Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ombouwen Volvo 140 automaat van 3-bak naar aw71l
Ik ben in het bezit van een Volvo 142 2 liter b20 van 1968 met een bw55-bak. Dit is een 3-bak automaat. Ik wil deze ombouwen naar een aw71l-bak. Dit is een 4-bak met lock-up.
Kan iemand mij vertellen :
- is er een bestaand koppelingshuis voor ?
- kan ik de originele stuurbediening gebruiken voor de aw71l ?
- is de lengte van de cardanas goed of moet deze aangepast worden ?
- komen de flenzen overeen ?
- zie ik nog iets over het hoofd ?
Antwoord
Ik heb samen met Frox een M47 in een 140 gebouwd (van '73). Dat was zo goed als 'bolt on'.
Sommige dingen komen wel overeen, met jou plan.

1. koppelingshuis
ik denk niet dat er een koppelingshuis bestaat voor een B20 met moderne versnellingsbak. Kunnen de koppingshuizen van de automaten er uberhaupt af? Ik zie wel dat er adapterringen te koop zijn zijn bij Huke Basart.
Anyway het boutpatroon zou van een late redblock zou wel overeen moeten komen met die van de B20. Nadeel is dat je automaat dus scheef onder de auto hangt. Ik ben niet zo thuis met automaten, ik weet niet of dit wel kan met een automaat ivm de olie.

2. Bediening.
Weet ik niet. Volgens mij heeft een AW71 wat meer standen en mogelijkheden dan de ouderwetse bak. Daar moet misschien wat geknutseld worden. Ook als je de bediening van de AW71 wilt gebruiken moet je misschien wat knutselen om de pook door de tunnel te krijgen.

3. Als de bij de automaat behorende cardanas van een 240 neemt past dat ook onder een 140. Vanaf het schutbord totaan achter zijn het eigenlijk dezelfde auto's.

4. Je moet inderdaad de fles voor de achteras ook meenemen van de 240 achteras. Die op een 140 is net wat ieler.

5.1 Heb je wel genoeg ruimte in de tunnel?
5.2 Hoe ga je het doen aan de kant van de motor, thv het vliegwiel.
5.3 De versnellingsbaksteun en -balk.

Is dat een
Antwoord
Een 142 werd origineel geleverd met een BW35, ik neem aan dat je die bedoelt? Het is hoe dan ook een onding...

Ik denk dat je voornamelijk ik de knoop komt met de versnellingsbaktunnel. De latere modellen hebben een bredere en hogere tunnel, waar ook de pook doorheen steekt. Ik denk niet dat je de AW71 zomaar in de smalle/lage 142-tunnel kunt schroeven.

Als je de tunnel uit een nieuwer model overzet (2x slijpen + 1x lassen), denk ik dat je met een adapter zoals genoemd een heel eind komt. Maar het is nogal een klus, zou je niet beter gaan voor een handbak met overdrive (M41)? Dat is erg makkelijk in te bouwen, het past allemaal zoals het hoort. Geen gedoe met de tunnel (wel een M41 met lange pook vinden!), aandrijfas kan blijven, je hoeft eigenlijk alleen het rempedaal te vervangen voor rem + koppeling. Ik heb mijn 142 van de zomer omgebouwd van BW35 naar M41 en dat bevalt er goed! De auto voelt veel vlotter aan en rijdt een stuk relaxter op lange stukken (20% lager toerental).
Antwoord
Als je B20 nu een BW55 heeft, zal de AW71 er ook wel achter passen. Maar het lijkt me eerder dat je een BW35 hebt, origineel uit die tijd. Dan heb je een aantal ingrijpende aanpassingen te gaan, de kanteling (automaat kan niet schuin hangen), de bediening (van stuur naar vloer) en de afmetingen (AW is 20 cm langer), de baksteun en de aandrijfas met flenzen her en der maar dat zijn kleinigheidjes.

Verder heeft de B20 meest een 6 gaats krukas terwijl de AW een 8 gaats 'vliegwiel' (flexplaat) heeft, zal wel boren worden. Voor de bediening en de ruimte kan je een 240 tunnelbak uitzagen en erin lassen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
kijk even op http://www.hukebasart.nl/ hij kan je de nodige adviezen geven en de juiste spullen leveren. Het is vaker gedaan maar of het werk en de investering het waard is kan ik niet beoordelen.

Minder toeren maken op hoge snelheid is minder geluidsoverlast en minder benzineverbruik, daar tegenover staat in mijn ogen dat de motor meer kracht moet leveren vor dezelfde bewegingsenergie.

Hetzelfde geldt namelijk voor het veranderen van de overbrenging op je achteras.

Weet niet of een B20A op LPG met 80 liter achterin dit leuk zal vinden...
Antwoord
Los van de al genoemde uitdagingen ga je er nog een paar tegenkomen:
- Peilstok zit bij de BW35 aan de andere kant dan bij een AW71L en heeft een andere vorm
- Startblokkeerschakelaar (etc) zit bij de AW71L in de pook en bij een BW35 aan de bak
- Je AW71L moet je voorzien van een mechanische telleraandrijving aansluiting

Handige info:
*) Out with the Old, in with the New (BW35 to AW70 Conversion)
*) Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat

Qua vermogen gaat je B20 het denk ik wel trekken.
Het veranderen van de overbrenging van je achteras heeft impact op alle versnellingen.
Nu voeg je vooral een overdrive (en lockup) toe. Dan is de auto al op snelheid en hoeft de motor vooral te zorgen dat de auto op snelheid blijft.
De combinatie hoogste versnelling + bergop met gewicht gaat alleen niet zo goed samen.

Een B20 kan ook een D-type overdrive hebben en die heeft overbrenging 0,756:1 en je AW71L heeft 0,69:1
Van je BW35 is je eerste overbrenging 2,39:1 en een AW71L heeft 2,45:1
De tweede en de derde zijn gelijk.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ik heb m'n Volvo 145 (bouwjaar 71) 2 jaar geleden omgebouwd van een BW35 naar AW71L. (Zie ook http://www.carrelation.nl/story.php?story=525 voor een korte beschrijving.) De bak past net in de bestaande tunnel (zonder aanpassingen). Je moet wel de aandrijfas inkorten (flens past), de versnellingsbaksteun verbouwen en een adapterring regelen bij Huke (incl inkorten behuizing). Op zich al handig als je nu al een BW-55 hebt. Daarvan heb je namelijk het staartstuk nodig (met mechanischische kilometertelleraandrijving).
Ik heb ook stuurschakeling; hiermee bedien ik nu ook de AW71. Met het stangenstelsel wat ik in elkaar geknutseld heb, kan ik alleen geen gebruik maken van de lage verzetjes. Maw de bak vastzetten in z'n 2 of 1 lukt niet. Ik heb wel de beschikking over P,R,N,D. Bovendien kan ik de overdrive uitschakelen met een wipschakelaar.
Dan nog wat. De AW71L bak heeft geen schakelaar op de bak zitten voor achteruit-rijden-verlichting en startblokkering. Deze heb je wel nodig bij de stuurschakeling, als je verlichting en startblokkering wilt tenminste. Daarvoor kun je de automaatbakschakelaar voor de AW30-43 gebruiken.
Antwoord
Oh ja, de peilstok.... omdat ik niet in de knoei wilde komen met de schakelstangen, heb ik de peilsok naar de ander kant van de bak verplaatst. Die peilstok is echter een ramp, niet te buigen (bros) en heel lastig te lassen (zeer dun). Ik denk dat ik daar nog de meeste tijd mee zoet geweest ben. De peilstok heb ik nooit meer helemaal dicht gekregen; er zitten nog wat haarscheurtjes in.... olielekkages heb ik uiteindelijk verholpen met een MacGyver oplossing; namelijk voeibare pakking op z'n plek gehouden met slangeklem.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 403 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.729 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 531 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.148 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.315 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.338 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.413 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.560 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Welke automaat? Archermusic 10 8.155 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.382 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)