Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Ik wil graag de benzinetank van mijn 244 uit 1980 schoon maken, zodat ik ook weer op benzine kan rijden. De bouten zijn al wat los, de steun waarmee 1 bout in de voorkant zit (net achter het differentieel) moet ik vervangen of repareren (scheurde door, bout zat goed vast geroest), maar ik loop nog tegen een paar dingen aan. Als toevoerleiding lijkt het er op dat een kunststof brandstofleiding over het pijpje op de tankvlotter geschoven zit. Om deze leiding zit een soort slang. Ik denk er over om het laatste stukje leiding door te knippen/snijden, en bij het terugzetten een stuk benzineslang tussen de leiding en de tankvlotter zet. Het andere pijpje is afgedopt, klopt het dat er geen retourleiding is? Ik vraag me af of de carburateur zo zou kunnen overstromen. Verder is me niet duidelijk of de vulleiding 1 geheel met de tank is, en hoe ik deze leiding het beste bij de vulhals los kan maken zonder het rubber te beschadigen.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
8 April 2016, 22:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2016, 22:49 door jos245.)
de kunststof brandstofleiding op de tankvlotter heeft op de plek waar hij overgaat in de metalen leiding een wartel die je los kunt draaien.
Bij een carburateurmotor is het andere pijpje inderdaad afgedopt.
de vulleiding is niet een geheel met de tank .Onder de auto zit een metalen buigring die je met dop 10 los kunt draaien en vervolgens naar buiten buigt.
Vervolgens schuif je de tank (als alle bouten eruit zijn) van de vulpijp vandaan. De vulpijp zelf blijft dus gewoon zitten.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Van tevoren even de stekkertjes loshalen van de vlotter. Draadje is net te kort om de tank op de grond te leggen.
Is net zo'n ****** iets om achter te komen als je onder de auto ligt met de tank in je handen.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Dat stekkertje is al los, het afdekplaatje moest er uit omdat ik de benzineslang die uiteindelijk een kunststof leiding bleek te zijn wilde losmaken van de tankvlotter.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Net nog even met de benzinetank gestoeid, maar ik ben niet echt verder gekomen. Met de tank `op zijn plaats` was niet te zien hoe de vulleiding vast zat, dus ik heb alle bouten maar los gedraaid en de tank voorzichtig laten zakken. De vulleiding lijkt met een soort slangenklem vast te zitten, maar ik krijg er geen ringsleutel of dop op. Dat heeft meer de maken met de ruimte er omheen, zo lijkt het. Wie heeft de gouden tip?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Je kunt er inderdaad vrij lastig bij maar met wat verlengstukken op de ratel lukt het me doorgaans wel.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Klopt het dat de kop van de bout `naar boven` wijst? Ik weet het, het is lastig uit de leggen, de bout zit aan de bovenkant van de leiding, en `achter` het hart van de vulleiding, de kop wijst in rijrichting naar voren en naar boven. Ik kan er met m'n handen amper bij, ik kan niet eens zien wat ik doe, dus een foto maken zit er al helemaal niet in.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Nadat ik de auto wat had opgekrikt, kon ik al iets meer zien, en paste er net een dop op:
![[Afbeelding: 1235b9w.jpg]](http://i68.tinypic.com/1235b9w.jpg)
Dit gaat dus nooit lukken met een paar verlengstukken, ook voor een flexibel stuk is deze hoek veel te scherp. Er is te weinig ruimte om de ratel op de dop te zetten. Een ringsleutel paste wel, ik kon een kleine slag maken. Helaas zit alles vastgeroest, de ringsleutel schoot meteen over de kop van de bout. Omdat de vulleiding van binnen ook vrij roestig is, lijkt het me geen ramp als ik deze vernaggel. De tank is in de naden ook vrij rot, dus ik ben benieuwd wat ik in de tank zelf ga aantreffen. Zelf denk ik dat er nog maar 1 optie is, namelijk de vulleiding doorslijpen en een andere leiding monteren of het doorgeslepen stuk overbruggen met een slang. Alleen de benzinetank is niet helemaal leeg, en het zit me niet lekker om de leiding door te slijpen als er in de tank iets zit dat naar benzine ruikt.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Slijpen zou ik idd niet doen. Beugeltje is erg fragiel. Bij mij gaf het boutje het al snel op na een paar tikken met een hamer. Desnoods accutolletje erop en kopje weg boren.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Dan gaan we dat morgen maar eens proberen. Boren gaat niet lukken, er is weinig ruimte rondom de bout en klem. Bovendien staat de dop op de foto zowat rechtop, dus die hoek is veel te scherp. Als ik die bout wil uitboren, zou ik eerst een stukje uit de bodem moeten slijpen. Ik kan er anders echt niet bij. Als de beugel/bout niet kapot te slaan zijn, denk ik dat ik met een ijzerzaagje de vulleiding door ga zagen.