waar vind ik een goede as met de juiste overbrengingsverhouding???
21 June 2013, 22:27 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 June 2013, 23:14 door Marc1970.)
Die 3,15:1 lijkt mij toch wat vreemd (het toerental blijft erg laag), die werd misschien bij diesels gebruikt, achter een benzinemotor zou je in alle versnellingen in de overdrive rijden zo'n beetje. Tenzij je 245 een diesel is natuurlijk, zou ik meer een 3,73 verwachten. Mijn 240 heeft een 3,54 (vijfbak estate), in de vierbakken werden meest nog wat hogere eindoverbrengingen gebruikt zoals 3,91.
Volvo vond dat toeren maken goed was, en misschien reden ze niet zo hard toen. Mijn 144 heeft 4,10, en de 'bijbehorende' 145 zelfs 4,30:1, da's pas herrie bij 120 km/h. Onderdeel van het ik rij in een oude auto gevoel.
Ik zocht voor m'n project met 3 liter bmw motor ook een 3,15 want de vijfbak daarvan is een prise-direct. Het enige wat ik kon vinden was een 3,31 tandwielset van een 960 die ik in een 240 achteras moet zetten. Ik kon die achteras mÃt locker kopen voor 50 euri dus op zich goeie deal. De 3,15 en 3,31 die voor de 200-serie schijnen te bestaan zijn zeldzamer dan rechte bananen. Daarbij let men in de volvoscene veel minder op dit soort zaken, dus kans dat je stad en land moet afrijden om de juiste te vinden.
22 June 2013, 21:56 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 June 2013, 22:16 door Marc1970.)
Ik heb nog nooit een achteras verwisseld maar voor zover ik lees en zie zijn alle 240 achterassen uitwisselbaar. Er is wat variatie in de flens op het differentieel, maar die kan je overzetten. En de latere assen (v.a. ca. 1986) hebben een elektronische toerensensor erin voor de km teller. En ABS 240's hebben weer een andere sensor, maar die zal in NL niet veel tegenkomen.
Over die 3,15 as, ik denk niet dat die onder de 240 gezeten heeft ooit. Kwam nog een lijstje uit mijn geheugen bovenborrelen: http://home.blarg.net/~volvo242gt/engtran.html
Waarom vind je dat die 3,15:1 eronder hoort?
Dank voor de informatie.
Kennelijk zat er onder mijn 245 uit 1983 dan toch geen originele achteras toen ik hem kocht. Hij reed er echter erg goed mee. Ook bij hogere snelheden was het toerental zeer acceptabel. De snelheidsmeter klopte perfect met de GPS snelheid. Helaas had deze as een slecht differentieel toen ik de auto kocht (veel herrie).
Sinds de as wissels heb ik een grote awijking van mijn snelheidsmeter t.o.v. de GPS snelheid. Ook maakt hij nu veeeel meer toeren op de snelweg dan voorheen. Een rekensommetje a.d.h.v. de procentuele afwijking van de snelheidsmeter en de huidige as overbrengingsverhouding van 3,73 : 1 brengt mij bij een oorspronkelijke overbrengingsverhouding van 3,15 : 1. Navraag bij een specialist (Volvo onderdelen Magazijn Dordrecht die over toegang tot de oude werkplaatshandboeken beschikt) leerde mij dat er origineel inderdaad een as met overbrengingsverhouding 3,15 : 1 onder gezeten heeft. Gezien de goede ervaring en zou ik deze configuratie graag weer terug willen hebben. Ook is de afwijking op de teller erg lastig.
Ik begrijp dat ik op zoek moet naar een 760TD uit 1983.
23 June 2013, 19:48 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 June 2013, 19:58 door Marc1970.)
Met BW55. Ik denk dat er wel meer met die eindoverbrenging zijn geleverd (alles wat ik vind zijn USA tabellen en handboeken) maar ik kan er geen een vinden, en dat is toch vreemd. 3,31:1 is wat algemener.
--- Wat ik weet is de enige 244DL -84 met B21A & M45 doos met 3,15:1 ----------------------------------------- ------------------- 3,15:1 slechts op DL in 1984 met de M45, evenals anekdotisch bewijs zelfs bij -85 244DL met M45. ------ -------------------------------------------------- ---- Ang 3,15:1 achteras dus het zal zijn, in aanvulling op 244DL -84 met B21A en M45, zelfs bij -84 245DL met B21A en M45 en bij -85 244DL met B200K en M45. ----- --
Een DL met vierbak (M45) uit 1984 en/of evt 1985. Die zullen wel te vinden zijn.
Dus kennelijk toch origineel......
De mijne is uit Zweden geimporteerd en daar december 1983 op kenteken gezet.
Dank voor de informatie.
Nu nog zo'n auto vinden.....
Heb je misschien een tip waar ik moet zoeken??