Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Indien een volvo 240 ABS heeft dacht ik altijd dat dit alleen op de voorwielen iets zou regelen.
Maar ik hoor nu van iemand die een achteras heeft liggen dat er een aparte ABS sensor op zou zitten.
Dit betreft toch alleen een snelheids-signaal wat er van die as afgehaald kan worden?
Heb al heel wat tijd zitten te googlen. Maar geen uitsluitsel kunnen krijgen!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 May 2014, 08:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2014, 08:26 door Marc1970.)
Er zit een sensorring met meer gaten (of minder) in het differentieel. Google op 'tone ring Abs volvo 240'.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Er zit een sensorring met meer gaten (of minder) in het differentieel. Google op 'tone ring Abs volvo 240'.
Ja zoiets had ik ergens wel gezien maar leek nog altijd maar met een sensor achter op het differentieel. Maar met ABS denk ik aan een Anti Blokker Systeem. Volgens mij wordt er niks geblokkeerd in die as.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Anti blokkeer systeem. De naam zegt het al, voorkomt dat er een wiel blokkeert tijdens het remmen. Door te meten of er een wiel qua snelheid verschilt ten opzichte van de rest weet het Abs systeem of er een wiel tractie verliest en dus 'blokkeert'.
Wat het systeem dan doet is je rempedaal terug omhoog trappen, dat is dan ook de trilling die je waarneemt in je pedaal als Abs geactiveerd word.
De 240 Abs achteras heeft een snelheidssensor die gelijk als Abs sensor dienst doet. Er is echter een nauwkeuriger meting nodig dus de ring heeft meer gaatjes.
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Standaard ring, zonder Abs:
Abs ring:
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Waarom zit er niet gewoon een locker op als bij 1041 assen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 May 2014, 12:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2014, 13:04 door Marc1970.)
Beetje onhandig systeem natuurlijk om bij het kroonwiel te meten i.p.v. bij de wielen, de ABS weet niet welk wiel blokkeert maar wel dat er iets blokkeert aan de achterwielen.
ABS 240's hebben niet meer het gescheiden dubbele remsysteem, ik vermoed dat beide achterwielen 1 remleiding delen.
Ander systeem. Een locker is handig om de aandrijving netjes verdeeld te houden, ABS een veiligheidssysteem om te voorkomen dat je bv. remmend de bocht uit slipt.
Traction controle doet volgens mij beide, met behulp vd remmen slippen en blokkeren corrigeren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
skidje schreef:Waarom zit er niet gewoon een locker op als bij 1041 assen?
Het locken van een as heeft inderdaad niks met Abs te maken. Abs is puur en alleen bedoelt om slippen te voorkomen bij hard remmen. Het systeem lost ook alleen de remmen.
Een locker is handig met wegrijden, helpt je niet met remmen. Volgens hebben ook niet alle 1041 assen een locker overigens?