Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na 16 jaar opstarten: waar op te letten? Wel een ford.. Sorrie..
#1
Beste mensen,

Mijn vriend Hans heeft een transit uit 1975. De wagen is 16 jaar terug weggezet. Dinsdag gaan we er nieuw leven in blazen. We zijn naarstig op zoek naar tips. Om maar wat uitdagingen te noemen:
- olie aftappen of carteldeksel eraf en reinigen?
- benzine: aftappen, of mengen met nw benzine?
- tank reinigen of niet?
- acties aan de carburateur?


Van die dingen...
Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over kwijt..

Wimme
Antwoord
#2
bougie's er uit, beetje machineolie of grasmaaierolie op de zuigers om de zuigerveren los te weken, nu alvast doen..

ondertussen
  • controleren of de brandstofslangen naar pomp en van pomp naar carb niet verdroogd zijn, anders vervangen
  • verdeelkap er af en reinigen, controleren op corrosie, anders vervangen, geldt ook voor de rotor en puntjes. beetje "schoonmaken" met een fijn schuurpapiertje kan, maak het niet te gek.
  • bougie en bobinekabel kan verdroogd zijn, dan mis je je vonk voor een groot deel. indien nodig vervangen
  • beetje verse benzine in de carb pompen, met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterkamer tikken om eventueel vastzittende naald voor te zijn, zo mogelijk met de eigen pomp (losnemen en handmatig pompen) deze kan ook stuk zijn/gaan, membraam scheurt. Let dan vooral op of er geen benzine ergens uitkomt, pakking, overlopen op de uitlaat e.d. (heb het bijna zien misgaan met een Lotus Europa na ook zo'n tijd..!)
  • monteer een brandstoffiltertje in de leiding van pomp naar carb
  • check of er nog leven in de remmelarij zit
  • koppelingplaat niet vast?
  • als eea enkele dagen geweekt heeft, bougies er uit en handmatig op de krukaspoulie voorzichtig proberen rond te draaien, hoor je geen vreemde geluiden dan enkele malen ronddraaien.
  • kannetje verse benzine met een eindje slang aan de pomp, laat de tank en toevoerleiding eerst maar even buiten spel.
  • oliepeil checken
  • verse accu plaatsen, op contact zetten, opletten of alleen dat wat moet werken het doet, er kunnen kabel doorgeknaagt zijn, spanningregelaar geoxideert, zo ook kabelaansluitingen.
  • zonder bougies op de startmotor rondgooien, steeds nooit langer dan een 10 seconden, even wachten, weer starten, herhalen tot het oliedruklampje uitgaat, eventueel nog een paar keer herhalen, zodoende is de olie behoorlijk rondgepompt en zit ie boven in het blok.
  • als het goed is heeft de brandstofpomp zijn werk gedaan en is de carb vol, nu vooral even zien of ie niet lekt/over loopt.!
  • alles uit, bougies plaatsen, je kunt van te voren nog checken of er een vonk is, 1 bougie aan een kabel, aan massa leggen en starten, dan moet ie vonken.
  • met het blok dicht, de dopjes op de bougies ook vast en de kabels duidelijk vast geklikt en ook lekker vast in verdeelkapje en bobine, sleutel om en zien of er wat gaat leven. Vooral niet oeverloos doorstarten..!! en probeer verzuipen te voorkomen.. en niet meteen trappen..!

suc7!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Ah, te gek.

Zeer bedankt. We gaan ermee aan de slag!

Nog 2 dingetjes: Wat zou jij doen met de motorolie? Vervangen natuurlijk, maar zou je de karterpan moeten reinigen en dus demonteren?

Enn.. De motor staat niet vast. Sterker nog, hij is met de hand rond te draaien aan de ventilator. Je ziet de kleppen bewegen. Lijkt dus geen of nauwelijks compressie te zijn. Veren zouden slecht kunnen afsluiten, maar zo weinig compressie is wel raar. De wagen is met een uitstekend lopende motor weggezet. Raar he?

Thanks a 1.000.000
Antwoord
#4
Als het nou een volvo was geweest had je alleen de accu hoeven opladen, de sleutel in het contact hoeven te steken en vervolgens om te draaien. Wink
Antwoord
#5
hangt er helemaal vanaf of er nu "bagger" in het carter zit, maar dan nog.. geen idee of ie rijdbaar is/mag, normaliter goed warm rijden, iig met de olie op max niveau, aftappen en helemaal laten uitlekken. het is handig als de carterdop toevallig een magneetplug is, die ook meteen ontdoen van de rommel, meteen een goede indicator van een "versleten"motor, microscopische metaaldeeltjes blijven daar aan zitten. Als ie helemaal leeg gedruppelt is, nieuw olifilter er op, nieuwe olie, gewoon hetgeen er in hoort en het liefst het materiaal wat altijd gebruikt is. Dit ivm de verschillende samenstellingen van de diverse oliemerken. Door het minder of juist meer toepasen van reinigende dopes kan vastgekoekte rommel losraken en verderop een oliekanal verstoppen (in het ergste geval..). Op de peilstok in de gaten houden of deze snel vervuild/zwart wordt, desnoods na 500km nogmaals aftappen en dan zou dat iig voorlopig goed moeten zijn. En dan in de gaten houden of ie de olie snel verbruikt.. Schrik niet van manco's die veroorzaakt worden door langdurig stilstaan. Wiellagers krijgen daar ook een tik van, keerringen voor vet en olie, afdichtingen in het remsysteem, de rubberen leidingen hiervan kunnen zeker dichtgaan zitten door veroudering, remvloeistof vervangen biedt dan zeker geen soelaas meer en nieuw is veilig..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
DopdeDouwer schreef:Als het nou een volvo was geweest had je alleen de accu hoeven opladen, de sleutel in het contact hoeven te steken en vervolgens om te draaien. Wink
..zeker het geval..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Hihi..

big smile... Ik zet um door naar mijn maat. Wellicht geeft íe de ford een schop in ruil voor een auto..
Antwoord
#8
Zeer bedankt. Erg blij mee.

Houd jullie op de hoogte~!
Antwoord
#9
Beste mannen,


Het opstarten van de ford is goed gelukt. Dank voor alle tips, vooral ook namens mijn vriend Hans.
Grappig om te melden is, dat we nogal gepuzzeld hebben om de ontsteking aan te sluiten. Kabels losgetrokken zonder te nummeren. Dat kan bij een V4 lastig zijn. Na een paar pogingen te hebben gedaan, kwamen we erachter dat de rotor nog niet was teruggeplaatst. Tja,. dan kun je proberen wat je wilt!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Wink Wie weet waar dit vandaan komt? maarten240 3 1.177 30 April 2023, 16:39
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 2.278 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  APK-vrijstelling bij 50 jaar MacVolvo 6 8.166 26 October 2020, 12:49
Laatste bericht: Marc1970
  Waar zijn de mods? aRjen.T 18 11.542 10 August 2019, 00:48
Laatste bericht: Dopski
  Waar verkopen Volvoson 4 3.930 9 July 2018, 21:44
Laatste bericht: Dopski
  LPG tank ouder dan 10 jaar- illegaal?! TransferSmout 8 15.493 15 August 2016, 22:33
Laatste bericht: TransferSmout
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 11.673 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Lange periode stalling; waar moet men op letten? Aspirant 10 10.138 18 June 2015, 13:37
Laatste bericht: Tank245
  maas in wet MRB ? Hele jaar rijden, 1/2 jaar betalen jero 16 15.218 20 July 2014, 20:06
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel 940 (waar laten) martin_b 1 3.136 25 January 2014, 17:50
Laatste bericht: volvosvenska

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)