Berichten: 38
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2012
Ik heb het volgende probleem en wellicht sluit het aan op het geen hier besproken werd. Ik heb ook een koperen veer gevonden in een van de ventilatie schachten bij de voeten hij ligt los en dat lijkt me niet de bedoeling. Mijn kachel werkt dan ook niet naar behoren hij geeft alleen maar koude lucht.
We hebben alle buizen bekeken en gevoeld wat me opviel is dat de retour slang niet echt warm wordt zo ook de koelvloeistof. Bij nadere inspectie vonden we een T stukje in de aanvoerbuis waarbij we tot de conclusie kwamen dat de koelvloeistof niet circuleert. heel vreemd ...Uit bovenstaande begrijp ik dat de koperen veer wel degelijk een functie heeft ik zou alleen niet weten hoe het goed terug te plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee of een schema waar ik kan zien hoe en waar de veer geplaats moet worden.
Dannog een vraag mbt de koel slangen kan iemand mij daar bij helpen de logica ontbreekt mij met de huidige constructie.
Ik heb een 245 uit 75 op lpg
mvg Sander
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je koperen veer is een thermostaat voor de kachelkraan en heeft niks met bovenstaande kleppen te maken. Deze thermostaat heeft op mij nooit een werkzame indruk gemaakt, waar-ie ook hangt.
ALs je koelwater koud blijft, zou je de thermostaat van het hele systeem eens moeten bekijken, deze zit in het halfronde dopje voorop het motorblok. Ws. blijft deze open staan waardoor je blok niet opwarmt. Buizen en slangen zijn bij LPG installaties vaak behoorlijk door de war gehaald, dat is zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Als de retour slang die uit de kachelradiator komt koud blijft ? dan verdenk ik een verstopte kachelradiator, of de kachelkraan gaat niet volledig meer open.
De koperen veer knip ik er altijd af bij het monteren van een nieuwe kachelkraan, je merkt geen verschil in warmte met of zonder de koperen veer.
Berichten: 38
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2012
Ik ga dit weekend eens kijken wat ik hier mee kan, als ik het goed begrijp kan ik beter de buizen laten voor wat ze zijn en geen stukjes er tussen zetten oid. Wel hebben we de boel al geprobeerd te ontluchten maar ook dat nog zonder resultaat..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is dit een B20 (rechtop) of B19/21 (schuine) motor? Plaats eens een foto van het geheel. Over het algemeen worden de slangen voor de verwarming van de LPG verdamper aan de achterkant van het blok afgetakt van de slangen naar de kachel. Dat levert dan twee T stukken vlak tegen het schutbord op.
Het ontluchten gaat (als het goed is) automatisch via het expansievaatje, je hoeft alleen maar bij te vullen en wat rond te rijden met de kachel op HOT.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 59
Topics: 17
Lid sinds: Jun 2012
Die koperen veer hoort standaard aan je kachelradiateur gemonteerd te zitten. Deze zorgt voor een goede fijnafstelling. Haal je hem weg of plaats je hem elders dan is de kachel niet goed fijn af te stellen.
Berichten: 38
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2012
[ATTACH=CONFIG]76[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77[/ATTACH]
De twee T stukken heb ik inderdaad aangetroffen, ik ga er voorlopig maar vanuit dat dat in orde is en dat de oorzaak van de slechte doorstroming in iets anders moet zitten....De kachelkraan heb ik niet kunnen vinden waar behoort die te zitten? Koelvloeistof is goed op pijl en ik heb niet de indruk dat er ergens iets lekt oid..
gr Sander
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is een B23A, een motor van later datum. Of de carburateur is van een B23A op de originele B21, dat kan ook, het werkt allemaal.
De kachelkraan zit achter het schutbord, boven het gaspedaal zo'n beetje. Die T stukken zitten er netjes in voor de rest. Kijk eens naar de thermostaat voorop het blok.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 38
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2012
Voor die kachelkraan, moet het dashboard er dan uit of kom je er zo bij?...ik zal de thermostaat ook nakijken
gr Sander
Berichten: 38
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2012
vanmiddag eindelijk tijd gehad om een shet een en ander na te lopen. De kachelkraan bekeken en open en dicht gedraaid, echter geen resultaat in warmte. Het vermoeden is nu dat de thermostaat bij de kachelkraan niet functioneert. Een luchtbel hebben we uitgesloten door de retourslang los te koppelen en even gas te geven...koelvloeistof spoot eruit..dus geen luchtbel het was echter niet heet ... Vandaar de gedachte dat de thermostaat niet werkt. Zitten we op de goede weg of heeft iemand nog een suggestie
groet sander