Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
volgend probleem.
ik heb in mijn 83er een b230f geplant. hij start enzo prima. nu het probleem dat als ik het contact weer op stand 0 zet, dat de auto niet uit gaat.
heb het schakelblokje achter het contactslot al gereinigd en zag er goed uit.
als ik met een schroevendraaier op het schakelblokje start en uitzet, reageerde hij wel maar eenmaal weer bevestigd aan het contactslot gaat de motor niet meer uit.
ik kan het simpel oplossen door tussen de kabel die een seintje geeft aan de ecu dat hij mag gaan vonken, een schakelaar te zetten maar het mooiste is natuurlijk dat hij gewoon op het contact reageert.
ik heb die blauwe kabel die het seintje moet geven overigens niet aan het contactslot bevestigd maar een een geschakelde zekering. heb hem ook al omgeleid naar de officiële kabel voor de ontsteking maar dit haalde niks uit. op de een of andere manier blijf hij gewoon lopen.
vraag me nu een beetje af of het probleem ergens in het contact zit of in het elektrische gebeuren. zodra ik de blauwe kabel van de zekering of van de officiële kabel voor de ontsteking af haal, slaat de auto wel gelijk af dus op de een of andere manier blijf hier stroom op staan.
weet niet of een versleten sleutel of slot o.i.d. er iets mee te maken kan hebben? het slot doet in principe hetzelfde als wat ik met een schroevendraaier op het schakelblokje deedt.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 April 2021, 09:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2021, 09:59 door Marc1970.)
Enige wat ik kan bedenken is dat het 'sleutel in slot' penpunt middenin het schakelblokje, op wonderbaarlijke wijze verbonden is met de plus van de bobine. Normaal doet deze pen alleen een buzzer aan die "licht nog aan met sleutel in slot" heet in het bedradingsschema. In de US versies vooral.
Ik zou alles zo officieel mogelijk aansluiten. De plus voor de bobine is een ongezekerde aftakking van de blauwrode draad die naar de rest van ontsteking gaat, eerst in rood, en na een stekker bij de rechter A stijl komt ie er blauw uit.
Ho in de Volvo 240 Haynes ziet t er weer anders uit. ALles ongezekerd vanaf contactslot, en de blauwe draad naar de bobine is doorgelust naar de Power Stage. EZK ECU krijgt 12V via een roodzwarte draad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
7 April 2021, 12:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2021, 12:48 door Lubse.)
heb de kabelboom van de cumputers aangesloten volgens het volgende schema van turbo bricks
Van het contact kan ik geen schema vinden wat op welke pin moet. Dus kan niet checken of hier iets niet goed zit.
the 11 pin connector looks like this
1 5 8
2 6 9
3 7 10
4 X 11
(these are the pin numbers, the X is the gap in the connector for the clip, also, this is looking at the male side of the connector looking at the pin side, not the wire side)
1- blue wire, this supplies switched 12v. without this, you will get no spark, and no fuel pumps. it connects to pin 35 on the ECU, pin 4 of the diagnostic connection, pin 6 of the EZK, and one of the pins in the CA EGR cars. ultimately you want it hooked to pin 15 of the ignition switch. NOTE: you must use an lh2.4 ignition switch for this pinout to be accurate, also, make sure you are referencing the pin numbers on the switch, not on the connector. Hook this up to switched +12v at the fuse box?
2- gray/red wire, this goes to the A/C delay relay. UNUSED - NO AC
3- FAT yellow/red wire, the wiring diagram says fuse #6, but you can use any fused switched 12v source. Hook this up to switched +12v at the fuse box- Ideally where KJET used to power the fuel pump
4- green wire, goes to pin 14 of the ECU and connects to the A/C system. UNUSED - NO AC
5- blue/black wire, goes to pin 6 of connector 31 on the instrument cluster. (big round connector) - Will require a speedo input as well
6- violet wire, goes to pin 34 of instrument cluster, shift indicator? UNUSED - NO SHIFT LIGHT
7- white/pink wire, pin 235 of instrument cluster, check engine light. Got it
8- small yellow/red wire, same location as pin 3. diagram says fuse #6, just find switched 12v. Switched 12V at fuse box. GOT IT
9- pink wire, not entirely sure where this goes.... best guess is pin 50 of ignition switch, starter circuit.... but I dont have it connected and my car runs MY NOTES SAY THIS IS CHECK ENGINE LIGHT?
10- red wire, runs from pin 4 of the ECU, and pin 5 of the EZK, and pin 3 of the fuel pump relay, to fuse #6. or just 12v. this powers the ECU/EZK and the fuel pump relay. ROGER - SWITCHED 12V AT FUSEBOX
11- red wire, same as pin 10. - ROGER - SAME 12V AT FUSE BOX AS PIN 10
the 5 wires needed to make it RUN, are pin 1 blue wire, pins 3 and 8 with the yellow/red wires, and pins 10 and 11 with the red wires.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voila de draaischakelaar, waarschijnlijk staan die nummertjes er ook op in het klein: http://cleanflametrap.com/ignsw.jpg
Waar 30 de vaste 12V is, X en R allerlei dingen als kachels, lichten en ruitenwissers die uitgaan tijdens stand III, 15 'contact' tijdens II en III, 50 de startmotor tijdens III en S de sleutelverklikkerfunctie in alle standen regelt.
STand I verbindt 30, X R en S, de radiostand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(7 April 2021, 14:00)Marc1970 schreef: Voila de draaischakelaar, waarschijnlijk staan die nummertjes er ook op in het klein: http://cleanflametrap.com/ignsw.jpg
Waar 30 de vaste 12V is, X en R allerlei dingen als kachels, lichten en ruitenwissers die uitgaan tijdens stand III, 15 'contact' tijdens II en III, 50 de startmotor tijdens III en S de sleutelverklikkerfunctie in alle standen regelt.
STand I verbindt 30, X R en S, de radiostand.
gha die is mooi duidelijk. ik had er al naar zitten zoeken gister...
maar zo uit men hoofd zit het bij mij ook zo aangesloten. zal hem morgen nog even los halen ter controle.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
9 April 2021, 10:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2021, 12:47 door Lubse.)
(7 April 2021, 14:00)Marc1970 schreef: Voila de draaischakelaar, waarschijnlijk staan die nummertjes er ook op in het klein: http://cleanflametrap.com/ignsw.jpg
Waar 30 de vaste 12V is, X en R allerlei dingen als kachels, lichten en ruitenwissers die uitgaan tijdens stand III, 15 'contact' tijdens II en III, 50 de startmotor tijdens III en S de sleutelverklikkerfunctie in alle standen regelt.
STand I verbindt 30, X R en S, de radiostand.
Mijn contactslot is idd zo aangesloten.
Edit:
ondertussen werkt het allemaal. wd40 heeft het opgelost . heb het slot zelf even goed gesmeerd met wd40 en nu reageerd het contact ook gewoon op het uitgaan.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
|