Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Kay_Auke heeft bij mij de kachel vervangen helemaal blij mee!! ook heeft die nog even mijn tellertandwiel vervangen, zodat ik geen vervangende klok nodig heb.
Alles is dus achter het daschboard los geweest
Nu willen we zaterdag de Volvo starten en er is geen vonk meer, staat geen spanning meer op de bobine? en ook de lampjes van LPG schakelaar branden niet meer. We hebben ontstekingcomputer al vervangen dit was het niet, bobine voor de zekerheid vervangen was het ook niet (staat gewoon geen spanning op). Ik heb voor een paar weken al wel een paar keer storing gehad leek net of die een paar seconden volledig uitviel op snelweg en soms ook bebouwde kom dus of het nu wel of niet iets met de kachelvervangen te maken heeft betwijfel ik. Wie o wie heeft er tips ? morgenavond ga ik weer op onderzoek uit samen met een senior expert veel van VOLVO af weet en die weet hoe een spaningsmeter werkt, hoe kunnen we het beste te werk gaan? alle tips en trics zijn welkom. Alvast bedankt.
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
O ja het is een 240GL nov. 86 met B230K blok met solox cisac carb en een elektronische ontsteking
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 October 2012, 09:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2012, 13:31 door Marc1970.)
Er gaat een vrij dikke rode kabel van de accu naar een verdeelblokje op het binnenscherm en vandaar naar pin 30 op het contactslot. Staat altijd op 12V. De sleutel op stand II of III schakelt dit naar pin 15, vandaar gaat 12V verder de ontsteking in.
Controleer dit alles. O.a. te zware sleutelbossen slopen het contactslot wel eens schijnt.
Verder alle massapunten nakijken, ook die achter het dashboard, zijn meest zwarte of bruine kabels met oogjes eraan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Marc1970 bedankt ik neem dit mee, zag ook al een losse stekker maar die schijnen nergens voor te zijn:-( ook op het forum al een besproken onder "wat is dit"
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Senior expert belde net af dochter is omgehaald met ambulance, dan kun je beter een niet startende volvo hebben. Ik ben zelf even aan het knutselen geweest.
Marc er staat na pin 30 (dashboard lampjes werken wel) geen spanning op de (BL) blauwe kabel welke de bobine weer in gaat (vanaf pin15 , wel bij de bobine gemeten hoor, gaat over de zekeringkast weer retour). Ik heb het vraagbaakboek 75-88 erbij gehad blz 234. fig 20.8. Hij pakt ook 12 volt net voor bobine voor LPG dus dat zal ook geen spanning op de schakelaar kunnen verklaren. Massa punten heb ik zo gauw niet ontdekt. Hoe kan ik het contactslot omzeilen? om te kijken of het misschien hieraan ligt?
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Neem een 12V draadje direct vanaf de accu naar 15 vd bobine en starten maar. De 15 vd bobine is ook de 12V bron voor de ontstekingsmodule.
De blauwe draad loopt langs de ongezekerde kant vd zekeringkast, soms zitten die stekkers wat lossig, even aandrukken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
ik ga morgen proberen een rechtstreeks draadje te trekken, laat je het weten
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Ja hij doet het! wat is de volgende stap? kan natuurlijk aan draad liggen van contact retour naar bobine? o ja wat ik ook zag is dat de toerenteller niet werkt??
Blauwe draad langs de ongezekerde kant? van de zekeringskast, deze kan ik niet vinden waar is dat? sorry hoor maar ik ben een elektraleek...
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Toerenteller zal niet aangesloten zijn.
De volgorde is accu-verdeelblokje-contactslot30-contactslot15 (bij stand II en III)-ongezekerde kant zek 12-ongezek.kant zek. 11-bobine15 De zek.kast zit onderaan de linker A stijl achter een luikje, zeg maar links van de motorkapontgrendelgreep. Altijd nuttig om daar eens een kijkje te nemen en alle zekeringen na te lopen.
Pas op dat je de bobine niet te lang zonder draaiende motor op 12V laat staan wilde ik gister nog toevoegen, dan raakt-ie overhit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.453
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hallo frihet.. Ik neem aan dat de kachel het wel goed doet nu? Achterop het contactslot zit zo'n bakelieten schijf met veel pinnetjes. Slijtage hierop heeft ook als een vd symptomen dat de functies vh middenconsole en instrumentarium uitvallen. Ik heb dit ooit gehoord maar nooit zelf ervaren.
Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..