Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen Zenith cabrateur op B230
#1
IN mijn Volvo 240 uit 1981 heb ik een B230FD blok gelegd omdat mijn 2.0 kapot was gelopen. Het wel een B230FD geworden met een cabrateur. Mijn eigen oude carbrateur. Past allemaal en geen probleem. Hij loopt er opzich prima op, maar hij loopt veel en veel te rijk. Statonair walmt hij gewoon blauw van de onverbrande benzine. Zelfde bij acceleren.
Als ik boven de 100 probeer te rijden, houd hij in, en wil hij gewoon niet harder.

Lijkt mij een afstellings probleem. Kan alleen nergens vinden waar en hoe ik hem af kan stellen. Zie 2 stelschroeven zitten, een op het inlaatspruitstuk, en eentje bij de cabrateur. Als ik er aan draai veranderd er weinig tot niks, zowel als stationair niet, als met rijden. Heb ook een CO gehalte van 8. Dus dat is nooit goed.

Hij trekt verder goed, en is een stuk vlotter als de 2.0 die erin lag.

Wie weet hoe ik hem af kan stellen, of is er wat anders aan de hand? Normaal gesproken loopt hij op LPG, maar wil ook dat het op benzine gewoon goed is.
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
#2
Misschien een ander type sproeiernaald in je carburateur zetten van een 2.3 liter....
Antwoord
#3
Zou idd kunnen, waar zijn die te krijgen?
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
#4
Goed idee, een B230FD ombouwen naar carb. Alleen is er nooit een 2,3 L naald voor de Zenith geweest, op zich kan je die best opzoeken want er bestaan allerlei naaldprofielen maar een hoop gedoe.

Je oude motor was een B19A? Wat je kan doen is de naald van de B21A gebruiken, da's vaak dezelfde als de B19A naald. Dus eigenlijk gewoon een nieuwe naald erin en afstellen maar. Hele procedure staat in Volvo handboek TP11740, kan je downloaden bij scribd.com. Grote kans dat de naald die er nu inzit totaal versleten is.

Controleer ook het rubber diafragma in de carb, gescheurd levert dat een veel te rijk lopende motor op. En de vlotter, de vlotterhoogte, etc, etc, de rest vd carb, staat allemaal in TP11740.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Thnx! ik ga er binnenkort mee bezig. Hij loopt nu weer op LPG
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 388 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B230 FK hulpas Volvo240 2 504 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 657 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.609 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.034 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 14.807 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.976 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.775 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.580 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 59.980 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)