Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
265 met AW70/71 bak..
Hey, hallo

Ik ben na lang zoeken sinds kort een trotse bezitter van een in redelijke staat zijnde 265 GL – 1978. B27-E (lpg) Motor draait als een zonnetje, zuipt geen olie en trekt als een beest. ;D

Deze is ooit geconverteerd naar een AW70/71 automaat uit een 760, maar nooit voltooid en mis ik de OD en Kickdown maar verder loopt het prima. Hij is niet geconverteerd door de persoon van wie ik hem heb gekocht, deze had er geen enkele notie van wat er allemaal met deze Volvo is gebeurd en wat wel of niet meer origineel is.

Ik start deze topic uit enthousiasme met ietwat ongeduld en heb me er nog niet helemaal van kunnen overtuigen wat er nu exact voor automaat onder ligt. (Hij staat nu even ivm gebrek aan ruimte bij de automonteur voor een onderhoudsbeurt en kan dus niet meteen kijken) Volgens de info die ik vandaag via dit geweldige forum heb kunnen vinden is het in ieder geval een AW70/71 misschien zelfs met Lockup. (Ik ga mij hier bij de eerste beste gelegenheid van overtuigen)

Ik heb het voornemen om deze conversie geheel compleet zo origineel mogelijk af te bouwen.

Zover ik kan nagaan is de Km/h teller unit ook omgebouwd en waarschijnlijk ook uit die 760. Daarover heb ik hierover verder geen vergelijkingsmateriaal kunnen vinden, maar vermoed dus dat het OD lampje daar nog in zal zitten.

De voor mij belangrijke info die ik via hier al heb gevonden, heb ik voor het gemak op m’n eigen stekkie gedumpt.
http://members.home.nl/alsdewiedeweerga/...nsmission/

Maar goed, ik mis dus nog de schakelpook met OD drukknop en de kabelboom om de hele handel aan te sluiten. En de originele 760 kickdownkabel die nog in de bak is gemonteerd is te kort.

Mijn vragen:
Welke keuze uit Volvo modellen heb ik in mijn zoektocht naar compatibele spulletjes?
Zijn er hier misschien leden die nog bruikbare spulletjes en of documentatie in de aanbieding hebben om dit project tot een goed einde te brengen? Kan hier iemand met een afbeelding of zo laten zien waar de OD indicator lampje standaard hoort te zitten??

BVD Smile

Marcel..
Antwoord
Laat ook eens wat foto's van je 265 zien, met het kenteken, dan is er misschien wel iemand die je iets over het verleden van je aanwinst kan vertellenn Wink We zijn dol op Volvo foto's dus je doet er een hoop mensen zowiezo een groot plezier mee. :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Smile Goed idee Zwarte Flirt, zal ik zeker doen al zal dat nog even duren, ik ben 'm zeker nog een week kwijt en mis 'm nu al :-\ .... Ben zelf namelijk niet zo'n fotograaf en bezit geeneens een fatsoenlijk fototoestel. Maar dat komt wel in orde, gaan we doen in "ik en mijn volvo?" Ben benieuwd of iemand van hier aan deze Volvo heeft gesleuteld..

Echt een juweeltje is het nog niet, maar heeft voor een kar met bijna 30 jaar in het Nederlands klimaat wel nog de potentie hiervoor. Is zilver grijs met zwart leer en schuifdakje, interieur is redelijk goed al moet er wel wat geflikt worden hier en daar. Heeft ook wat aandacht nodig ivm roestplekjes en rubbers maar verder nog keihard en lekt nog nergens. Er was laatst een Volvo verzamelaar bij mijn monteur op bezoek en die stond volgens hem na een korte inspectie meteen al te watertanden en kreeg ik zonder twijfelen een gelijkwaardig bod richting aanschafprijs. Wink Maar daar heb ik 'm niet voor gekocht natuurlijk, dat gaf me wel een heel goed gevoel en de wetenschap dat ik zeker geen verkeerde deal heb gemaakt.
Antwoord
Als deze in de buurt van A'foort te koop stond (in een schuur) en de eigenaar kwam ergens verder vandaan weet ik volgens mij wel iemand die deze geinspekteerd heeft. Was er ook niet iets met een kenteken waarop 4 cilinders wordt vermeld?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Volgens mij zit het OD lampje standaard in alle volvo's.
Zij het in meerdere uitvoeringen
verder kan ik je niet veel wijzer maken
Maar wel mooi dat een 6 pitter terug op de weg komt!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Volgens mij zit het OD lampje standaard in alle volvo's.
Zij het in meerdere uitvoeringen
verder kan ik je niet veel wijzer maken
Maar wel mooi dat een 6 pitter terug op de weg komt!

Dank je voor de ingeving, peter..
Helemaal vergeten dat ik nog een oude mech. km/h teller in de doos had liggen hij viel me vandaag in de handen..
Hier eens met de zaklamp in geschenen en daar zit idd een OD rechts in het midden tussen de TEMP|TANK.
Onder TEMP zit de OD en onder TANK zit 'n CH beide groen.. Smile

skidje schreef:Als deze in de buurt van A'foort te koop stond (in een schuur) en de eigenaar kwam ergens verder vandaan weet ik volgens mij wel iemand die deze geinspekteerd heeft. Was er ook niet iets met een kenteken waarop 4 cilinders wordt vermeld?
Ik heb 'm in oktober gekocht bij Dordrecht, volgens papieren origineel Nederlandse 265 afgegeven Mei 1978.
Er is ooit door een liefhebber met grote plannen aan gewerkt en onderhouden dat is duidelijk, maar daarna ook langere tijd niet, want er zat meer mos in de kieren van het sierstrip-werk dan in m'n tuin tussen de tegels ;D (zoiets hoort ook niet onder een boom te staan). Maar meer daar over straks in het IEMV subject met wat foto'tjes, gisteren wat met 'n fotograaf geregeld Wink
Antwoord
ZoZo schreef:Onder TEMP zit de OD en onder TANK zit 'n CH beide groen.. Smile

Ik denk beide oranje Wink
en bij een automaat is het eigenlijk geen OD lampje, maar een pijl omhoog (waar ze dat vandaan hebben is me een radsel)
Maakt op zich niet uit natuurlijk, als je maar weet dat OD aan of uit is Wink
Antwoord
Dat pijltje omhoog herken ik wel dat heb ik ook alleen dan als ik de 4e trap van de autm. blokkeer
en hem dus vastzet in z'n 3e .

Maarja da'swel weer een 900 en misschien nÃt weer effe anders .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Niet anders dus.
In de 240 automaat is het ook zo dat het pijltje aangaat als je de od uitschakeld
Antwoord
??? Ik nu dus een dagje de Volvo op de brug gehad.. En hebben ze vrdme het type plaatje van de bak afgesloopt.. Maar als ik uitga van alle info die ik tot nog toe heb kunnen vinden moet het gewoon een AW70/71 zijn.. Het enige wat ik nu dus weet is dat deze uit een 760 komt het bouwjaar is me nog steeds onbekend.

Ik zie een solenoid met ÃÃn Rode draad en iets verder richting cardan zie ik een 2e schakelaar met een Bruine draad, waarover ik geen documentatie kan vinden. Na wat telefoneren met een Volvo man (Helaas zonder brug of smeerput :-[ ) is die laatste vermoedelijk de schakelaar voor de achteruitrij-verlichting. Maar deze is nergens op aangesloten en toch heb ik achteruitrij-verlichting die werkt. Nu vermoed ik dus weer dat deze bij mij ergens in de schakelmechanisme van de pook wordt geregeld.

Maar goed vermoedens zijn mooi maar weet ik nog steeds niets zeker. Is er hier iemand die dit al eens gezien heeft en zeker "weet" wat die 2e schakelaar moet voorstellen?? Zodat ik daarmee misschien ook +/- een bouwjaar kan vaststellen.

Na nog eens goed zoeken, veel lezen hier op het forum en bedradingschemas bestuderen denk ik tussen de regels door te hebben begrepen.

"Dat ik eigenlijk helemaal geen OD relay cq shakelaar nodig heb om de OD te laten functioneren".

Constant spanning op de solenoid is dus OD engaged en schaked deze de bak gewoon automatisch door bij het bereiken van de juiste snelheid resp. weer terug (met of zonder gebruik van de kickdown). De schakelaar en Relay schakelen de OD dus alleen maar uit voor als je deze niet wil gebruiken en schakeld een OD off lampje in op instrument panel bv. voor het vervoeren of trekken van zwaar materiaal. Nou ben ik dat beslist niet meer van plan om deze auto nog zwaar te belasten ze is nm. gewoon met de VUT en zal de dagen die haar nog resten alleen maar lekker rustig cruisen.

Zit ik hier goed te denken en kan ik gewoon die solenoid zonder omwegen meteen vol op de 12 volt voeding knallen?
Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.747 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.687 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 11.757 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  As in staartstuk AW70 Roboer 2 2.148 30 March 2013, 08:32
Laatste bericht: Roboer
  Reinigen governor AW70 Roboer 5 5.599 24 December 2012, 22:43
Laatste bericht: Marc1970
  automatenbak (AW70/AW71) lekkage bij stilstand markfranken 1 2.628 6 December 2012, 01:23
Laatste bericht: peter145
  Welke flexplaat/koppelomvormer voor conversie Volvo 164 naar AW70/71? polestar-volvo 3 2.971 12 February 2012, 20:54
Laatste bericht: skidje
  AW70/71 L plug and play onder 244 modeljaar 1983? oudevolvo 41 21.309 2 March 2011, 10:25
Laatste bericht: oudevolvo
  AW70 van V6 aan B21A ? jero 1 1.645 21 February 2011, 10:44
Laatste bericht: Jw240
  iemand info over een AW70/71 achter een B30? skidje 3 2.944 12 June 2010, 16:21
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)