Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke olie
welke olie moet er in de stuurbekrachtiging? is dat hetzelfde als voor de remmen of anders ik moet er nog altijd eens wat bijgooien maar weet niet wat erin moet en vragen klinkt altijd zo snugger dus vraag ik t jullie even. vriendelijke groeten en alvast bedankt kom ik bij de automaterialen zaak weer lekker technisch over.
Vitara
Antwoord
ik gooi er gewoon ATF in, Dot 4 meen ik, zal er morgen eens naar kijken, Car geeft nu een cursus, en heeft de GLT mee
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Holowkregel schreef:welke olie moet er in de stuurbekrachtiging? is dat hetzelfde als voor de remmen of anders ik moet er nog altijd eens wat bijgooien maar weet niet wat

Vooral GEEN remolie erin gooien :wink:

Zoals reeds gezegd: ATF dus.
Antwoord
ATF in stuuroliepot.

DOT4 (remolie) in remolie reservoir

ga deze niet mengen met elkaar want dan heb je een probleem.
de rubberdelen die in het stuursysteem zit lossen op met de DOT4.
en andersom ook
Antwoord
atf dus en geen dot 4 maar nu nou effe wat betekenen die namen/afkotingen. ik ken ze van de busjes maar er zijn toch meer dot"s en is er maar 1 atf olie? maar verder alvast bedankt voor de atf
Vitara
Antwoord
ATF = Autom. Transm. Fluid
deze heb je in verschillende soorten
meeste gebruikte is dexron 2

remolie heb je ook in verschillende soorten
DOT3
DOT4
DOT5
ook mag je deze type's niet door elkaar gooien
omdat deze alle verschillende eigenschappen hebben
Antwoord
DOT is toch de viscositeit??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
DOT geeft o.a. het kookpunt aan.
Antwoord
heb ff lopen zoeken:
Citaat:De keerringen in je stuurhuis zijn in staat om olie op te nemen. Hierdoor zwellen ze op en dichten ze de boel af. De olie moet dan wel over speciale toevoegingen bezitten. Deze zitten wel in de gelige 'power steering fluid' van Chrysler/GM, maar niet in de rode ATF of DEXRON. De keerringen kunnen ATF niet goed opnemen, om het zo maar te zeggen. Daardoor zwellen ze minder of zelfs niet op, waardoor ze weer niet goed afdichten. Het resultaat is dat je stuurhuis gaat lekken. Andersom geldt hetzelfde; keerringen in je bak kunnen stuurhuisolie ook niet verdragen.

Wat ook nog bij kan dragen is het feit dat er in A(utomatic)T(ransmission)F(luid) toevoegingen zitten die de operatie van de koppelingsplaten bevorderen. Deze kunnen ook een negatieve invloed hebben op je stuurhuiskeerringen.

Verder heeft ATF een iets lagere viscositeit (is dunner) dan stuurhuisolie. Een iets minder merkbaar verschil is dat je stuurpomp (nog!) meer herrie maakt als deze met ATF is gevuld i.t.t. een pomp die is gevuld met de 'juiste' olie. De viscositeit en de lengte en materiaal van de rubberen slangen op je pomp zijn zo bepaald dat ze het geproduceerde geluid van de pomp minimaliseren (nemen trillingen op). Een olie met een lagere viscositeit dan de ontwerpwaarde heeft deze eigenschap in mindere mate
en laat ik er nu steeds RODE ATF inkieperen, verklaard een hoop "lekkage" in m'n stuurhuis :evil:
ga ik maar eens wat aan doen :oops:
Antwoord
rem olie is geen echte olie maar eigenlijk remvloeistof op basis van alcohol met diverse toevoegingen.en mag daarom ook niet met olie worden vermengd. Olie mag ook beslist niet aan het remsysteem worden toegevoegd.

Dot geeft het kookpunt aan wat in de loop van gebruik veranderd door dat er water in de remvloestof komt waardoor het kookpunt omlaag gaat.

Daarom zou je om de 2 jaar de remvloeistof moeten vervangen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aanschaf nieuwe accu. Welke? Lukie5704 8 8.963 30 November 2015, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 7.767 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 8.364 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke motorolie in de 343? pascal 2 5.642 19 April 2015, 19:54
  welke bandenspanning? daanweijer 10 15.691 10 August 2014, 17:13
Laatste bericht: daanweijer
  Olie lekkage 240GLE 2 4.279 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 7.065 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  Welke bandenmaat kan ik kiezen? SaddieN 5 4.907 10 March 2012, 11:52
Laatste bericht: Black Moose
  differentieel olie aftappen. lopezdijkstra 21 18.716 11 May 2011, 21:28
Laatste bericht: Antoon
  m46 met OD welk type olie? 240R 4 4.633 19 December 2010, 11:52

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)