Topics: 17
Hallo,
Mijn broer heeft een Volvo 240 sedan (Amerikaanse uitvoering) met schakelindicator. Er licht een gele pijl op rechts onderin de teller unit bij een bepaald toerental.
Is iemand bekend met het inbouwen van zoiets in een Europese 240? Ik neem aan dat het op vacuüm werkt en wellicht een relais ergens.
Mocht je ideeën of tips hebben, laat van je horen!
Groet,
Jeroen
Ik heb het wel eens gezien in een electrisch schema inderdaad, volgens mij werkt het op het aantal toeren... er is een speciaal relais voor met kabelboom, heeft iemand hier een plaatje?
Topics: 9
In de LH2.4 kabelboom zit een signaaldraad, komt uit in een stekker welk in het instrumentencluster komt. Of dat met relais is weet ik niet.
Bedankt voor de eerste reacties. Een plaatje van een kabelboom met relais zou al veel helpen. Ik zal eens zoeken of er iets vermeld staat in het elektrisch schema in het Haynes boek. Ik had er nog niet aan gedacht daar te zoeken.
Ik zit net het Haynes boek te lezen. Hierin staat dat je een koppelingspedaal sensor en een control unit nodig hebt. De controle unit bepaald met een signaal van de ontsteking (toerental) en met een signaal van een snelheidssensor op de achteras of er geschakeld moet worden (dus lampje aan). De koppelingspedaal sensor geeft aan de control unit door dat er geschakeld is en dat het lampje weer uit kan.
Kortom, het antwoord op mijn vraag lijk ik zelf gegeven te hebben.

Het lijkt er dus op dat het niet zomaar aan te sluiten is. Helaas......
Of er moet iemand zijn die de onderdelen heeft liggen natuurlijk.
Wat een omslachtig systeem. Enkel een shiftlight wat werkt op toerensignaal is voldoende. Komt ie in het bereik dan gaat ie aan, schakel je over of minder je vaart (dus minder toeren) gaat ie uit.
Topics: 50
ik denk dat er een "standaard" toerental is waar je ontsteking uitgezet wordt, als de toeren te hoog worden..
wellicht is dat een goed uitgangspunt?
IMO zit dat in elke motor.. (toeren begrenzer)
Topics: 52
Een schakel indicator zal moeten weten wat je vraagt van de motor. Daarom zal er in ieder geval een gasklepstand of een vacuüm gemeten worden om te bepalen wat het economische toerental is om te schakelen denk ik?
Topics: 47
Automaatbak erin?
;-)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Volvo 142 B23 schreef:Een schakel indicator zal moeten weten wat je vraagt van de motor. Daarom zal er in ieder geval een gasklepstand of een vacuüm gemeten worden om te bepalen wat het economische toerental is om te schakelen denk ik?
Hoeft niet. Bijvoorbeeld deze Autometer:
Is gewoon zelf in te stellen op welk toerenbereik je de shiftlight aan wil laten gaan. Puur op signaal van de bobine.