Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
klassieker of toch maar niet?
Beste,

Momenteel beschik ik over geen wagen (heb er ook nog geen nood aan). Maar binnen een klein half jaartje zal dit onmisbaar voor me worden.
En daar ik altijd al gefascineerd ben door oldtimers vraag ik me toch af of dat geen mogelijkheid is. Enorm veel kilometers per dag zullen er niet mee gedaan worden, pakweg maximum 200 per dag, maar er zullen ook dagen/maanden zijn dat dit bijvoorbeeld maar 30 kilometer of minder is (en gemiddeld genomen zeker minder dan 100km per dag, waarschijnlijk zelfs minder dan 50km per dag). Enige uitzondering zullen vakanties zijn.
Maar ik blijf met enkele vragen zitten, waar jullie misschien we raad mee weten.

Mijn budget is niet enorm groot 4000-5000 max.
Maar naast aankoop denk ik dat onderhoud en kosten om met een oldtimer te rijden ook aardig hoog zijn?
Zijn zulke auto's dan verhoudingsgewijs voor regelmatig (al dan niet dagelijks) gebruik wel handig? Of is het beter om een andere recente wagen te kopen en in de toekomst een weekend-oldtimer aan te schaffen?
Verder beschik ik, in zeker het eerste jaar (mogelijk zelfs langer), niet over de mogelijkheid om zo'n auto binnen te stallen. En ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is om winter en zomer zo'n oldtimer buiten te laten staan? Moesten ze nu effectief noodweer (bijvoorbeeld -15 graden en een pak sneeuw voorspellen), kan ik eventueel wel enkele dorpen verder bij familie aan een garageplek raken voor enkele dagen.

En misschien wel het belangrijkste punt. Ik ken zelf weinig of niets van automechanica en kan dus zelf niet instaan voor onderhoud, het is op termijn wel de bedoeling mij hier in te verdiepen en eventueel avondschool hierover te volgen, maar dit zal ook het eerste jaar niet mogelijk zijn. Eventueel door andere volvo liefhebbers hier in de buurt wat kennis opdoen zodat kleine klusjes uitgevoerd kunnen worden. Ook voor het klussen kan ik eventueel de stalruimte bij familie gebruiken.

Is het dan toch nog mogelijk om een oldtimer aan te schaffen en te (laten) onderhouden binnen een schappelijk budget? En welke types raden jullie mij aan met de bovenstaande gegevens om de eerste stappen in de oldtimer wereld te zetten. En hierop volgend ook de eerste stappen in het leren werken met oldtimers?

Ikzelf heb al wat opgezocht van types die me wel liggen (qua uiterlijk).
Volvo Amazon P120
Volvo Amazon P220
Volvo pv 544
Volvo pv444
volvo 145
Volvo 164
Volvo duet pv210 of pv445, maar dit is een hogere prijsklasse
Volvo 200 serie, deze geniet voor mij de minste voorkeur, de vroege modellen vallen hiervan nog mee.

Als jullie nog aanvullende vragen voor mij hebben hoor ik het graag!

Vriendelijke groeten

Jeroen
Antwoord
De types die je voorkeur genieten zijn eigenlijk heel moeilijk dagelijks te gebruiken als je niet kunt sleutelen. Verder zijn ze niet comfortabel en roestgevoelig. De 200-serie daarentegen is geen probleem om dagelijks te gebruiken.

Maar als ik jou was zou ik een modernere auto kopen in jouw situatie, en dan later evt een oldtimer erbij. Is wat betrouwbaarder en beter geschikt voor je gebruik.
Antwoord
De 200 serie bevalt je het minste maar is denk ik wel het meest geschikt. Of je moet een baas met geduld hebben, de amazon en PV's zijn echt geen auto's om langdurig 130 mee te rijden. De 140 en 160 kunnen dat wel maar is ook niet echt comfortabel. Verder moet je toch wel in je achterhoofd houden dat de techniek 30-50 jaar oud is en je zomaar eens een paar keer per jaar kan laten staan, als je handig bent dan is een Volvo meestal wel weer aan de gang te krijgen met ducttape, een schroevendraaier, bahco en hamer, maar iedere keer twee uur op de wegenwacht staan wachten?
Antwoord op je vraag, ja je kan een oldtimer rijden. Mijn wedervraag is, wat heb je er voor over?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Antwoord op je vraag, ja je kan een oldtimer rijden. Mijn wedervraag is, wat heb je er voor over?

Mooi gezegd, en klopt precies !
Antwoord
Blaylock schreef:Of is het beter om een andere recente wagen te kopen en in de toekomst een weekend-oldtimer aan te schaffen?
Kennismaken met een oldtimer is handiger om te doen als tweede auto.
Helemaal nu niet duidelijk is wat er gaat gebeuren met de wegenbelasting vrijstelling voor oldtimers.
Dat maakt het echter wel een kopers markt op dit moment, met andere woorden, veel waar voor je geld.

Als je hem maar goed upgrade (geluidsisolatie, overdrive, etc), dan is gemiddeld 50 per dag met pieken van 200 prima te doen in een Amazon. Ik heb een tijd 150 km per dag gedaan met mijn Amazon, maar op een gegeven moment daarvoor toch een 240 gekocht en inmiddels een 940 voor de lange afstanden.
Een PV zou ik dit niet aandoen.
Van dag in dag uit buiten staan gaan oldtimers doorgaans wel hard achteruit.

Daarmee sluit ik me dus wel aan bij wat eerder al gezegd is: Voor nu modern, tenzij je er heel wat voor over hebt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ik rij alleen maar 240 en ouder, moderne auto's vind ik aan de ene kant veels te saai (interieur, techniek) en aan de andere kant veel te uitdagend (snelheid). In mijn 144 heb ik altijd wat te doen of bekijken of luisteren, als je daarvan houdt zou ik er zeker eentje overwegen. Ik kan er prima een uur achter elkaar in rijden. Nog een enorm voordeel voor mij is de beenruimte in de 144 (daarvoor had ik een DAF en een Volvo 66), ik hou er niet van klem te zitten tussen grijze plastic panelen en een grijs plastic stuur met van die mini pedalen onder mijn voeten.
De 4 versnellingen zijn ook geweldig, vanaf 50 ben je klaar met schakelen kom daar maar eens om bij een moderne auto. Na wat intensieve sessies voor achterstallig onderhoud en roest doe ik er nu eigenlijk niks meer aan behalve rijden en tanken. Er valt wel het 1 en ander te leren maar als je eenmaal weet hoe het zit ben je je eigen monteur, ik kom nooit in een garage behalve voor APK. Enige keer dat ze niet starten is wanneer ik de lichten vergeet uit te doen, met dit natte weer is water (condensvorming, lekken) een extra uitdaging.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 1.019 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet? Thijs69 6 3.061 8 November 2022, 22:10
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.926 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 5.173 9 January 2019, 17:21
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 3.743 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 3.383 5 May 2017, 19:09
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 5.876 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  Lid worden van een club.... maar welke dan ? EdRaket66 12 10.878 2 October 2015, 15:26
Laatste bericht: Wijnand
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 6.618 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.246 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)