Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2014
Ik heb een volvo 240gl van 86 met een b230a motor.
en als donorwagen een 940 2100 turbo,kan ik deze turbo op mijn 240 bouwen?
Of is dat maar amper te doen? En tips mogen altijd geplaatst worden.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Is vrij goed te doen. Maar als je die donorwagen hebt staan zou ik de complete motor met computers over bouwen. Scheelt een heleboel werk en dan heb je een complete "set" en niet een suboptimaale oplossing van verschillende onderdelen die bijelkaar zijn geraapt.
Belangrijkste wat je moet doen om het passend te krijgen is de ontsteking achterop de kop van de 940 motor op een andere manier regelen;
- wasted spark oplossing
- hulpas en ontsteking van je 240 blok op het nieuwe blok zetten.
Welke motor je bedoelt met de 2100turbo ben ik overigens wel benieuwd naar.
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2014
Klein probleempje is dat de onderblok van de 2100 vast zit.
en welke motor het juist is zal ik strak eens bekijken,want is allemaal in de vluchte gekocht
(oud ijzer prijs was hoger dan de aankoopprijs)
maar ze zeiden gisteren tegen mij dat het teveel compressie zou geven voor mijn b230a blok.
Ps:ben een hobbymechanieker die nog maar pas een turbo van dichtbij heeft gezien
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 September 2014, 19:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2014, 22:52 door Marc1970.)
Er is een B230ET met 182 pk en dezelfde 10,3:1 compressieverhouding als je B230A, dus de potentie is er. Om dat voor elkaar te krijgen zonder uit elkaar te ploffen heeft de B230ET een uitbundig computergestuurd injectie/ontstekingssysteem, verstevigde zuigers, veel meer koeling rondom etc.
Je 2100 is ws. een B200FT met een vergelijkbaar injectiesysteem, als je dat compleet op de B230A zet, zal dat zeker wel even draaien maar niet geweldig en ook niet lang. Als je alleen de turbo hebt, kan je niet veel, een carburateur is niet makkelijk op een turbo te zetten en het hele brandstofverhaal klopt dan van geen kant.
Oeps sorry iets te optimistisch. De compressie vd B230ET is 9,0:1, al flink lager dan de 10,3:1 vd B230A. Een turbo op een B230A zal alle kanten op pingelen zodra je het gaspedaal aanraakt, dat wordt allemaal niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Op turbobricks worden N/A blokken wel van een turbo voorzien. Weet niet hoe betrouwbaar je wil rijden?
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2014
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2014
Dus met mijn 2de motor (b200ft) kan ik eigelijk dus niets doen.
Dus als iemand intresse heeft laat maar horen anders word het oud ijzer.
Ik ga wel op zoek naar b230et die ik er dan kan inleggen of 2 dubelle webers
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
De inlaatspruitstukken voor webers staan nu in elk geval op marktplaats te koop, zie
http://link.marktplaats.nl/853531137 zijn volgens mij voor B21 etc en dus niet voor B20 zoals diegene vermeldt.
Berichten: 15
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2011
Ik heb nog een Volvo 245 Turbo met een B230FT blok staan met M46 bak. Alles dus passend gemaakt voor in een 245. De auto is niet meer geheel compleet en voor sloop. Volgens mij ben je op deze manier in ÃÃn keer klaar.