Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
welke olie moet er in de stuurbekrachtiging? is dat hetzelfde als voor de remmen of anders ik moet er nog altijd eens wat bijgooien maar weet niet wat erin moet en vragen klinkt altijd zo snugger dus vraag ik t jullie even. vriendelijke groeten en alvast bedankt kom ik bij de automaterialen zaak weer lekker technisch over.
Vitara
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
ik gooi er gewoon ATF in, Dot 4 meen ik, zal er morgen eens naar kijken, Car geeft nu een cursus, en heeft de GLT mee
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
Holowkregel schreef:welke olie moet er in de stuurbekrachtiging? is dat hetzelfde als voor de remmen of anders ik moet er nog altijd eens wat bijgooien maar weet niet wat
Vooral GEEN remolie erin gooien :wink:
Zoals reeds gezegd: ATF dus.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
ATF in stuuroliepot.
DOT4 (remolie) in remolie reservoir
ga deze niet mengen met elkaar want dan heb je een probleem.
de rubberdelen die in het stuursysteem zit lossen op met de DOT4.
en andersom ook
Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
atf dus en geen dot 4 maar nu nou effe wat betekenen die namen/afkotingen. ik ken ze van de busjes maar er zijn toch meer dot"s en is er maar 1 atf olie? maar verder alvast bedankt voor de atf
Vitara
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
ATF = Autom. Transm. Fluid
deze heb je in verschillende soorten
meeste gebruikte is dexron 2
remolie heb je ook in verschillende soorten
DOT3
DOT4
DOT5
ook mag je deze type's niet door elkaar gooien
omdat deze alle verschillende eigenschappen hebben
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
DOT is toch de viscositeit??
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
DOT geeft o.a. het kookpunt aan.
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
heb ff lopen zoeken:
Citaat:De keerringen in je stuurhuis zijn in staat om olie op te nemen. Hierdoor zwellen ze op en dichten ze de boel af. De olie moet dan wel over speciale toevoegingen bezitten. Deze zitten wel in de gelige 'power steering fluid' van Chrysler/GM, maar niet in de rode ATF of DEXRON. De keerringen kunnen ATF niet goed opnemen, om het zo maar te zeggen. Daardoor zwellen ze minder of zelfs niet op, waardoor ze weer niet goed afdichten. Het resultaat is dat je stuurhuis gaat lekken. Andersom geldt hetzelfde; keerringen in je bak kunnen stuurhuisolie ook niet verdragen.
Wat ook nog bij kan dragen is het feit dat er in A(utomatic)T(ransmission)F(luid) toevoegingen zitten die de operatie van de koppelingsplaten bevorderen. Deze kunnen ook een negatieve invloed hebben op je stuurhuiskeerringen.
Verder heeft ATF een iets lagere viscositeit (is dunner) dan stuurhuisolie. Een iets minder merkbaar verschil is dat je stuurpomp (nog!) meer herrie maakt als deze met ATF is gevuld i.t.t. een pomp die is gevuld met de 'juiste' olie. De viscositeit en de lengte en materiaal van de rubberen slangen op je pomp zijn zo bepaald dat ze het geproduceerde geluid van de pomp minimaliseren (nemen trillingen op). Een olie met een lagere viscositeit dan de ontwerpwaarde heeft deze eigenschap in mindere mate
en laat ik er nu steeds RODE ATF inkieperen, verklaard een hoop "lekkage" in m'n stuurhuis :evil:
ga ik maar eens wat aan doen :oops:
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
rem olie is geen echte olie maar eigenlijk remvloeistof op basis van alcohol met diverse toevoegingen.en mag daarom ook niet met olie worden vermengd. Olie mag ook beslist niet aan het remsysteem worden toegevoegd.
Dot geeft het kookpunt aan wat in de loop van gebruik veranderd door dat er water in de remvloestof komt waardoor het kookpunt omlaag gaat.
Daarom zou je om de 2 jaar de remvloeistof moeten vervangen.