Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
23 April 2013, 10:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 April 2013, 10:57 door jos245.)
Een paar achteras vraagjes:
Weet iemand of de achteras van een sedan met B21A motor EN 4 bak van 1977 dezelfde overbrenging heeft dan een station van 1982 met dezelfde motor en bak?
Ik meen ooit gelezen te hebben dat sedans en stations verschillende achterassen hebben maar aan de andere kant zou je toch verwachten dat eenzelfde type motor en bak een overeenkomstige achterasverhouding zouden hebben?
Navraag leerde mij dat een 245 van 1982 met B21A en 4 bak een overbrenging van 3.15 zou hebben maar toch twijfel ik een beetje daaraan
Ik ben namelijk nog nooit een achteras tegengekomen met dat getal ; m.a.w. is dat een zeldzame overbrenging? Er zijn toch genoeg 2 serie modellen gebouwd met B21A+ 4 bak zou je zeggen.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Allerlei ratio's voor allerlei redenen: 3.31:1 3.54:1, 3.73:1, 3.91:1 4.10:1 en zelfs 4.30:1. Meest hebben stations een kortere achteras om volbeladen nog van hun plek te komen met hun iets grotere banden (dat weer ivm load index). Dan hebben automaten soms weer een kortere dan handbakken, en USA versies ook omdat die snel weg willen bij het stoplicht etc.
Hier een overzicht:
http://home.avvanta.com/~volvo242gt/engtran.html kan zo al zeggen dat dat hooguit de helft van de mogelijke combinaties is. Zo heeft mijn 240 B230F estate een 3.54:1 as.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
De combi 3.54:1 komt in het lijstje niet voor met bj 1989.
Heb je dit gewijzigd, of is het (zoals je al zegt) Europees weer anders?
Staat dit getal ook ergens op de as?
Wordt nu wel nieuwsgierig...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Allerlei ratio's voor allerlei redenen: 3.31:1 3.54:1, 3.73:1, 3.91:1 4.10:1 en zelfs 4.30:1. Meest hebben stations een kortere achteras om volbeladen nog van hun plek te komen met hun iets grotere banden (dat weer ivm load index). Dan hebben automaten soms weer een kortere dan handbakken, en USA versies ook omdat die snel weg willen bij het stoplicht etc.
Hier een overzicht: http://home.avvanta.com/~volvo242gt/engtran.html kan zo al zeggen dat dat hooguit de helft van de mogelijke combinaties is. Zo heeft mijn 240 B230F estate een 3.54:1 as.
Kan een van de 260-ers niet zo'n lange van 3,15 : 1 gehad hebben? Volgens mij hebben de meeste 240-ers iets van 3,73 en af en toe 3,54. Laatst heb ik een 3,91 op een polar met B230F gezien. Kortere overbengingen (lees hogere waardes 4,1 en 4,30) hebben in sommige 240-ers in de 70-er jaren nog wel eens gezeten. Vanaf 80 heb ik ze niet meer gezien.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
skidje schreef:Kan een van de 260-ers niet zo'n lange van 3,15 : 1 gehad hebben? Volgens mij hebben de meeste 240-ers iets van 3,73 en af en toe 3,54. Laatst heb ik een 3,91 op een polar met B230F gezien. Kortere overbengingen (lees hogere waardes 4,1 en 4,30) hebben in sommige 240-ers in de 70-er jaren nog wel eens gezeten. Vanaf 80 heb ik ze niet meer gezien.
Dat klopt : de 4,10 zit soms in de vroege 2 serie modellen.
De 260 serie met 4 bak had de 3,31 , althans ik heb een as liggen met dat getal uit een 264 die een 4-bak had.
Toch raar van die 3,15 as. Ik heb er nog nooit een gezien.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een diff bestaat uit een pinion en een kroonwiel, Dana 30 (de 1030 as) heeft 8, 9, 10, 11, 13 en 14 tanden op het pinion en 39, 41, 43 en 46 tanden op het kroonwiel.
http://www.precisiongear.com/dana30.htm
3,15:1 is misschien een mogelijke uitkomst van Ã
Ã
n tandwielcombinatie, maar niet in Volvo 240 verband. Kom die verhouding alleen tegen op een Group A site:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110..._specs.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969