Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AW70/71 L plug and play onder 244 modeljaar 1983?
#1
Er is al redelijk wat geschreven over de conversie van een BW55 naar AW70 / AW 71 voor de 240.
Ik wil deze ombouw ook gaan uitvoeren (daarom zoek ik ook een geschikte AW70/71-L).

In andere topics heb ik gelezen dat het van het bouwjaar afhangt of je een alternatieve baksteun moet fabriceren.

Weet iemand of een AW70/71 zo past in plaats van mijn BW55 onder een 244 modeljaar 1983?

Is het verder gewoon plug and play?
Dus:
- kortere aandrijfas
- koppelomvormer van AW70/71 gebruiken
- stangenstelsel van AW70/71 gebruiken
- olieleidingen van AW70/71 gebruiken
- pook van AW70/71 gebruiken
- overdrive elektra aansluiten
- staartstuk t.b.v. mechanische telleraandrijving overzetten van BW55

Of zie ik iets over het hoofd?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Mijn 1979 245 had achter de baksteun geen gaten. Als er een extra bevestigingsmogelijkheid had gezeten dat was het plug en play voor de baksteun geweest. Volgens mij hebben de latere modellen vanaf 80/81 met grote achterlichten net als jou 83-er 244 dat extra gat wel voor de baksteun dus dat gaat goed.

Ik heb nog wel een aw70/71 pook liggen. Maar je moet je afvragen of je deze wel nodig heb. Als je de auto voor dagelijks verkeer heb en niet met zware last gaat rijden kun je ook die lock-up (overdrive or whatever) totaal uitsluiten. Neem de solenoide en doorboor de 2 kanalen en neem de binnenste o-ring weg en de auto schakelt altijd soepel in de 4e.

Rest van je lijstje klopt wel.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Mooi om te horen dat mijn chassis is voorbereid op de baksteun.
Er gaan inderdaad nieuwe filters en pakkingen in.

Wat ik me nog bedacht, heb ik een langere tellerkabel nodig?

De OD aansturing gewoon bypassen is wel een goed idee inderdaad.
In m'n 245 heb ik de OD er ook gewoon altijd op staan.

Wat is een redelijke prijs voor het geheel wat ik zoek?
(bak incl. omvormer), stangen, olieleidingen, aandrijfas, etc)
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
als er geen voorbereiding is kun je er altijd zware inserts voor M8 intrekken, mits de "chassisbalken" verderop hetzelfde model hebben..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
kijk ook even of je de baksteun mee kunt nemen, misschien is die net anders.

tellerkabel is volgens mij langer, kan hem zo snel niet vinden
Antwoord
#6
Wat is een gebruikelijke / redelijke prijs voor alles wat ik nodig heb voor de ombouw incl. de bak etc?

Of kan ik beter op zoek naar een sloper?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Een sloper lijkt me voordeliger. En, niet onbelangrijk, dan kan je de automaat testrijden. Aan een losse automaat valt niks te zien.
Ik zou zeggen een 740, maar dan heb je kans dat een paar afstanden en bochten (leidingen, schakelding, as) anders zijn. Met een beetje geduld, 200 euro?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
compleet voor een goede met assen, baksteun, kabels, kabelboom etc mag je toch wel rekenen op een 300euro. daar kijk ik niet van op
Antwoord
#9
Zijn er nog verschillen onderling bij een AW70/71L of die vervolgens past op mijn B23E?
Maakt het nog uit achter wat voor motor hij daarvoor heeft gezeten?
Zo ja, welke passen wel/niet?

En hoe kan ik een voor een B23E geschikte AW70/71L herkennen?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#10
Op het plaatje staat bv. 30-70 of 30-71L, de pook is PRND21, van achter een 4 cil benzine, geen 16V, 1982-1998. De AW71 is wat steviger maar is misschien ook 'steviger' gebruikt. Ik denk dat Volvo de Aw71 achter de de B23E had gezet.

Het nadeel van een sloper is dat je naderhand zit met een auto waar de honden geen brood van lusten en waar onderdelen technisch ook weinig van over blijft. Ik heb er vorig jaar 1 gekocht voor 200 euro (voor het blok), net quit (kiet, quite?) gespeeld.

PLaatjes hier: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=716069

03-71, excuus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.747 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.388 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.687 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 11.757 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Achter as 240 onder 140. Madman 16 14.039 30 May 2016, 12:19
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd
  As in staartstuk AW70 Roboer 2 2.148 30 March 2013, 08:32
Laatste bericht: Roboer
  Reinigen governor AW70 Roboer 5 5.600 24 December 2012, 22:43
Laatste bericht: Marc1970
  automatenbak (AW70/AW71) lekkage bij stilstand markfranken 1 2.628 6 December 2012, 01:23
Laatste bericht: peter145
  Welke flexplaat/koppelomvormer voor conversie Volvo 164 naar AW70/71? polestar-volvo 3 2.971 12 February 2012, 20:54
Laatste bericht: skidje
  welke vsbak past onder 240 van'81? the_former_saint 4 2.774 25 December 2011, 23:57
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)