Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
't komt er dan eindelijk van: de voorbereidingen voor een nieuw laagje verf op 'de rooie'.
De chromen lijst onder de ramen van de portieren zijn inmiddels verwijderd (delicaat klusje!) en ook de achterraampjes zijn gedemonteerd. Nu ben ik aan 't worstelen om de sierlijsten van de zijkant te demonteren. Is daar een truc voor? Dat ik de lak een btje beschadig is niet zo erg, maar de kunstof clips (waar ze mee vastzitten op de carrosserie) laat ik graag heel en de lijsten natuurlijk ook (!).
Verder probeer ik iets vergelijkbaars met de chromen strip die in het rubber van de achterruit zit. Die lijkt enkel wat mee te buigen, maar er niet uit te komen. Is er ook een maniertje voor om dit handig te verwijderen? Het doel is om - OF goed onder de rubber rand te kunnen komen - OF de achterruit te kunnen demonteren om de sponning roestvrij te kunnen maken.
dankjewel voor je bijdrage!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
19 December 2014, 12:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2014, 12:34 door jos245.)
de chromen strip die in het rubber van de achterruit zit kun je beter laten zitten, dus de achterruit met rubber en strip en al eruit halen .
Ik ben net als jij benieuwd of iemand een truc weet om de smalle sierstrips te verwijderen zodat zowel de strip als clip heel blijft.
Het is mij nl. nog niet gelukt. Ik kies er meestal voor om de strip zonder wrikken eraf te halen dat wil zeggen: ik snijd met een plamuurmes en hamer de clips door.Maar je moet dan dus wel alle clips vernieuwen.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Weet niet of het je al geluk is maar ik vond het het makkelijkst gaan om de puntige kant te laten zitten en dus bij een rechte kant te beginnen. Daar het laatste clipje los te maken, dan de hele strip die kant op trekken. Op die manier klikt/springt de strip elke keer als het puntje bij een clipje komt los zonder te buigen of te beschadigen.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Dopski schreef:Weet niet of het je al geluk is maar ik vond het het makkelijkst gaan om de puntige kant te laten zitten en dus bij een rechte kant te beginnen. Daar het laatste clipje los te maken, dan de hele strip die kant op trekken. Op die manier klikt/springt de strip elke keer als het puntje bij een clipje komt los zonder te buigen of te beschadigen.
Dop, je spreekt in raadselen. Ben benieuwd wat je bedoelt. Of schuif jij de lijst van de clips! Hierbij blijven de clips in de auto? Of gaat het over de lijst van de ruit?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
12 January 2015, 12:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 January 2015, 12:59 door jos245.)
Het gaat over de strips op de zijkant van de auto.
Zoals Dop het omschrijft schuif je inderdaad de lijst van de clips. Aan het uiteind van de strip zit aan de puntige zijde een uitsparing
Maar vooral bij de smalle strips (de vroege 2 serie) kun je het probleem hebben dat een strip zo hard klemt dat je hem niet verschoven krijgt
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
jos245 schreef:Het gaat over de strips op de zijkant van de auto.
Zoals Dop het omschrijft schuif je inderdaad de lijst van de clips. Aan het uiteind van de strip zit aan de puntige zijde een uitsparing
Maar vooral bij de smalle strips (de vroege 2 serie) kun je het probleem hebben dat een strip zo hard klemt dat je hem niet verschoven krijgt
OK. Dus in beide gevallen moeten alle clips vernieuwd worden!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Niet altijd. Als de strip eraf is kun je het staafje in het midden van de oude clip naar binnen duwen en dan de clip eraf wippen.. Meestal blijft de helft of meer van de clips dan heel en is te hergebruiken.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
skidje schreef:Dop, je spreekt in raadselen. Ben benieuwd wat je bedoelt. Of schuif jij de lijst van de clips! Hierbij blijven de clips in de auto? Of gaat het over de lijst van de ruit?
Ik laat de hele lijst zitten. Ik lift maar een uiteinde op. Bijvoorbeeld de strip op het voorspatbord.
Met een oud bankpasje heb ik de clip die het dichtst bij de deur zit losgemaakt (gewoon opgetild). Nu kan je meer grip uitoefenen op die hele stip en trek/schuif je het geheel in de richting van de deur. Elke keer als het uiteinde van de strip een clipje tegenkomt springt hij vanzelf los. En ze zijn bij mij op een na (die ik heb omhoog getrokken) allemaal heel gebleven.
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
goeie tip - ga ik proberen!
heb je ook zo'n toptip voor het demonteren van de achterruit?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Van binnenuit het rubber optillen en eventueel blokjes hout eronder zodat ze gemakkelijk door de sponning te drukken is.
In een hoek beginnen en kind kan de was doen.
Zo doe ik het tot nog toe bij de lange ruiten dan de 245. Werkt perfect.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..