Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help!! geen vonk / geen spanning
#1
Kay_Auke heeft bij mij de kachel vervangen helemaal blij mee!! ook heeft die nog even mijn tellertandwiel vervangen, zodat ik geen vervangende klok nodig heb.
Alles is dus achter het daschboard los geweest
Nu willen we zaterdag de Volvo starten en er is geen vonk meer, staat geen spanning meer op de bobine? en ook de lampjes van LPG schakelaar branden niet meer. We hebben ontstekingcomputer al vervangen dit was het niet, bobine voor de zekerheid vervangen was het ook niet (staat gewoon geen spanning op). Ik heb voor een paar weken al wel een paar keer storing gehad leek net of die een paar seconden volledig uitviel op snelweg en soms ook bebouwde kom dus of het nu wel of niet iets met de kachelvervangen te maken heeft betwijfel ik. Wie o wie heeft er tips ? morgenavond ga ik weer op onderzoek uit samen met een senior expert veel van VOLVO af weet en die weet hoe een spaningsmeter werkt, hoe kunnen we het beste te werk gaan? alle tips en trics zijn welkom. Alvast bedankt.
Antwoord
#2
O ja het is een 240GL nov. 86 met B230K blok met solox cisac carb en een elektronische ontsteking
Antwoord
#3
Er gaat een vrij dikke rode kabel van de accu naar een verdeelblokje op het binnenscherm en vandaar naar pin 30 op het contactslot. Staat altijd op 12V. De sleutel op stand II of III schakelt dit naar pin 15, vandaar gaat 12V verder de ontsteking in.
Controleer dit alles. O.a. te zware sleutelbossen slopen het contactslot wel eens schijnt.

Verder alle massapunten nakijken, ook die achter het dashboard, zijn meest zwarte of bruine kabels met oogjes eraan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Marc1970 bedankt ik neem dit mee, zag ook al een losse stekker maar die schijnen nergens voor te zijn:-( ook op het forum al een besproken onder "wat is dit"
Antwoord
#5
Senior expert belde net af dochter is omgehaald met ambulance, dan kun je beter een niet startende volvo hebben. Ik ben zelf even aan het knutselen geweest.
Marc er staat na pin 30 (dashboard lampjes werken wel) geen spanning op de (BL) blauwe kabel welke de bobine weer in gaat (vanaf pin15 , wel bij de bobine gemeten hoor, gaat over de zekeringkast weer retour). Ik heb het vraagbaakboek 75-88 erbij gehad blz 234. fig 20.8. Hij pakt ook 12 volt net voor bobine voor LPG dus dat zal ook geen spanning op de schakelaar kunnen verklaren. Massa punten heb ik zo gauw niet ontdekt. Hoe kan ik het contactslot omzeilen? om te kijken of het misschien hieraan ligt?
Antwoord
#6
Neem een 12V draadje direct vanaf de accu naar 15 vd bobine en starten maar. De 15 vd bobine is ook de 12V bron voor de ontstekingsmodule.

De blauwe draad loopt langs de ongezekerde kant vd zekeringkast, soms zitten die stekkers wat lossig, even aandrukken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
ik ga morgen proberen een rechtstreeks draadje te trekken, laat je het weten
Antwoord
#8
Ja hij doet het! wat is de volgende stap? kan natuurlijk aan draad liggen van contact retour naar bobine? o ja wat ik ook zag is dat de toerenteller niet werkt??
Blauwe draad langs de ongezekerde kant? van de zekeringskast, deze kan ik niet vinden waar is dat? sorry hoor maar ik ben een elektraleek...
Antwoord
#9
Toerenteller zal niet aangesloten zijn.

De volgorde is accu-verdeelblokje-contactslot30-contactslot15 (bij stand II en III)-ongezekerde kant zek 12-ongezek.kant zek. 11-bobine15 De zek.kast zit onderaan de linker A stijl achter een luikje, zeg maar links van de motorkapontgrendelgreep. Altijd nuttig om daar eens een kijkje te nemen en alle zekeringen na te lopen.

Pas op dat je de bobine niet te lang zonder draaiende motor op 12V laat staan wilde ik gister nog toevoegen, dan raakt-ie overhit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Hallo frihet.. Ik neem aan dat de kachel het wel goed doet nu? Achterop het contactslot zit zo'n bakelieten schijf met veel pinnetjes. Slijtage hierop heeft ook als een vd symptomen dat de functies vh middenconsole en instrumentarium uitvallen. Ik heb dit ooit gehoord maar nooit zelf ervaren.

Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 564 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 521 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.320 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.344 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 5.012 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.499 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Geen spanning radio snaakkie 1 3.952 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.427 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  Geen knipperlichten Stinky 5 4.765 11 July 2015, 14:39
Laatste bericht: Stinky
  Sigaretten aansteker en radio geen stroom skidje 3 3.957 13 April 2015, 10:23
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)