Berichten: 59
Topics: 17
Lid sinds: Jun 2012
Mijn automaatbak AW70 schakelt bij koude motor erg laat en soms niet. Als de bak goed warm is schakelt de bak weer goed.
Hiervoor heb ik een powerflush laten uitvoeren bij TPR powerflush uit Nieuwkoop (aanrader).
De flush is erg netjes en goed uitgevoerd, ook heeft de eigenaar veel verstand van volvo's.
Helaas is de flush niet voldoende geweest.
Na een internetspeurtocht krijg ikzelf het vermoeden dat de governor gereinigd moet worden.
In ieder geval is het een poging waard. Via de groene boekjes heb ik wel al informatie.
Mijn vraag is: Heeft iemand van hier dit al eens gedaan?
Ben je de gereedschappen die in het groene boekje staan echt nodig?
Is dit goed te doen en zijn er nog dingen waar je aan moet denken?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 December 2012, 17:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2012, 17:20 door Marc1970.)
Dit ziet er DHZ-baar uit voor mensen met heel veel geduld en liefde voor O ringen en wegvliegende veertjes:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmis...ebuild.htm
Mijn ervaring met Volvo gereedschap is dat je er zonder ook wel komt maar eerder iets stuk maakt en dat het zeker langer duurt.
Revisie is nauwelijks rendabel schat ik, er zijn best wel AW70/71 bakken te vinden tweedehands.
Oh kijk de governor zit redelijk voor het grijpen:
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...omaat.html
Zou die van een tijdje ronddraaien met schone ATF niet opknappen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 59
Topics: 17
Lid sinds: Jun 2012
Marc1970 schreef:Dit ziet er DHZ-baar uit voor mensen met heel veel geduld en liefde voor O ringen en wegvliegende veertjes: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmis...ebuild.htm
Mijn ervaring met Volvo gereedschap is dat je er zonder ook wel komt maar eerder iets stuk maakt en dat het zeker langer duurt.
Revisie is nauwelijks rendabel schat ik, er zijn best wel AW70/71 bakken te vinden tweedehands.
Oh kijk de governor zit redelijk voor het grijpen: http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...omaat.html
Zou die van een tijdje ronddraaien met schone ATF niet opknappen?
Die eerste link van jou moedigd mij echt aan om ermee aan de slag te gaan :frown:
Ik zaleerst nog even afwachten of het beter wordt, maar zit die governor wel in de olie?
Volgens mij stroomt er alleen olie doorheen, maar dat hoop ik dus ook hier te weten te komen.
Berichten: 59
Topics: 17
Lid sinds: Jun 2012
Nou na 1000 km richting Frankrijk nog steeds geen verbetering. Ik wil dus echt die governor eens schoonmaken, zijn er echt geen mensen die dit al eens gedaan hebben?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is de governor een klepje wat door middelpuntvliedende kracht van de uitgaande as geopend wordt en door een veer gesloten. Ik denk wel dat-ie aardig in de ATF zit. Dan zou die in een koude bak minder vlot reageren dan in een warme, dat kan ik me niet eigenlijk niet zo goed voorstellen, ATF is warm en koud erg glibberig.
Maar het zit voor het grijpen min of meer, dus probeer eens wat. Heeft-ie geen last van een losse uitgaande as? Dat zou de werking vd governor kunnen beinvloeden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 December 2012, 22:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 December 2012, 22:57 door Marc1970.)
Post #27 iemand die een soortgelijke governor van een Benz uit elkaar haalt:
http://www.peachparts.com/shopforum/dies...diy-2.html
AW7X Diagnostic Notes van
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmis...issionLife
Governor Pressure Test. [Tip from Abe Crombie] The governor is best checked with a gauge attached to the tap point on driver's side of trans on case just forward of tailhousing joint. This plug is a 8mm X 1.0 bolt. The gauge fitting used is an o ring sealed hollow bolt with a cross-drilled bolt that goes through fitting in hose from the Volvo special tool gauge. You may be able to fashion something like this. The gauge needs to be able to read 60 -70 psi at least. The pressure should correspond more or less to the road speed once you get to 10 mph or above. Approx 1 psi per each mph.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969