Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Dag allen,
ik heb reeds een onderwerp lopen over een probleem met mijn versnelling. Nu wil ik de olie check doen maar ik kan met geen mogelijkheid een oliepeil stok vinden. Staat wel beschreven bij de bw 55 automaat. Weet iemand waar deze zit en hoe eruit ziet?eventueel een foto
Gr daan
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Peilstok bw35 zit links van het blok (=bijrijderskant).
Peilstok bw55 zit rechts van het blok (bestuurderszijde) vrij laag vlakbij schutbord.
Olie moet dun en lichtrood zijn. Donkerrood en dik betekent vervangen. Goede, verse olie kan je zga niet peilen/aflezen, zo vloeibaar is deze.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Bij de BW35 moet je peilen met lopende motor en selectie "Drive" bijnde BW55 wellicht ook
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 February 2015, 21:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 February 2015, 21:33 door Marc1970.)
Ga 40 km rustig rijden. Zet de auto horizontaal, laat de motor draaien, de handrem erop, de pook van P laangzaam naar alle standen en weer terug naar P, 2 minuten wachten, en dan peil je de olie op het HOT gedeelte vd peilstok. Zo werkt de BW35 ook.
En: The dipstick should be wiped with a nylon cloth, paper or chamois leather. Cloths which leave fluff on the dipstick must be avoided.
De kleur kan je goed zien op een schoon A4 tje, paar druppels erop, en als het goed is ontstaat er een rode vetvlek met eventueel wat bruine drab die blijft liggen. Een bruine vlek is verbrande olie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Bedankt voor de snelle reacties. Aan de rechterkant heb ik een ijzer vormig langwerpig object zitten welke muur vast zit. Het is niet de gele peilstok zoals ik deze op fotos terug zie. Kan dit komen door de leeftijd ?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 February 2015, 22:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 February 2015, 22:59 door Marc1970.)
Ja dat lees ik net. V.a. 1979 is de oliepan wat groter en de handgreep van de peilstok geel plastic. Voor die tijd metaal, een lus. Hij zit wel goed klem maar uiteindelijk niet muurvast (het is daar binnen zo vet dat roest onmogelijk is). Misschien een beetje wringen.
Plaatje met allebei de peilstokken:
http://www.volvopartswebstore.com/showAs...bly=235997
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Die metalen lus is de bovenkant vd peilstok vd vroege bw55. Als je aan die lus trekt zit ie dus muurvast?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Dat verklaart een boel. Ik kon er weinig over vinden en in de vraagbaak stond het anders aan gegeven . De metalen lus zit behoorlijk vast. Wist niet in hoeverre ik hieraan kon trekken.
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Olie gemeten en daar worden we niet vrolijk van.
Koude motor zit een klein beetje aan de stok.
Warme motor met stappen zoals hierboven beschreven geen olie aan de peil stok.
Wat raden jullie aan? Atf f olie via peilstok houder bijvullen ? (Hoeveel? )
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
ATF type F bijvullen via peilstokhouder, met regelmaat controleren tot je aan de max. zit van de peilstok + de stappen volgen zoals boven omschreven. Controleer ook even of je nergens lekkage hebt.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992