Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil 530 t.o.v. 160 kop
#1
Wat is het verschil tussen een 530 kop (van bv. een B230F) t.o.v. een 160 kop (van bv. een B21A)?
Zit er verschil in klepgrootte?

Past een 160 kop ook op een B230F?
Antwoord
#2
De 160 is vaak met grote koelwaterkanalen, en die komen gevaarlijk dichtbij de grotere boring van de 2.3, hierdoor wordt de koppakking minder goed aangedrukt: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510175

Verder geen verschil behalve het kleppendeksel. Kleppen zijn 44 en 35 mm. Misschien kom je een schroefgat voor een sensor te kort of zit er andere draad in, dat zou ik goed nakijken van te voren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Wat zit er dan voor kop op een B23?
Antwoord
#4
Als het een B23E is mogelijk een 405 (de kjet versie van een 531). Als het een B23A is waarschijnlijk zo'n 160 oid.
Zit er bij zo'n 160 niet ook nog verschil in kanalen? (tov 530)
Antwoord
#5
Ik denk dat de 160 altijd Big Coolant Passage (BCP) is, de 160 is van de B17-21 tijd. Volgens mij al snel opgevolgd door de 398 en de 405. Volgens deze man is 1983 een hele vroege SCP 398: http://www.pbase.com/image/89480485

Dus in de tussentijd (79-83) heeft Volvo ook de BCP op de B23 gemonteerd. We mogen aannemen dat het een hele poos goed gaat.

De 530 en 531 zijn altijd SCP.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Oke, dat is duidelijk. Het verschil is dus met name de grote van de koelkanalen.
Echter een B21 kop (160) op een B23 zou in principe geen probleem moeten zijn...
Is een B21 koppakking gelijk aan die van een B23 of zijn de coolant passages daarin ook gewijzigd?

Volgende vraag, wat is het grote verschil tussen een B23 of een B230?
Meer gericht op de grootte van coolant passages zeg maar (tussenas verhaal ken ik intussen wel)
Zou een 160 kop ook zo op een B230 passen?
Antwoord
#7
Koppakkingen zijn identiek op de diameter na dan natuurlijk. Over de B23/230, http://volvolvo.nl/showthread.php/10098-...ight=b230a.
Een BCP 160 kop op een B23 zou een hele poos goed moeten gaan. Mits je er geen turbo's aan gaat hangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Nou ligt er hier dus een B23E. Wat schetst mijn verbazing. Hij heeft een 160 kop. Ik krijg nergens de combinatie B23E met 160 kop gevonden.
Iemand meer info over deze combinatie?
Antwoord
#9
Misschien voegt het iets toe aan deze topic. De B23A van mijn 245 is voorzien van een 530 kop.
Volvo 245 DL 1979 - B23a LPG (139 Blauw)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.562 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 3.059 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.532 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  Verschil in dimensie tussen een B18 en B20 Gert Jan B 10 7.603 19 June 2016, 17:09
Laatste bericht: Jerry
  Wat is het verschil tussen B200 en B230? riesies740 9 7.609 27 June 2012, 19:49
Laatste bericht: riesies740
  Verschil motoren en motormanagement Doeke Dobma 8 5.136 12 February 2012, 20:14
Laatste bericht: Doeke Dobma
  Wat is het verschil tussen een vacuüm- en elektrische lpg verdamper Jeroen V 14 17.439 18 December 2011, 18:02
Laatste bericht: aernout
  B21a versus B200a flink verschil in vermogen geertkroon 4 3.623 12 September 2011, 12:45
Laatste bericht: Marc1970
  Verschil B23 , B230 Aspirant 11 14.835 2 September 2010, 09:29
Laatste bericht: 242-turbo
  Verschil b23A en B230k Black Moose 6 5.307 5 May 2009, 14:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: