Topics: 1
Hallo collega Volvoisten,
Ik heb reeds 7 jaar een 240 met een 2.3 motor, carburateur op gas. De laatste 2 jaar start de volvo bij koudweer slecht en loopt hij onregelmatig. Van alles qal gedaan vervangen. Ik heb een electronische onsteking uit een later type.
Als de motor warm is loopt hij geweldig, dus ik verbaas me elke ochtend over het slechte starten, iemand ervaring of een idee,
kabel, origineel Volvo ongeveer 20.000K, bougies, zowel NGK als Denso geprobeerd geen verschil, verdeelkap 20.000K, rotor 4000K ????
wellicht heeft iemand een idee
Topics: 10
Topics: 82
De Pierburg carburateurs met automatische choke zijn niet helemaal geweldig. Gaat-ie beter lopen als je de choke nadoet (je hand iets op de luchtinlaat houdt)?
Haal de luchtinlaatslang er eens af en kijk of bij kou de chokeklep ÃÃn van de twee buizen in de carb afsluit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Alles is gebeurd(grote beurt) koude start met handchoke is zeer slecht, althans aan slaan binnen 1 of 2 slagen alleen dan stoppen voor een stoplicht binnen 10 minuten is afslaan? Hij loopt heel onregelmatig en heel slecht, warm heel mooi rustig, vlot en heerlijk.
Topics: 3
Is dit op gas of op benzine.Je moet wel zorgen dat de motor eerst goed loopt op benzine.
Topics: 289
je duwt toch wel gaandeweg de choke een beetje terug? anders staat ie spontaan te verzuipen...
Is het dan misschien een B230A (raden maar)? Een carburateur waar de lucht horizontaal doorheen gaat? Of een B230K, verticale carburateur?
In beide gevallen, bij de choke hoort ook een hevel die de gasklep wat opent (ongeveer vanaf dat de choke half uitgetrokken is) en zo het toerental iets verhoogt. Controleer die verbinding eens. En ook of de chokekabel de choke nog wel volledig sluit, de buitenkabel wil wel eens losschieten.
Bij een grote beurt gebeurt meest niet veel, olie vervangen en wat filters. En controles.
B230A inderdaad, chokekabel is net geheel(2 weken) nieuw, maar daarvoor was het probleem ook al aanwezig. Ik heb zelf de overige zaken gedaan, dus bougies, verdelerkap etc.
Op bezine en gas loopt hij super, mits warm dus, ik zat inderdaad te denken aan de extra gaschijf bij het opentrekken van de choke. Wellicht dat die te snel in grijpt en hij dus verzuipt door weinig lucht en meteen veel gas/bezine.
Ik had niet erg goed gelezen, ik dacht dat je een 740 had en het LPG gedeelte had ik ook gemist.
Als-ie pruttelt op gas Ãn benzine kan het bijna niet aan de choke of carburateur liggen, de choke en carb doen niet veel op LPG. Op LPG is de choke een soort handgas.
Je kan de afstelling controleren, op de chokehevel staat een streepje wat t.o. de afstelschroef voor de gasklep moet staan als de choke ca. 25 mm uit het dashboard getrokken is. Het toerental moet dan 1250-1350 rpm zijn.
Topics: 13
Mijn ervaring is dat slecht starten bij koude motor in deze tijd van het jaar ook kan liggen aan te zuinig staan op LPG. Heb het recent aan den lijve ondervonden, eveneens B230a motor. Bleek uiteindelijk op te lossen door gewoon iets rijker te zetten op LPG, dus gewoon de schroef/kraan in de slang tussen verdamper en mengstuk iets uitdraaien. Te simpel voor woorden omdat hij het hele jaar goed heeft gestart tot zo ongeveer november.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.