Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
Hoi allemaal,
Ik zou graag het dimlicht via het contactslot willen laten lopen. Aanzetten vergeet ik meestal niet maar uitzetten wordt al lastiger . . . .
Mooiste is als de lichtschakelaar wel gewoon blijft werken. Dus aanzetten met de schakelaar, en als je 'm dan vergeet uit te zetten, het dan in ieder geval via het contactslot uit gaat.
Is dat mogelijk en zo ja, hoe kun je dat doen?
Alle tips zijn welkom.
Ed
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Relais ertussen. Moet geen probleem zijn hoor. Maarre... Bij mijn 240 is dat af fabriek al zo geschakeld. Welk bouwjaar heb je?
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
De zilveren schicht is van 1983 . . . .
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2012
Mijn 245 uit 1978 (zweedse import) heeft zo'n zoemer die afgaat als je het licht vergeet die werkt op de deurschakelaar.
Is ook een simpele mogelijkheid
Eric
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
Ja, die zoemer heb ik ook, soms . . . . . . ;-)
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Relais dan. Voeding van de verlichting over het relais. Relais laten schakelen over het contactslot.
Berichten: 6.723
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
edhn schreef:De zilveren schicht is van 1983 . . . .
Ik dacht ook dat alle 240 standaard het licht aanschakelden.
Hier een interessant topic:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread...989&page=2
Wellicht dus een stekker omzetten op je lichtschakelaar, of een correcte lichtschakelaar plaatsen. Zelf een relais aanleggen kan natuurlijk ook, misschien ook wel handig zodat het vermogen direct naar je lamp kan en niet via je schakelaar hoeft.
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
Ik dacht dat alleen de in Zweden gebouwde modellen standaard het licht aan schakelden. De mijne is gebouwd in België.
maar bedankt voor de link, is zal de schakelaar er eens uit trekken en zien hoe en wat. Misschien er een relais er tussen zetten inderdaad.
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
8 April 2013, 13:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2013, 13:58 door Volvo 142 B23.)
edhn schreef:Ik dacht dat alleen de in Zweden gebouwde modellen standaard het licht aan schakelden. De mijne is gebouwd in België.
maar bedankt voor de link, is zal de schakelaar er eens uit trekken en zien hoe en wat. Misschien er een relais er tussen zetten inderdaad.
Ow dat zou kunnen, er schijnen meer subtiele verschillen te zijn tussen de Belgische en Zweedse Volvo's. Wat Dop zegt is ook een goeie, bij de 240 loopt de stroom voor de koplampen over de schakelaar. Dat is wat veel gevraagd van dat ouwe knopje, dus als je toch bezig bent kun je gelijk een schakelspanning van het contactslot over de schakelaar laten lopen om een relais te schakelen. Dit relais pakt dan voeding via een zekering vanaf de accu. Zo loopt de stroom niet meer over de schakelaar en blijft deze ook langer heel.
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2012
Mijn Zweedse 245 uit 1978 heeft achter het glas van de stadslichten voor, een lamp zitten met dubbele wolfram draden. Zoals bij een gecombineerd achter/remlicht.
Bij de dagrijlichten. Lichtschakelaar uit, brandt de felste lamp.
Op Stand 1 stadslicht brandt de zwakste en bij dimlicht/groot gaat de gewone koplamp meebranden.
Ik denk dat dat wezenlijk anders is bij de auto's van het Europees vasteland zonder dagrijlampen.
Hoop dat deze uitleg helpt.